Axiological priorities of subject-subject interaction in higher education from the perspective of the cognitive paradigm
The relevance of the article is due to the need to determine the role of the cognitive paradigm in increasing the effectiveness of subject-subject interaction in the educational process of higher education, this interaction contributing to the development of the educational process's subjects with axiological priorities. The authors solve the problem of revealing empathic reserves and mechanisms of interaction between a teacher and students that allow the educational process to be carried out in an atmosphere of comfort, trust, openness, which determines humanistic semantic formations and value-based transformations of the individual. In the article, on the basis of participation seen as the opposite of domination, coercion and authoritarianism, and as a reserve for creating a favorable psychological climate for cooperation, the authors compare the basic and advanced participatory skills of the teacher. The authors define the importance of the cognitive component of empathy as a connecting link in the development of value-based awareness, understanding and regulation of educational subjects' cognitions and emotions that affect the success of their interaction. Empathy is revealed as a form of rational-emotional-intuitive reflection of another person, which predicts one's behavior in subject-subject interaction. The authors define the position of the teacher in subject-subject interaction from the perspective of the cognitive paradigm, which, in the logic of empathic conditioning of this interaction, is transformed into the role of a guide. Such a position of the teacher is formed on the basis of the development of a step-by-step algorithm for the development of the teacher's emotional identification as a structural component of empathy. Experimental results of the study of empathic reserves and mechanisms of interaction between a teacher and students are presented on the basis of a survey of 48 second-year students of two groups (Gr.07-911 and Gr.07-911k) of the Chemical Education specialty, the Institute of Chemistry named after I.M. Butlerov of Kazan Federal University, and 41 people of two groups (Gr. 3A and Gr. 3B) in the Art of Ballet and Art of Dance specialties of the final year of the Kazan Choreographic School. The survey used the method of diagnosing the level of empathic abilities of V.V. Boyko. The selected diagnostics made it possible not only to obtain the qualitative characteristics of each channel of empathy of the students and their identification, but also, most importantly, to obtain personality-oriented information about the attitudes that promote or hinder empathy in subject-subject interaction for each surveyed student.
Keywords
subject-subject interaction,
student,
educator,
participation,
empathy,
basic participatory skills,
advanced participatory skillsAuthors
Kamaleeva Alsu R. | Institute of Pedagogy, Psychology and Social Problems | kamaleyeva_kazan@mail.ru |
Fakhrutdinova Anastasia V. | Kazan Federal University | avfach@mail.ru |
Kondrateva Irina G. | Kazan Federal University | irina.kondrateva.67@mail.ru |
Всего: 3
References
Vinnikova M.N., Fakhrutdinova A.V., Dulmukhametova G.F. Modern use of the pedagogical technology team-teaching in the training of teacher candidates // QUID-Investigacion Ciencia Y Tecnologia. 2017. Is. 28. P. 161-112.
Жданова Т. А. К вопросу о субъект-субъектных отношениях в дидактике высшей школы // Проблемы высшего образования. 2006. № 1. С. 118-121.
Касен Г.А., Кудайбергенова А.М. Опыт преподавания с применением инновационных приемов и техник // Неофилология. 2015. № 3 (3). С. 64-70.
Курина В. А. Технологическое проектирование субъект-субъектного образовательного пространства в системе высшей школы // Вестник Самарского государственного технического университета. Психолого-педагогические науки. 2013. № 2. С. 99-103
Логиновских Т.А. Преподаватель и студент в условиях модернизации высшей школы: философско-социальный аспект // Материалы VI Всероссийской научно-практической конференции «Инновационные процессы в образовании: стратегия, теория и практика развития». Екатеринбург, 2013. С. 237-239.
Мухаметзянова Ф.Г., Мустафина З.Г., Вафина В.Р. Субъектность студента негосударственного вуза. Казань : ЧОУВПО «Академия соци ального образования», 2013. 174 с.
Рангелова Э. Взаимодействие «преподаватель - студент» в образовательном пространстве университета // Труды БГТУ. 2016. № 5. С. 93-96.
Романенко Н.М. Учет специфики взаимодействия «студент-педагог» как фактор эффективной профессиональной подготовки специали стов высшей школы // Человеческий капитал. 2015. № 7 (79). С. 25-28.
Шкитина Н.С., Касаткина Н.С. Педагогические модели партисипативной подготовки студентов педагогических вузов // Вестник Южно Уральского государственного гуманитарно-педагогического университета. 2019. № 2. С. 194-209.
Khairutdinov R.R., Korchagin E.A., Safin R.S., Fakhrutdinova A.V., Nikishina S.R. The content of educational programs in technical universities: Quality of applying the modern professional standards // International Journal of Instruction. 2019. Vol. 12, Is. 1. P. 357-360.
