Research in education: Theory and practice working side by side | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2022. № 478. DOI: 10.17223/15617793/478/19

Research in education: Theory and practice working side by side

Definition and description of research methods in modern educational theory are growing in importance because of the need for a scholarly reflection on how knowledge is acquired in this field. It is necessary to understand the theoretical relevance of research methods and their practical implementation. The aim of this study is to identify effective research methods for modern educational theory and practice and to systematize research methods in the educational theory. The research is methodologically grounded in the systematic approach to the educational theory providing a holistic view of the interrelation of educational phenomena and processes and their relevance to a child's personal development (V. Zagvyazinsky, I. Kolesnikova, V. Krayevsky, A. Mudrik, L. Novikova, N. Selivanova, V. Serikov). For the purposes of this study, a large-scale survey Research Methods in Education was conducted in February and March 2021. It was designed as a questionnaire consisting of three parts: (a) Research methods in education, (b) Experience of using research methods in education, (c) Analysis of professional difficulties in selecting methods in education. 672 people from 27 regions of the Russian Federation were surveyed. The results provided some important insights into the modern trends in the educational methodology, as the existing classification of methods into theoretical methods, empirical methods and the statistical analysis of empirical data does not quite take into account the modern findings in education. The educational science now can (and must) embrace methods from other realms of scientific knowledge. The choice of research methods should be based on the following: (a) essential theories and approaches of pedagogical science and related sciences; (b) ways in which information is gathered and used that are relevant to the specific goals of the research. Research methods should be chosen having in mind the aim of the research and how its result will be analyzed. As part of the study, many approaches to the classification of research methods in education have been proposed. The main accomplishment of this study is that the findings take us to the whole new level in discovering research solutions thus enabling educational science to push the boundaries in development of the educational methodology.

Download file
Counter downloads: 31

Keywords

education, educational methodology, theoretical and empirical learning methods, science and practice, research methods, result, research activities, pedagogue's attitude

Authors

NameOrganizationE-mail
Demakova Irina D.Moscow Pedagogical State Universityidd1938@yandex.ru
Shustova Inna Yu.Russian Academy of Educationinnashustova@yandex.ru
Popova Irina N.Federal Education Development institute RANEPApopovain@yandex.ru
Всего: 3

References

Селиванова Н.Л. Школьное воспитание: новые возможности и потенциальные риски : доклад для обсуждения на заседании бюро отделе ния философии образования и теоретической педагогики РАО. 22.09.2020.
Demakova I.D., Shustova I.Yu., Valeeva R.A. Reconsidered Content of Upbringing in Modern Pedagogy // ARPHA Proceedings, 1. V Internation al. Forum on Teacher Education. 2019. P. 907-914.
Демакова И.Д. Воспитательная деятельность педагога в условиях парадигмального сдвига: методологический аспект // Образование и саморазвитие. 2013. Т. 38. С. 22-30.
Караковский В.А., Новикова Л.И., Селиванова Н.Л. Воспитание? Воспитание.. Воспитание! Теория и практика школьных воспитатель ных систем. М. : Педагогическое общество России, 2000.
Киселева Е.В. Педагогическая экспертиза в теории воспитания // Сибирский педагогический журнал. 2017. № 4. С. 20-29.
Демакова И.Д., Попова И.Н. Гуманитарная экспертиза как метод научного знания в педагогике // Вестник ПСТГУ. Педагогика. Психоло гия. 2021. Вып. 60. С. 37-48.
Леванова Е.А., Мудрик А.В., Серякова С.Б., Пушкарева Т.В., Тарабакина Л.В., Звонова Е.В., Зотова О.Н. Социально-педагогические основы исследования систем воспитания в мегаполисе // Образование личности. 2019. № 2. С. 12-20.
Мудрик А.В. Включенное наблюдение как метод психолого-педагогических исследований // Вестник Православного Свято Тихоновского гуманитарного университета. Серия 4: Педагогика. Психология. 2017. № 47. С. 109-116.
Новикова Л.И. Педагогика воспитания: Избранные педагогические труды / под ред. Н.Л. Селивановой, А.В. Мудрика ; сост. Е.И. Соко лова. М. : ООО «ПЕР СЭ», 2010.
Поляков С.Д. От прошлого к будущему. Психолого-педагогические очерки о социокультурном контексте развития отечественной школы. М. : ФИРО, 2016.
Загвязинский В.И. О системном подходе к реформированию отечественного образования // Педагогика. 2016. № 1. С. 12-18.
Краевский В.В. Научное исследование в педагогике и современность // Педагогика. 2015. № 2. С. 13-21.
Бондаревская Е.В. Гуманитарная методология науки о воспитании // Педагогика. 2012. № 7. С. 11-24.
Колесникова И. А. Трансдисциплинарная стратегия исследования непрерывного образования // Непрерывное образование: XXI век. 2014. № 4 (8). С. 14-22.
Пичугина В.К., Сериков В.В. Гуманитарная парадигма как перспектива преодоления методологического кризиса в педагогике // Педагогика. 2016. № 1. С. 19-27.
Selivanova N.L., Stepanov P.V., Shakurova M.V. Novikova's research school: main ideas and prospects for development // Russian Education and Society. 2016. T. 58, № 1. C. 1-11.
Демакова И.Д., Шустова И.Ю. Междисциплинарный подход к выбору методов исследования в теории воспитания // Педагогический журнал Башкортостана. 2021. № 1 (91) С. 30-44.
Селиванова Н.Л., Степанов П.В. Теоретические основы оценки качества воспитания в системе общего образования // Вестник Российского гуманитарного научного фонда. 2014. № 3 (76). С. 176-185.
Селиванова Н.Л. Воспитание в современной школе: от теории к практике. М. : ИТИП, 2010. 211 с.
Мортимор П. Исследование проблемы эффективности школы // Пинский А. Образование свободы и несвобода образования. Свердловск : Изд-во УРАО, 2004. С. 58-72.
Berliner D.C. Educational psychology and pedagogical expertise: New findings and new opportunities for thinking about training // Educational psychologist. 1991. № 26.2. P. 145-155.
Black P., Harrison S., Lee S., Marshall B., William D. Learning Assessment: Application in Practice. Maienhead : Open University Press, 2003.
 Research in education: Theory and practice working side by side | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2022. № 478. DOI: 10.17223/15617793/478/19

Research in education: Theory and practice working side by side | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2022. № 478. DOI: 10.17223/15617793/478/19

Download full-text version
Counter downloads: 462