A horse in the traditional funeral rites of the Khakas (late 19th - mid-20th centuries) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2022. № 479. DOI: 10.17223/15617793/479/10

A horse in the traditional funeral rites of the Khakas (late 19th - mid-20th centuries)

The aim of this article is to characterize the horse, and its image, as an animal included in the ideological and ritual system of the Khakas associated with funerals. The chronological framework of the work covers the late 19th - mid-20th centuries. The choice of such time limits is determined by the state of the source base on the research topic. Leading in the study is the principle of historicism, when any cultural phenomenon is considered in development and taking into account a specific situation. Historical, ethnographic, folklore and linguistic materials are used as sources, some of which are published for the first time. The research methodology is based on historical and ethnographic methods: remnants (relic), semantic and comparative historical analysis. As a result of the analysis, the following conclusions can be drawn: in the traditional culture of the Khakas, in particular in funeral rites, the horse and its image were important because of their utilitarian and sacred functions. The hoylaga horse served as a riding animal that accompanied the owner when moving to another world. The rite of burial with a horse is determined by the ideas of the posthumous existence of its owner. The conditions for a safe transfer of a deceased person to the afterlife depended on compliance with the rules of funeral rites, which included providing the person with everything necessary, including horse equipment, following body transportation rules, etc. In the worldview of the Khakas, the image of a horse had a close connection with the image of a male warrior, which is reflected in the funeral ritual. Only men were buried with horses. The ceremony of burial with a horse was distinguished by complexity and large financial costs. The inclusion of the horse in the funeral process had pragmatic goals. Horse meat was a product preferred from a ritual point of view, belonged to the category of “prestigious food” and was widely used in the funeral feast. The act of eating horse meat by the participants of the funeral rite carried a religious and symbolic function of sending the horse to another world. The funeral and memorial rituals of the Khakas were characterized by variability due to the ethnolocal traditions of the people, which was expressed in the timing of the killing of the horse of the deceased. Over time, due to historical reasons, the burial rite with the hoylaga horse transformed. People began to practice only the symbolic sending of the horse to the deceased, without interrupting the animal's life. The ritual function of sending a horse with its owner in funeral rites was reflected in folklore that contains archaic sacred representations and rituals of the people in relic form.

Download file
Counter downloads: 13

Keywords

otherness, hoylaga, horse, warrior, man, funeral rites, folklore, worldview, traditional culture, Khakas

Authors

NameOrganizationE-mail
Burnakov Venariy A.Institute of Archaeology and Ethnography of the Russian Academy of Sciencesvenariy@ngs.ru
Всего: 1

