Experimental work on the implementation of the methodological model of fostering personal intellectual culture in undergraduate pedagogical students by means of foreign-language education | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2022. № 480. DOI: 10.17223/15617793/480/22

Experimental work on the implementation of the methodological model of fostering personal intellectual culture in undergraduate pedagogical students by means of foreign-language education

The article deals with the problem of education intellectualization at higher education institutions. The aim of the article is to present the analysis of the results of the experimental work on the practical implementation of the model of the methodical system for fostering personal intellectual culture in undergraduate pedagogical students by means of foreign-language education. The main process of the experimental teaching of foreign languages was focused on the integrated fostering of the components of the personal intellectual culture of future teachers: (a) cognitive culture (skills, abilities and experience associated with the understanding of meaning, systematization, transformation of foreign-language information); (b) communicative culture (detailed, logical and meaningful verbal communication in a foreign language); (c) the culture of reflective thinking (goal-setting, self-motivation, selfdetermination, introspection, self-regulation, self-organization, self-esteem and self-control of one's activities in the process of learning a foreign language); (d) the culture of creativity (the disclosure and development of creative abilities and readiness for innovation); (e) the worldview culture (the formation of a wide range of manifestations of education; the gained knowledge, mastered skills and abilities allow one to think, to reason, to strive for the best, to comprehend the phenomena of one's own spiritual life and to form the integral picture of the world, to be responsible, to evaluate the consequences of one's actions in accordance with the socio-ethical norms and spiritual values. The diagnostic tools such as surveys, questionnaires, diagnostic techniques, the method of participant observation in practical classes, analysis of the products of the educational, cognitive, creative and research activities performed by students during the practical classes and the extracurricular events, test papers, test tasks, creative projects, presentation of project and research work, self-assessment and mutual assessment, external expert assessment of university teachers and representatives of the employer (secondary schools teachers), etc. were used. At the transformative and control-evaluative stages of the experimental work, the positive dynamics of the development of indicators of cognitive, analytical, speech-thinking, communicative, regulatory, reflexive, axiological and creative aspects of intellectual and personal improvement in the students of the experimental group was revealed. The author concludes that the process and the result of the carried out activities reveal the effectiveness of the designed conceptual and methodological model of foreign-language education that presupposes the systemic development of a complex of abilities and personal qualities of the cognitive-semantic, motivational-value, organizational-active and creative spheres in pedagogical students' personalities.

Download file
Counter downloads: 26

Keywords

personal intellectual culture, foreign-language education at university, pedagogical students, experimental teaching, diagnostic tools, criteria and indicators

Authors

NameOrganizationE-mail
Volodina Olga V.Petrozavodsk State Universityvolodina@petrsu.ru
Всего: 1

