Transport collapse in Siberia in 1904-1905: Reflection in periodicals
The Siberian railway and its system of transport communications as a whole were not ready to be simultaneously used for peaceful and military purposes during the Russo-Japanese War of 1904-1905. Insufficient attention has been paid to the problems of the functioning of Siberian transport during this period in the literature. The subject matter of this study is the transport crisis in Siberian cities, caused by the conversion of the Siberian railway to martial law during the Russo-Japanese War. The aim of the study is to identify the economic and social consequences of the sudden cessation of the Siberian railway civil usage in 1904-1905. The historical sources for this study are documents from the collections of the Russian State Historical Archive, as well as the newspapers Sibirskiy Vestnik (lit. “Siberian Bulletin”), Vostochnoe Obozrenie (lit. “Eastern Review”) and Sibirskaya Zhizn' (lit. “Siberian Life”), published in 1904-1905. These newspapers are digitized and available for use on the website of the Research Library of Tomsk State University. Historical-genetic, historical-typological, historical-system research methods and content analysis are used in this study. The transport infrastructure and the population of Siberian cities found themselves in a severe situation due to the restrictions caused by the Russo-Japanese War. The analysis of the situation shows that the railway incorporated very well into economic life. Therefore, the military restriction of its usage had a crucial impact on the lives of the civilian population. In just a few weeks, Siberian cities faced a transport crisis. There was a shortage of essential goods, prices increased, and business activity decreased in the cities. Even the army did not receive what it needed. Cargo was late for several months or lost. Passenger trains could not accommodate everyone who needed it. The cities faced the deficit of necessities, commodity prices went up, business activity declined, and mass famine set in (in some regions). The volume of fraud with goods increased. Traditional transportation and local industry were unable to quickly replace the loss of railway advantages. The railway changed the economy of Siberia: many areas of traditional transport degraded; unprofitable sectors of the economy disappeared. Siberia not only integrated into the all-Russian economic space thanks to the railway, but also became dependent on this integration. The population of Siberia, dissatisfied with the transport crisis, became an active participant in the revolutionary events of 1905, despite a large distance from the metropolitan cities.
Keywords
trade deficit,
transport collapse,
Siberian railway,
Russo-Japanese warAuthors
Ageev Ilya A. | National Research Tomsk Polytechnic University | agilalex@mail.ru |
Ageeva Vera V. | National Research Tomsk Polytechnic University | iforya@yandex.ru |
Всего: 2
References
Восточное обозрение 1905. 26 апреля. № 90.
К открытию навигации в Сибири // Сибирская жизнь. 1904. 13 апреля. № 78. С. 2.
Сибирский вестник политики, литературы и общественной жизни. Томск, 1904.
Сибирский вестник политики, литературы и общественной жизни. Томск, 1905.
Сибирские вести // Восточное обозрение. 1905. 25 мая. № 112. С. 1.
Агеев И. А. История Обь-Енисейского соединительного водного пути : дис. канд. ист. наук. Томск, 2012. 215 с.
Агеев И. А. Газета «Сибирский вестник» как источник по истории Обь-Енисейского водного пути // Вопросы истории, международных отношений и документоведения : сб. тр. студентов и аспирантов исторического факультета. Вып. 2. Томск, 2007. С. 92-94.
Жилякова Н.В. Частная периодика Томска конца XIX - начала XX в. : «Сибирская газета», «Сибирский вестник», «Сибирская жизнь» // Периодическая печать Томской губернии (1857-1916) : становление журналистики и формирование регионального самосознания : учеб. пособие / Н.В. Жилякова, В.В. Шевцов, Е.В. Евдокимова. Томск, 2015. Т. 1. С. 88-100.
Воробьева Э.А. Русско-Японская война 1904-1905 годов и общественное мнение Сибири и Дальнего востока : дис.. канд. ист. наук. Новосибирск, 2009. 263 c.
Шиловский М.В. Влияние Русско-Японской войны 1904-1905 гг. на внутреннюю жизнь Сибири // Гуманитарные науки в Сибири. 2004. № 2. С. 12-16.
Snow K.A.Russian Commercial Shipping and Singapore, 1905-1916 // Journal of Southeast Asian Studies. 1998. № 29. P. 44-62. doi: 10.1017/S0022463400021470
Карпенко С.В. Расстройство транспорта и кризис торговли в Крыму и Северной Таврии : Из истории тыла Русской армии генерала П.Н. Врангеля (1920 год) // Новый исторический вестник. 2015. № 2 (44). C. 116-127.
Patrikeeff F., Shukman H. Railways and the Russo-Japanese War : Transporting War. London : Routledge, 2007. doi: 10.4324/9780203964767
Агапов В.Л. Действия российского флота на морских коммуникациях Японии в Русско-Японскую войну // Россия в войнах начала XX века : всерос. науч. конф., посвящ. 100-летию Русско-японской и 90-летию Первой мировой войны / редкол.: В.Б. Белолугов, Р.Р. Садриев и др. 2005. С. 24-42.
Борзунов В.Ф. История создания Транссибирской железнодорожной магистрали XIX - начала XX вв. : дис.. д-ра ист. наук. Томск, 1972. 1860 с.
Агапов В.Л. Морская торговля и торговое судоходство России и Японии накануне и во время Русско-Японской войны : дис.. канд. ист. наук. Владивосток, 2006. 251 c.
Шумилов В.Н. Дорога на Русско- Японскую войну 1904-1905 гг. // Политранспортные системы : материалы XI Междунар. науч.-техн. конф. Новосибирск, 2020. С. 857-866.
Мартыненко И.В. Организация воинских перевозок в Русско-Японскую войну 1904-1905 гг. // Железнодорожный транспорт. 2007. № 6. С. 73-77.
Железнодорожные войска с 1851 по 1941 год. Материалы к истории железнодорожных войск Советской Армии. М. : Воен. изд-во Мин-ва обороны СССР, 1957.
Макурин А.И. Транссибирская магистраль в начале XX В. Глазами американского инженера Линдона У. Бейтса // Петербургский исто рический журнал. 2018. № 1 (17). С. 240-252.
Николаев А.А. Как Сибирь в начале ХХ в. оказалась в центре мировой торговли маслом // ЭКО. 2016. № 6 (504). С. 36-49.
Агапов М.Г. В поисках «выхода из тупика»: Транссибирские транспортные проекты конца XIX - начала XX в // Quaestio Rossica. 2018. Т. 6, № 3. С. 771-783.
Тимофеев А.А. Государство как «локомотив» модернизационных процессов (на примере строительства Транссибирской магистрали на Южном Урале в 1891-1914 гг.) // Вестник ЮУРГУ. Серия: Социально-гуманитарные науки. 2012. № 32. C. 70-73.
Всеподданнейший доклад министра путей сообщения от 9 января 1904 года // Российский государственный исторический архив. Ф. 446. Оп. 31. Д. 10. Док. 13. Л. 20.
Канн С.К. Военно-политические аспекты сооружения Сибирской железной дороги (конец XIX - начало XX в.) // Сибирь и войны XIX - XX веков : сб. материалов всерос. науч. конф. Новосибирск, 2014. С. 5-13.