References

Майнагашев С.Д. Загробная жизнь по представлению турецких племён Минусинского края // Живая старина. 1916. Т. XXIV, вып. 3. С. 277-292.
Красная Лисица. Сказание. Абакан : Хак. кн. изд-во, 1960. 74 с.
Орфеев Н.Н. Место обитания душ умерших людей, подземное царство, духи, управляющие им, по сказаниям минусинских инородцев // Енисейские епархиальные ведомости. 1887. № 15-16. С. 177-178.
АХКМ. Тенешев Н.С. Узут чир (царство мертвых) по верованиям сагайцев. Июнь 1957 г. 29 л.
Бурнаков В.А. Традиционные представления хакасов о Нижнем мире (кон. XIX - сер. XX вв.) // Религиоведение. 2014. № 2. С. 30-44.
АМАЭС ТГУ. Ф. № 682-3 «Этнографическая экспедиция ТГУ в Хакасию. Июль-август 1976 г.». 78 л.
Костров Н.А. Качинские татары. Казань, 1852. 66 с.
Катанов Н.Ф. О погребальных обрядах у тюркских племен Центральной и Восточной Азии. Казань : Типо-лит. Имп. ун-та, 1894. 34 с.
Архив Музея антропологии и этнографии им. Петра Великого РАН (Кунсткамера). Ф. 5. Оп. 6. Д. 20. «Тенешев Н.С. Хакасские легенды, 1956 г.» 50 л.
АМАЭС ТГУ. № 818-2 «Копии дневников экспедиции Томского государственного университета, август 1977 г. Полевой дневник № 1». 34 л.
Спасский Г.И. Народы, кочующие вверху реки Енисей // Сибирский вестник. 1818. Ч. 2. С. 26-56.
Кастрен М.А. Путешествие по Лапландии, Северной России и Сибири в 1838-1844, 1845-1849 гг. // Магазин землевладения и путешествий. Географический сборник Николая Фролова. М. : Тип-я Александра Семена, 1860. Т. VI, ч. 2. 495 с.
Яковлев Е.К. Этнографический обзор инородческого населения долины Южного Енисея и Объяснительный каталог Этнографического отдела музея. Описание Минусинского музея. Вып. 4. Минусинск : Тип. В. И. Корнакова, 1900. 212 с.
АМАЭС ТГУ № 677-4 а «Этнографическая экспедиция в Хакасию 1972 г. Тетрадь № 4». 41 л.
Дьяконова В.П. Погребальный обряд тувинцев как историко-этнографический источник. Л. : Наука, 1975. 163 с.
АМАЭС ТГУ. № 682-5 «Отчет об экспедиции в Таштыпский и Усть-Абаканский районы Хакасской области в июле-августе 1975 года. 78 л.
Советова О.С. Кони с оригинальными хвостами на скалах Енисея // Степи Евразии в древности и средневековье. Кн. II. СПб. : Изд-во Гос. Эрмитажа, 2003. С. 147-151.
Липец Р.С. Отражение погребального обряда в тюрко-монгольском эпосе // Обряды и обрядовый фольклор. М. : Наука, 1982. С. 212-236.
Кенжеахметулы С. Традиции и обряды казахского народа. Алматы : ТОО Алматыкиап, 2007. 284 с.
Архив Музея археологии и этнографии Томского государственного университета им. В.М. Флоринского (АМАЭС ТГУ). № 680-1 «Этнографическая экспедиция. Хакасия. Сагайцы. Лето 1974 г.». 25 февраля 1977. 20 л.
Кропоткин А. А. Саянский хребет и Минусинский округ // Живописная Россия. Т. 12, ч. 1: Восточные окраины России. Восточная Сибирь. СПб. ; М. : Изд. Тов-ва М.О. Вольф, 1895. С. 19-50.
Каратанов И. Черты внешнего быта качинских татар // Известия Императорского русского географического общества. СПб., 1884. Т. 20, вып. 6. С. 618-645.
Бакаева Э.П. Похоронно-погребальная обрядность // Калмыки. Серия «Народы и культуры». М. : Наука, 2010. 586 с.
Спасский Г.И. Народы, кочующие вверху реки Енисей // Сибирский вестник. 1818. Ч. 1. С. 1-25.
Полевые материалы автора. 2005. Бурнакова Людмила Андреевна, 1957 г.р., с. Отты Аскизского р-на Республики Хакасия.
Алтын Тайцы. Алыптыг нымах (Богатырское сказание на хак. яз.). Абакан : ХО Красноярск. кн. кн. изд-ва, 1973. 148 с.
АМАЭ. Ф. 5. Оп. 6. Д. 18 «Тенешев Н.С. Религиозные обряды и обычаи сагайцев и шорцев, связанные с рождением и воспитанием детей. 12 мая 1954 г.». 30 л.
Хакасско-русский словарь. Новосибирск : Наука, 2006. 1114 с.
Паллас П.С. Путешествие по разным местам Российского государства. СПб., 1788. Ч. 3. 624 с.
Радлов В.В. Из Сибири. Страницы дневника. М. : Наука, 1989. 752 с.
Липец Р.С. Образы батыра и его коня в тюрко-монгольском эпосе. М. : Наука, 1984. 264 с.
Яковлев Е.К. Этнографический обзор инородческого населения долины Южного Енисея и Объяснительный каталог Этнографического отдела музея. Описание Минусинского музея. Минусинск : Тип. В.И. Корнакова, 1900. Вып. 4. 212 с.
Островских П.Е. Этнографические заметки о тюрках Минусинского края // Живая старина. 1895. Вып. 3-4. С. 297-348.
Кумус ханаттыг кок пора атгыг Кун Тондс (Кюн Тёнис, ездящий на сиво-сером коне с серебряными крыльями) // Алтын Арыг. Алыптыг нымах (Богатырские сказания) (на хак. яз.). Абакан : Хак. кн. изд-во, 1958. С. 223-317.
Ах Хан на бело-буланом коне. Ах пора атгыг алып Ах Хан. Богатырское сказание, записанное от С.И. Шулбаева на хак. яз. Абакан : Хак. кн. изд-во, 2007. 276 с.
Ай Хуучын // Алтын Арыг. Алыптыг нымах (Богатырские сказания) (на хак. яз.). Абакан : Хак. кн. изд-во, 1958. С. 318-420.
Бурнаков В.А. Духи Среднего мира в традиционном мировоззрении хакасов. Новосибирск : Изд-во ИАЭТ СО РАН, 2006. 197 с.
Катанов Н.Ф. Наречия урянхайцев (сойотов), абаканских татар и карагасов. СПб. : Имп. Акад. наук, 1907. 640 с. (Образцы народной ли тературы тюркских племен, изданные В.В. Радловым. Ч. 9).
Тотышева С.С. Традиционная культура хакасов во фразеологии // Дефиниции культуры : сб. трудов участников Всероссийского семина ра молодых ученых. Томск : Изд-во Том. ун-та, 2007. С. 346-351.
История Хакасии с древнейших времен до 1917 г. М. : Наука, 1993. 528 с.
Очерки истории Хакасии (с древнейших времен до современности). Абакан : Изд-во ХГУ, 2008. 672 с.
Катанов Н.Ф. Сказания и легенды Минусинских татар // Сибирский сборник. 1887. Т. 25. С. 218-234.
Бурнаков В.А. Традиционные представления хакасов о ызыхах // Археология, этнография и антропология Евразии. 2010. № 2 (42). С. 111-121.
Бутанаев В.Я. Бурханизм тюрков Саяно-Алтая. Абакан : Изд-во ХГУ, 2003. 260 с.
 A horse in the traditional funeral rites of the Khakas (late 19th - mid-20th centuries) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2022. № 479. DOI: 10.17223/15617793/479/10

A horse in the traditional funeral rites of the Khakas (late 19th - mid-20th centuries) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2022. № 479. DOI: 10.17223/15617793/479/10

Download full-text version
Counter downloads: 467