On the formation of professional universals in the teacher's activities
The study is actualized by the problem of the formation of professional universals in the teacher's activities in the context of the changing requirements for the education system. Based on the statement that pedagogical activities belongs to one of the most formed types of activities in the history of professionography, the authors argue that pedagogical activities are most susceptible to changes due to an organic internal connection with the social development of society. Professional teachers, according to the authors, are not only specialists in specific subject areas, but persons guided in their professional activity by stable social and professional positions concretized at constructive, organizational and communicative levels, persons in a constant mode of development and self-improvement. The main focus of the research is on the term “professional universals in the teacher's activities,” which goes back to ancient philosophy and allows outlining the totality and specificity of professional pedagogical activities in their entirety (including psychological, pedagogical, subject-area, and personal components), thus expanding the boundaries of the professiogram as a regulatory document. The research examines the positions of M.N. Florovskaya, B.F. Kevbrin and F.A. Aizatov, as well as other scientists and methodologists, actualizing changes in the teacher's professio-gram. Changes in the teacher's professiogram in digital and communicative competencies, in the designing of educational space in subject areas using various remote technologies are described experimentally. Researchers' ideas about professional universals in pedagogical activities are supported by empirical observations and surveys conducted among teachers. The results of the study prove that professional universals in the teacher's activities are essential; they allow for a mobile and optimal response to the conceptual requirements imposed on the modern education system. This aspect in relation to the evaluation of the teacher's activities can be clarified and specified (at different levels of education - primary, secondary, professional pedagogical; in different subject areas, etc.).
Keywords
professiogram of teacher,
professional universals in teacher's activities,
distance learning,
online learningAuthors
| Kopytov Anatoly D. | Tomsk State Pedagogical University | kopytovad@tspu.edu.ru |
| Cherepanova Tamara B. | Tomsk State Pedagogical University | tb100@yandex.ru |
Всего: 2
References
Колесникова А.С. Современный педагог: личность и профессиональная деятельность // Вестник Международного института экономики и права. 2015. № 1. С. 251-255.
Бегитова С.Н. Современные требования к профессиональной деятельности педагога // Вестник Адыгейского государственного универси тета. Серия 3: Педагогика и психология. 2017. Вып. 1 (193). С. 15-19.
Рожнов А.А. Реализация профессиональной деятельности педагога в контексте современных требований к процессу образования // Про блемы современного педагогического образования. 2020. № 66-3. С. 242-245.
Щербакова М.В. Професиограмма как средство профессионального самовоспитания будущего педагога // Известия Волгоградского госу дарственного педагогического университета. 2011. Т. 60, № 6. С. 17-21.
Балакиреева Э.В. Ценности и смыслы профессионального подхода к современному образованию // Человек и образование. 2018. № 1. С. 27-32.
Абраменко Н.Ю., Стекольщиков Н.С. Оценка нового формата профессионализма педагога и педагогической компетентности // Мир науки, культуры, образования. 2019. № 2 (75). С. 5-8.
Ерина И.А., Фанина Е.Н., Передерий С.Н. Ведущие тенденции в образовании XXI века // Мир науки, культуры, образования. 2021. № 5 (90). С. 146-148.
Флоровская М.Н. Становление профессионального образа мира педагога : автореф. дис.. д-ра пед. наук. Новокузнецк, 2011. 51 с.
Кевбрин Б.Ф., Айзятов Ф.А. Императивы образовательного процесса современного общества // Общество: Философия, История, Культу ра. 2017. № 10. С. 13-17.
Матросов В.Л. Проблемы подготовки учителя на современном этапе // Проблема реализации многоуровневой системы образования. Наука в вузах : труды Междунар. конф. М. : Изд-во РУДН, 1999. С. 137-144.
Коржуее А.В., Садыкова А.Р. Педагогический поиск: время перемен. М. ; СПб. : Нестор-История, 2018. 360 с.
Берулава М.Н. Теория и практика гуманизации образования. М. : Гелиос ; АРВ, 2000. 340 с.
Сидоров С.Г. Философия управления образованием: ценности и идеалы // Социально-гуманитарные знания. 2019. № 1. С. 252-265.
Петрищев И.О. Методологические подходы к модернизации современного российского образования и повышению качества образовательных услуг // Проблемы современного педагогического образования. 2020. № 67-2. С. 131-133.
Соколова Н.Л., Цибизова Т.Ю. Построение профессиональной карьеры в условиях непрерывного образования // Научный диалог. 2018. № 1. С. 295-299.
Сатдыков А. И. Сравнительный анализ систем опережающей подготовки кадров в России и за рубежом // Труд и социальные отношения. 2020. Т. 31, № 1. С. 67-83.
Савина Н.В. Методологические основы персонализации образования // Наука о человеке: гуманитарные исследования. 2020. Т. 14, № 4. С. 82-89.
Мазилов В. А. Психодидактика и непрерывное образование: методологические проблемы непрерывного образования // Методология современной психологии. 2019. № 10. С. 90-105.
Гессен С.И. Основы педагогики. Введение в прикладную философию. М. : Школа-пресс, 1995.
Буторина Н.В., Сапко О.В., Шаяхметова В.Р. Развитие мотивации интеллектуальной и инновационной активности педагогов в условиях современной школы // Пермский педагогический журнал. 2020. № 11. С. 36-40.
Сердитова Н.Е., Белоцерковский А.В. Образование, качество и цифровая трансформация // Высшее образование в России. 2020. № 4. С. 9-15.
Примерная рабочая программа основного общего образования. Русский язык (для 5-9 классов образовательных организаций). М., 2021. 128 с.