Early nomads' clan organization and the problem of its identification | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2022. № 481. DOI: 10.17223/15617793/481/12

Early nomads' clan organization and the problem of its identification

The aim of the article is to determine the peculiarities of the generic organization of the early nomads -Scythians and Sarmatians. The article examines the data of Herodotus, Lucian, Nicholas of Damascus, Valerius Flac-cus, and archaeological information that can shed light on the specifics of the kinship systems of Scythians and Sarmatians. In favor of the existence of a generic organization among the early nomads, one can interpret Herodotus' message about the Scythian ethnogonic tradition, which elevated all Scythians to one ancestor, Targitaos, and his sons - Lipoxais, Arpoxais, and Kolaxais. The principle of genealogical kinship in this interpretation extended to the entire Scythian association. Meanwhile, there are reports from sources that may testify in favor of the existence of a sex-and-age division of the Sarmatian society. Nicholas of Damascus reports that Scythians jointly own property and women, so that the eldest of them are considered fathers, the youngest sons, and peers brothers. Nicholas of Damascus is believed to follow the tradition of the Ephor idealization of Scythians, like Pseudo-Scymnus. But these reports about the just Scythians may contain specific ethnographic details. This information can be interpreted as a direct evidence of the age classes of Scythians. The inherited status can be traced by archaeological data, which allows archaeology to be involved in solving these problems. A source such as tamga signs is fundamentally important for the analysis of the generic organization. The generally accepted view is that tamgas are signs of belonging to a family and a clan. The clan requires special attention due to the contradictions between the scientific tradition, the data of sources and modern anthropological theory. The idea of the clan as a universal institution at the early stages of the development of human society has been convincingly refuted. Kinship is a single structure-forming principle of social systems operating at the early stages of society's development, but it implies different institutions and practices. Social organisation of the Turkic- and Mongolian-speaking nomads of the Eurasian steppes cannot be automatically transferred to the social organisation of the early nomads, mainly Iranian-speaking. Moreover, we cannot say that the early nomads necessarily had a genealogical principle of origin. According to V.A. Popov and N.M. Girenko, the clan appears in the late stages of primitiveness. The genealogical (linear) principle of kinship counting replaced the group (lateral) one. In lateral systems, continuity was carried out from group to group, and, in linear systems, individual continuity dominates. The article shows that the use of the concepts “clan”, “generic”, “tribal” in relation to the early nomads is more a tribute to the historiographical tradition than the result of a source analysis. The concepts of ysvo^ ~ gens of ancient authors may hide not only the generic organization, but also other social and political institutions.

Download file
Counter downloads: 24

Keywords

ancestral organization, Scythians, Sarmatians, genealogical and lateral accounts of kinship

Authors

NameOrganizationE-mail
Vdovichenkov Evgeny V.Southern Federal Universityevvdovchenkov@sfedu.ru
Всего: 1