Абакумова Н. Н. Аутентичные формы оценивания в педагогическом мониторинге индивидуальных достижений обучающихся // Современные проблемы науки и образования. 2013. № 5. URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=10741 (дата обращения: 11.03.2022).
Абакумова Н.Н., Богомаз С.А. Мониторинг образовательных результатов в вузе: проблема содержания психолого-педагогической диагностики // Психология обучения. 2015. № 3. С. 62-68.
Цигулева О.В., Абакумова Н.Н., Поздеева С.И. Гуманитарные характеристики человеческого капитала в контексте компетентностного подхода к образованию // Язык и культура. 2022. № 57. C. 292-307. doi: 10.17223/19996195/57/15
Олешков М.Ю., Уваров В.М. Современный образовательный процесс: основные понятия и термины [краткий терминологический словарь]. М. : Компания Спутник+, 2006. 189 с.
Родионова Н.Ф., Тряпицына А.П. Перспективы развития педагогического образования: компетентностный подход // Человек и образование. 2006. № 5, 6. С. 7-14.
Ерохина В.А., Казарян М.Ю., Тарасова А.Е. Интенции психодидактики в высшем образовании // Образование и проблемы развития общества. 2019. № 2 (8). С. 12-20.
Belentsov S.I, Fahrutdinova A.V., Grevtseva G.Y. Free education: Fundamentals of humanistic pedagogics (on the example of activity of the German public figures of the second half of XIX - the beginning of the XX centuries of F. Gansberg, L. Gurlitt, G. Sharrelman) // European Journal of Contemporary Education. 2019. Vol. 8, Is. 1. P. 201-207.
Belentsov S.I, Fahrutdinova A.V, Okulich-Kazarin V. Education of civic consciousness in George Kershenshteyner's creativity // European Journal of Contemporary Education. 2017. Vol. 6, Is. 1. P. 5-13.
Большой психологический словарь. М. ; СПб. : АСТ ; АСТ-Москва ; Прайм-Еврознак, 2009. 867 с.
Липпс Т. Философия природы. М. : Ленанд, 2015. 240 с.
Rogers C.R. A theory of therapy, personality and interpersonal relationships as developed in the clientcentered framework // Koch S. (ed.). Psychology: A study of a science. Vol. 3. New York, 1959.
Роджерс К. Эмпатия // Психология эмоций. Тексты / под ред. В.К. Вилюнаса, Ю.Б. Гиппенрейтер. М. : Изд-во МГУ, 1984. С. 235-237.
Бодалев А.А. Восприятие и понимание человека человеком. М. : Изд-во МГУ, 1982. 199 с.
Божович Л.И. Избранные психологические труды: Проблемы формирования личности / под ред. Д.И. Фельдштейна. М. : Междунар. пед. акад., 1995. 209 с.
Гаврилова Т.П. Понятие «эмпатия» в зарубежной психологии // Вопросы психологии. 1975. № 2. С. 147-158.
Лазурский А.Ф. Очерк науки о характерах. М. : Наука, 1995. 271 с.
Психологическая культура отношений. СПб. : АО НПО ЦКТИ, 1995. 32 с.
Гаврилова, Т.П. Экспериментальное изучение эмпатии у детей младшего и среднего школьного возраста // Вопросы психологии. 1974. № 5. С. 107-114.
Знаков В.В. Понимание в познании и общении. Самара : СамГПУ, 2010. 188 с.
Бойко В.В. Энергия эмоций в общении. М. : Просвещение, 2006. 75 с.
Feshbach N.D. Parental empathy and child adjustment/maladjustment // Empathy and its development / N. Eisenberg, J. Strayer (Eds.). New York : Cambridge University Press, 1987. P. 271-291.
Davis M. Empathy: a social psychological approach. Boulder : Westview Press, 1996. 44 p.
Карамуратова Р.Б. Психологическое исследование роли оценочной эмпатии в педагогическом процессе : дис.. канд. психол. наук. Алма-Ата, 1984. 213 с.
Борисенко С.Б. Методы формирования и диагностики эмпатии учителей : дис.. канд. пед. наук. Л., 1989. 196с.
Kamaleeva A.R., Gilmanshina S.I., Gruzkova S.Yu. The problem of stage-by-step cognitive modeling of pedagogical situations in domestic didactics // International Journal of Advanced Studies. 2018. Vol. 8, No. 3. P. 46-60.
Когнитивная педагогика: учебно-методическое пособие / Р.Х. Гильмеева и др. Казань : Ин-т педагогики, психологии и социальных проблем, 2020. 228 с.
Методика диагностики уровня эмпатических способностей В. В. Бойко (Тест-опросник на эмпатию Бойко). URL: https://psycabi.net/testy/229-metodika-diagnostiki-urovnya-empaticheskikh-sposobnostej-v-v-bojko-test-na-empatiyu-bojko (дата обращения: 03.12.2020).