References

Бабосов Е.М. Интеллектуальная культура - альфа и омега инновационной системы // Философия в Беларуси и перспективы мировой интеллектуальной культуры : сб. ст. Минск : Право и экономика, 2011. С. 132-139.
Манушин Э.А. Высшее образование: инновационное или поддерживающее // Профессиональное образование. Столица. 2013. № 4. С. 10-13.
Воронин А.В. Формирование и реализация инновационного потенциала - инструмент стратегического развития университета // Иннова ции. 2012. № 11 (169). С. 80-86.
Герасимов Г.И., Илюхина Л.В. Инновации в образовании : сущность и социальные механизмы. Ростов н/Д : Логос, 1999. 136 с.
Письменский Г.И. Проблемы и перспективы развития инновационного образования в России // Человеческий капитал. 2014. № 6 (66). С. 18-24.
Реморенко И.М. Переход к инновационной экономике: возможности и ограничения для системы образования // Вопросы образования. 2011. № 3. С. 54-72.
Филиппов В.М. Актуальные проблемы и направления инновационной деятельности в российском образовании // Инновации в образова нии. 2001. № 1. С. 5-16.
Урсул А.Д. На пути к опережающему образованию // Вестник Челябинской государственной академии культуры и искусств. 2012. № 3 (31). С. 130-133; № 4 (32). С. 132-139.
Сергеев Н.К. Педагогическое образование: поиск инновационной модели // Педагогика. 2010. № 5. С. 66-73.
Субетто А.И. Интеллектуализация образования как проблема XXI века // Академия тринитаризма. URL: http://www.trinitas.ru/rus/doc/0012/001a/00120061.htm (дата обращения: 01.09.2021).
Volodina O.V. Formation of meaning-making motivation of undergraduate students in the process of foreign language education // Perspektivy nauki i obrazovania - Perspectives of Science and Education. 2021. № 52 (4). P. 220-237. DOI: 10.32744/pse.2021.4.14
Володина О.В. Модель целевого компонента формирования интеллектуальной культуры бакалавра средствами иноязычного образования // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2020. № 8 (151). С. 20-25.
Володина О.В. Содержание иноязычного образования в вузе как средство развития интеллектуальной культуры личности будущих учителей // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2021. № 2. С. 279-290.
Методика «Ценностные ориентации» (М. Рокич). URL: https://mosmetod.ru/Методика_Рокича.pdf (дата обращения: 01.09.2021).
Капцов А. В., Карпушина Л. В. Тест личностных ценностей : руководство по применению. 3-е изд., доп. Самара : Содружество, 2010. 40 с.
Сопов В.Ф., Карпушина Л.В. Морфологический тест жизненных ценностей // Прикладная психология. 2001. № 4. С. 9-30.
Диагностика мотивационной структуры личности (В.Э. Мильман). URL: http://www.miu.by/kaf_new/mpp/017.pdf (дата обращения: 01.09.2021).
Опросник «Мотивация успеха и боязнь неудач» (А.А. Реан). URL: http://www.miu.by/kaf_new/mpp/103.pdf (дата обращения: 01.09.2021).
Диагностика «эмоционального интеллекта» (Н. Холл). URL: http://www.miu.by/kaf_new/mpp/034.pdf (дата обращения: 01.09.2021).
Люсин Д. В. Новая методика для измерения эмоционального интеллекта: опросник ЭмИн // Психологическая диагностика. 2006. № 4. С. 3-22.
Диагностика личностной креативности (Е.Е. Туник) // Фетискин Н.П., Козлов В.В., Мануйлов Г.М. Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп. М. : Изд-во Ин-та психотерапии, 2002. С. 42-45.
Туник Е.Е. Опросник креативности Рензулли // Школьный психолог. 2004. № 4. URL: https://psy.1sept.ru/article.php?ID=200400406 (дата обращения: 01.09.2021).
Опросник имплицитных теорий и целей обучения (К. Двек). URL: https://psylab.info/Опросник_имплицитных _теорий_и_целей_обучения_Двек
Методика «Самооценка личности» (О.И. Мотков). URL: https://refdb.ru/look/1658973-pall.html (дата обращения: 01.09.2021).
Методика «Психологическая культура личности» (О.И. Мотков). URL: http://www.ucheba.com/met_rus/ k_psihologiya/k_psihollichnost/m_kyltura_4.htm
Тест «Коммуникативные и организаторские склонности» (В.В. Синявский, В.А. Федорошин). URL: http://testoteka.narod.ru/lichn/1/17.html (дата обращения: 01.09.2021).
Опросник «Стиль саморегуляции поведения» (В.И. Моросанова). URL: http://kbmk.org/uploads/kolledj/ vosp_rabota/20170830_izuch_lich_osob.pdf (дата обращения: 01.09.2021).
Сагатовский В.Н. Философия развивающейся гармонии. СПб. : Изд-во Санкт-Петербургского университета, 1997. Ч. 1: Философия и жизнь. 224 с.
Сагатовский В.Н. Философия развивающейся гармонии. СПб. : Петрополис, 1999. Ч. 3: Антропология. 288 с.