References

Плиний Старший // Латышев В.В. Известия древних писателей греческих и латинских о Скифии и Кавказе. Латинские писатели. Т. II, вып. 2. СПб. : Тип. Имп. Акад. наук, 1904. С. 167-200.
Помпоний Мела. Хорография / под общ. ред. А.В. Подосинова. М. : Русский фонд содействия образованию и науке, 2017. 509 c.
Хазанов А.М. Социальная история скифов. Основные проблемы развития древних кочевников евразийских степей. М. : Наука, 1975. 344 с.
Артёмова О.Ю. В очередной раз о теории «родового быта» и об «австралийской контроверзе» // Ранние формы социальной организации. СПб. : МАЭ РАН, 2000. С. 25-50.
Артёмова О.Ю. Род // Народы и религии мира: Энциклопедия. М. : Большая российская энциклопедия, 1998. С. 896-897.
Артёмова О.Ю. Колено Исава: охотники, собиратели, рыболовы (Опыт изучения альтернативных социальных систем). М. : Смысл, 2009. 559 с.
Энгельс Ф. Происхождение семьи, частной собственности и государства. М. : Политиздат, 1989. 222 с.
Коротаев А.В., Оболонков А.А. Родовая организация в социально-экономической структуре классовых обществ // Советская этнография. 1989. № 2. С. 36-45.
Семёнов Ю.И. Переход от первобытного общества к классовому: пути и варианты развития. Ч. I // Этнографическое обозрение. 1993. № 1. С. 52-70.
Попов В. А. Концепты «род» и «родовая организация»: опыт переосмысления дефиниций // Сибирские исторические исследования. 2020. № 3. С. 230-242.
Хазанов А.М. Кочевники и внешний мир. Алматы : Дайк-Пресс, 2002. 604 с.
Абрамзон С.М. Формы родоплеменной организации у кочевников Средней Азии // Родовое общество. Этнографические материалы и исследования. М., 1951. С. 132-156.
Bacon E.E. Obok: a study of social structure in Eurasia // Viking fund publications in anthropology. N.Y., 1958. № 25. 235 p.
Krader L. Social Organisation of the Mongol-Turkic Pastoral Nomads. The Hague : Mouton & Co, 1963. 412 S.
Гиренко Н.М. От истории событий к истории структур // Мисюгин В.М. Три брата. СПб. : Наука, 2009. С. 20-33.
Коротаев А.В. О соотношении систем терминов родства и типов социальных систем: опыт количественного кросс-культурного анализа (к дискуссии между Н.М. Гиренко и О.Ю. Артемовой) // Алгебра родства. СПб., 1999. Вып. 3. С. 117-147.
Артемова О.Ю. Лукавство или самообман? (О «латеральности» счета родства и о некоторых историко-социологических реконструкциях) // Алгебра родства. СПб., 1999. Вып. 3. С. 21-81.
Гиренко Н.М. Латеральность и линейность как дифференцирующие признаки социального организма родства // Алгебра родства. СПб., 1999. Вып. 3. С. 5-20.
Кулланда С.В. Скифские варны // Археологические вести. 2014. Вып. 20. C. 318-331.
Кулланда С.В. Происхождение варн. М., 2018. 152 с.
Геродот. История в девяти книгах / пер. и примеч. Г.А. Стратановского. Л. : Наука, 1972.
Лукиан Самосатский // Латышев В.В. Известия древних писателей греческих и латинских о Скифии и Кавказе. Греческие писатели. Т. I, вып. 1. СПб. : Тип. Имп. Акад. наук, 1890. С. 539-563.
Хазанов А.М. Материнский род у сарматов // ВДИ. 1970. № 2. С. 138-148.
Иванчик А.И. Накануне колонизации. Северное Причерноморье и степные кочевники VIII-VII вв. до н.э. в античной литературной традиции: фольклор, литература и история. Берлин ; Москва : Палеограф, 2005. 312 с.
Попов В.А. Половозрастная стратификация и возрастные классы древнеаканского общества (к постановке проблемы) // Советская этнография. 1981. № 6. С. 89-97.
Валерий Флакк // Латышев В.В. Известия древних писателей греческих и латинских о Скифии и Кавказе. Латинские писатели. Т. II, вып. 2. СПб. : Тип. Имп. Акад. наук, 1904. С. 201-214.
Вдовченков Е.В. Проблема существования мужских союзов у сарматов // Ранние формы потестарных систем / ред. В.А. Попов. СПб., 2013. С. 182-201.
Вдовченков Е.В. Эгалитарные и иерархические общества ранних номадов степной зоны Евразии и конгруэнтные типы военной организации // Новое прошлое/The new past. 2019. № 4. С. 8-26.
Медведев А.П. Развитие иерархических структур в обществах эпохи бронзы и раннего железного века юга Восточной Европы (опыт диахронного историко-археологического анализа) // Кочевая альтернатива социальной эволюции. М. : Ин-т Африки РАН, 2002. С. 98 111.
Синика В., Тельнов Н. Миски из скифских погребальных памятников конца IV-II в. до н.э. на левобережье Нижнего Днестра // Tyragetia, s.n. 2014. Vol. VIII (XXIII), № 1. С. 287-316.
Раев ский Д.С. Модель мира скифской культуры. М. : Наука, 1985. 256 с.
Мордвинцева В.И. К проблеме семейно-родовых отношений у сарматов (по материалам сарматских погребений последних веков до нашей эры) // Вопросы краеведения : материалы краеведческих чтений. Вып. 2. Волгоград, 1993. С. 31-34.
Keyser C., Zvenigorosky V., Gonzalez A. et al. Genetic evidence suggests a sense of family, parity and conquest in the Xiongnu Iron Age nomads of Mongolia // Hum Genet. 2021. P. 140, 349-359.
Пилипенко А.С., Черданцев С.В., Трапезов Р.О., Томилин М.А., Балабанова М.А., Пристяжнюк М.С., Журавлев А.А. К вопросу о генетическом составе сарматского населения Нижнего Поволжья (данные палеогенетики) // Вестник Волгоградского государственного университета. Сер. 4: История. Регионоведение. Международные отношения. 2020. Т. 25, № 4. С. 17-50.
 Early nomads' clan organization and the problem of its identification | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2022. № 481. DOI: 10.17223/15617793/481/12

Early nomads' clan organization and the problem of its identification | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2022. № 481. DOI: 10.17223/15617793/481/12

Download full-text version
Counter downloads: 506