Developing foreign rhythm and intonation skills of linguistic students through poems | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2022. № 478. DOI: 10.17223/15617793/478/23

Developing foreign rhythm and intonation skills of linguistic students through poems

The article focuses on the problem of implementing poems into the process of developing rhythm and intonation skills in linguistic students as one of the most important goals of professional training. Rhythm and intonation skills are part of phonetic competence which in its turn forms linguistic competence. Linguistic competence constitutes the basis of communicative competence. The formation of a foreign language communicative competence is one of the fundamental requirements of our time. The aim of the article is to present a model for the rhythm and intonation skills formation in linguistic students and the results of its verification. The research methods include the literature observation of the problem, experimental verification, quantitative and qualitative analysis of the results. The article firstly makes a theoretical overview of the student books which are used by linguistic students while studying foreign language phonetics. The authors learned that poems are not used to the full extent in the formation of phonetic competence despite their rich linguistic potential. The article secondly hypothesizes the effectiveness of introducing poems into the process of rhythm and intonation skills formation. The authors develop a model of a six-stage implementation of developing rhythm and intonation skills through poems. As a result of the purposeful selection of poems using specific criteria, the six-stage implementation of poems in developing rhythm and intonation skills, with the help of the system of exercises and with specific recommendations, the model achieves the expected results. At the first four stages of the rhythm and intonation skills formation, the receptive type of exercises is presented, while the next two stages tend to implement exercises of productive type, in which foreign language learners majoring in Linguistics produce speech phonetically formed in a perfect way. Students use a variety of English scales; determine the stressed and unstressed syllables along with identifying authentic pauses and diverse forms of nuclear tones. An evaluating test for diagnosing the level of rhythm and intonation skills formation as part of phonetic competence is created. The process and results of experimental verification are made for determining the effectiveness of the chosen model for developing rhythm and intonation skills in a specifically selected informational educational environment. The results of the research have proved the efficiency of the selected methods.

Download file
Counter downloads: 23

Keywords

phonetic competence, rhythm and intonation skills, principles of choice of the material, model of rhythm and intonation formation

Authors

NameOrganizationE-mail
Shevchenko Olga G.Novosibirsk State Technical Universityolga-ivleva@yandex.ru
Shevyakova Daria S.Novosibirsk State Technical Universityi.kazachikhina@gmail.com
Всего: 2

References

Павлова И.П. Проблемы формирования фонологической составляющей коммуникативной компетенции у студентов-нефилологов, изучающих английский язык // Вестник Московского государственного лингвистического университета. 2012. № 659. С. 86-99.
Трусова Т.С. Изучение фонетики как отдельной дисциплины английского языка в вузе // Вопросы педагогики. 2021. № 3-2. С. 225-229.
Толстова Д.Н. Методика формирования аудитивных фонетических навыков иноязычной речи на основе использования мультимедийного комплекса : автореф. дис.. канд. пед. наук. Нижний Новгород, 2013.
Гальскова Н.Д., Гез Н.И. Теория обучения иностранным языкам. Лингводидактика и методика : учеб. пособие для студентов лингв. ун тов и факультетов ин. яз. высш. пед. учеб. заведений. 3-е изд., стер. М. : Изд. центр «Академия», 2006. 336 с.
Бурая Е.А., Карташевская Ю.В. Вводный курс практической фонетики английского языка : учеб. пособие. 2-е изд., испр. и доп. М. : ФГБОУ ВПО МГЛУ, 2014. 122 с.
Щукин А.Н., Фролова Г.М. Методика преподавания иностранных языков : учебник для студентов учреждений высш. обр. М. : Изд. центр «Академия», 2015. 288 с.
Методика обучения иностранным языкам: традиции и современность / А.А. Миролюбов, Н.Д. Гальскова, И.Л. Бим [и др.] ; под ред. А. А. Миролюбова. Обнинск : Титул, 2010. 464 с.
Бурая Е.А., Галочкина И.Е., Шевченко Т.И. Фонетика современного английского языка. Теоретический курс : учебник для студентов лингв. вузов и факультетов. 3-е изд., стер. М. : Изд. центр «Академия», 2009. 272 с.
Kenworthy J. Teaching English Pronunciation. London : Longman, 1987. 164 p.
Фатхулина Г.Г. Содержание обучения фонетическому аспекту английского языка в свете теории межкультурной коммуникации // Вопросы лингводидактики и межкультурной коммуникации в контексте современных исследований : сб. науч. ст. Чебоксары, 2019. С. 372-376.
Васильев В.А., Катанская А.Р., Лукина Н.Д. Фонетика английского языка: Практический курс. Новое издание / под ред. Ж.Б. Веренино-вой. Дубна : Феникс+, 2017. 376с.
Карневская Е.Б. Практическая фонетика английского языка (с электронным приложением) : учебник / Е.Б. Карневская [и др.] ; под общ. ред. Е.Б. Карневской. 12-е изд., стер. Минск : Выш. шк., 2013. 366 с.
Михальчук В.А., Лисенко М.В. Практическая фонетика английского языка. Модификации английских согласных в связной речи. СПб. : Изд. дом «Книжный мир», 2001. 143 с.
Казак О. Г., Фраш С. С. Методическое пособие по практической фонетике английского языка (для студентов I, II курсов) : учеб. пособие. Томск : Изд-во Том. политехн. ун-та, 2012. 96 с.
Практическая фонетика английского языка : учеб. для студентов высш. учеб. заведений / М.А. Соколова, К.П. Гинтовт, Л.А. Кантер [и др.]. М. : Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2001. 384 с.
Лебединская Б.Я. Практикум по английскому языку: Английское произношение. 2-е изд., испр. М. : Изд-во Астрель ; Изд-во АСТ, 2000. 176 с.
Соловова Е. Н. Методика обучения иностранным языкам: базовый курс лекций : пособие для студентов пед. вузов и учителей. 3-е изд. М. : Просвещение, 2005. 239 с.
Азимов Э.Г., Щукин А.Н. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). М. : Изд-во ИКАР, 2009. 448 с.
Шевченко О.Г. Формирование навыков самоорганизации при изучении иноязычной фонетики // Научный диалог. 2017. № 10. С. 383-394.
 Developing foreign rhythm and intonation skills of linguistic students through poems | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2022. № 478. DOI: 10.17223/15617793/478/23

Developing foreign rhythm and intonation skills of linguistic students through poems | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2022. № 478. DOI: 10.17223/15617793/478/23

Download full-text version
Counter downloads: 462