Сагатовский В.Н. Философия развивающейся гармонии. СПб. : Изд-во Санкт-Петербургского университета, 1999. Ч. 2: Онтология. 272 с.
Тест структуры интеллекта Р. Амтхауэра. URL: https://impsi.ru/testy/test-struktury-intellekta-r-amthauera-ist/(дата обращения: 01.09.2021).
Тест «Социальный интеллект» Дж. Гилфорда. URL: https://psytests.org/iq/guilford/guilford.html (дата обращения: 01.09.2021).
Тест на определение типов мышления и уровня креативности (по методике Дж. Брунера). URL: https://studopedia.net/17_38065_opredelenie-tipov-mishleniya-i-urovnya-kreativnosti-po-metodike-dzh-brunera.html (дата обращения: 01.09.2021).
Тест смысложизненных ориентаций (Д.А. Леонтьев). URL: https://psycabi.net/testy/256-test-smyslozhiznennye-orientatsii-metodika-szho-d-a-leontev (дата обращения: 01.09.2021).
Володина О. В. Технологии личностно-деятельностного этапа модели развития интеллектуальной культуры личности обучающихся педагогических направлений подготовки бакалавриата средствами иноязычного образования // Иностранные языки в экосистеме современного университета : материалы Междунар. науч.-практ. конф. (Архангельск, 25-26 ноября 2021 г.). Архангельск : САФУ, 2022. С. 84-90.
Володина О.В. Творческий компонент развития интеллектуальной культуры личности будущих учителей средствами иноязычного образования // Самарский научный вестник. 2021. Т. 10, № 2. С. 238-246.
Володина О.В. Рефлексивные методы обучения иностранному языку // Педагогические мастерские : сб. науч. тр. Киров : МЦИТО, 2019. Вып. 6. С. 30-32.
Володина О.В. Об эмоциональной составляющей иноязычного образования в вузе // Педагогические мастерские : сб. науч. тр. Киров : МЦИТО, 2019. Вып. 8. С. 16-18.
Володина О.В. О роли социального интеллекта в формировании иноязычной коммуникативной компетенции обучающихся высшей школы // Педагогические мастерские : сб. науч. тр. Киров : МЦИТО, 2019. Вып. 8. С. 18-20.
Володина О.В. Важность мотивационного компонента в повышении качества и продуктивности иноязычного образования в вузе // Педагогические мастерские : сб. науч. тр. Киров : МЦИТО, 2019. Вып. 8. С. 20-23.
Володина О.В. Ценностные ориентации студентов как смысложизненные регуляторы и ориентиры учебно-познавательной деятельности в процессе обучения иностранному языку в вузе // Педагогические мастерские : сб. науч. тр. Киров : МЦИТО, 2019. Вып. 8. С. 23-26.
Володина О.В. Определение потенциала проявления креативных характеристик и способностей студентов - будущих учителей для развития культуры творчества средствами иноязычного образования // Педагогические мастерские : сб. науч. тр. Киров : МЦИТО, 2020. Вып. 9. С. 33-35.
Володина О.В. Анализ РПД и анкетирование преподавателей с целью определения потенциала образовательной среды вуза для развития интеллектуальной культуры личности обучающихся // Педагогические мастерские : сб. науч. тр. Киров : МЦИТО, 2020. Вып. 10. С. 22-25.
Корнилов С.А., Смирнов С.Д., Григоренко Е.Л. Современные средства диагностики интеллектуального потенциал: кросс-культурная адаптация зарубежных методических комплексов // Вестник Московского университета. Сер. 14. Психология. 2009. № 4. С. 55-66.
Брудный А.А. Понимание как компонент психологии чтения // Проблема социологии и психологии чтения. М. : Книга, 1975. С. 162-172.
Леута О.Н. Ю.М. Лотман о трех функциях текста // Вопросы философии. 2002. № 11. С. 165-173.
Володина О.В. Дебаты на уроке иностранного языка как продуктивная технология комплексного формирования дискурсивной компетенции и коммуникативной культуры будущего специалиста // Педагогические мастерские : сб. науч. тр. Киров : МЦИТО, 2020. Вып. 10. С. 20-22.
Володина О.В. Интеллектуальная рефлексия как целевой ориентир личностного развития и профессионального становления будущих учителей // Гуманитаристика как школа мысли. СПб. : РГПУ им. А.И. Герцена, 2020. С. 98-104.
 Experimental work on the implementation of the methodological model of fostering personal intellectual culture in undergraduate pedagogical students by means of foreign-language education | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2022. № 480. DOI: 10.17223/15617793/480/22

Experimental work on the implementation of the methodological model of fostering personal intellectual culture in undergraduate pedagogical students by means of foreign-language education | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2022. № 480. DOI: 10.17223/15617793/480/22

Download full-text version
Counter downloads: 538