Rural school in the sociocultural modernization of education: Post-classical grounds for conceptualization | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2022. № 481. DOI: 10.17223/15617793/481/23

Rural school in the sociocultural modernization of education: Post-classical grounds for conceptualization

The sociocultural modernization of education determines an active scientific discussion about the concepts of the rural school and sustainable models of its existence in the post-industrial era. In this regard, the question of finding and developing a methodological toolkit relevant to changing conditions for studying educational institutions located in rural areas becomes of urgent relevance. The aim of the study was to identify the theoretical grounds for the conceptualization of a modern rural school that develops in the context of sociocultural modernization of education. Methodologically, the study is based on the principle of interdisciplinarity. It includes several levels, from fundamental to applied, and an extensive list of scientific methods. Ontological, spatial, sociocultural and anthropological approaches used at the fundamental level act as contextual and allow explicating the specifics of sociocultural factors within which the rural school is transforming today. Pedagogical approaches are aimed at identifying the characteristics of educational systems operating in rural areas in the modes of functioning and innovative development. As a result of the analysis of a wide corpus of pedagogical works of the 19th, 20th and early 21st centuries, three research groups (based on approaches and tools of classical, non-classical and post-classical types) were identified. The authors demonstrate that, in the context of challenges of an information and communication digital society, a rural school should be conceptualized and modeled based on a post-classical research methodology, which is the most sensitive to social change. A key thesis is the statement that a rural school is a complex organized educational system capable of self-organization and self-regulation in a “hybrid” (real/virtual) ontology. Therefore, when elaborating a multi-level structure of the model of a rural school that develops in the context of sociocultural modernization, it is necessary to take into account its autopoeticity, polyfunctionality, openness, rurality as continuity and adaptability to the local culture of a particular rural society, convergence. The rural school model has a complex multi-level structure and includes different elements: the context component is the rural school as a social institution and a system-forming element of rural life support, the research focus component is the network educational infrastructure, the conceptual and organizational structure of rural education and staffing. Such a combination of integral components makes it possible to effectively form modern professional ideas of teachers, managerial and pedagogical teams as management bodies for network communications, design and implementation of network educational programs.

Download file
Counter downloads: 23

Keywords

rural school, sociocultural modernization of education, post-industrial society, post-classical methodology

Authors

NameOrganizationE-mail
Sartakova Elena E.Tomsk State Pedagogical Universitylopolit@rambler.ru
Okushova Gulnafist A.National Research Tomsk State Universityokushova@mail.ru
Eretnova Evgeniya P.Tomsk State Pedagogical University4elsi_91@mail.ru
Всего: 3

References

Сельская школа: проблемы и перспективы развития : материалы для обсуждения / сост. А.М. Цирульников, А.Л. Венгер. М. : ВНИК «Школа», 1989. 75 с.
Бауман 3. Текучая современность. СПб. : Питер, 2008. 240 с.
Луман Н. Самоописания : пер. с нем. / А. Антоновский, Б. Скуратов, К. Тимофеева. М. : Логос, Гнозис, 2009. 320 с.
Кастельс М. Информационная эпоха: экономика, общество и культура / пер. с англ. под науч. ред. О.И. Шкаратана. М. : Гос. ун-т. Высш. шк. экономики, 2000. 606 с.
Лефевр А. Производство пространства. М. : Strelka Press, 2015. 432 с.
Бурдье П. Социальное пространство: поля и практики : пер. с фр. / сост., общ. ред. пер. и послесл. Н.А. Шматко. СПб. : Алетейя ; М. : Институт экспериментальной социологии, 2005. 576 с.
Асмолов А. Г. Оптика просвещения: социокультурные перспективы. М. : Просвещение, 2015. 447 с.
Владимиров А.Ф. Образование в социокультурном измерении // Образовательная политика. 2010. № 9-10 (47).
Гавров С.Н. Модернизация России: постимперский транзит. М. : МГУДТ, 2010. 268 с.
Заир-Бек Е.С. Методология построения научных исследований для выявления воздействий социокультурной модернизации образования на изменения в школьной практике // Вестник Герценовского университета. 2014. № 2. С. 18-25.
Тихонова Н.Е. Социокультурная модернизация в России (опыт эмпирического анализа) // Общественные науки и современность. 2008. № 2. С. 5-23.
Митчелл У. Я ++ [я плюс плюс]: человек, город, сети / пер. с англ. М. : Strelka Press, 2012. 328 с.
Водовозов В.И. Избранные педагогические сочинения / под ред. В.З. Смирнова. М. : Изд-во Акад. пед. наук РСФСР, 1958. 632 с.
Ушинский К.Д. Собрание сочинений : в 11 т. М. ; Л., 1948-1952.
Толстой Л.Н. О свободном возникновении и развитии школ в народе // Ясная поляна. 1862.
Рачинский С. А. Сельская школа : сб. статей / сост. Л. Ю. Стрелкова. М. : Педагогика, 1991. 176 с.
Блонский П.П. Избранные педагогические сочинения : в 2 т. Т. 1 / под ред. А.В. Петровского. М. : Педагогика, 1979. 304 с.
Крупская Н.К. Избранные произведения. Баку : Маариф, 1983.
Макаренко А.С. Педагогическая поэма : в 2 т. Ташкент, 1984.
Палфри Дж., Гассер У. Дети цифровой эры. М. : Эксмо-Пресс, 2011. 368 с.
Сухомлинский В.А. Павлышская средняя школа: обобщение опыта учебно-воспитательной работы в сельской средней школе. 2-е изд. М. : Просвещение, 1969. 398 с.
Сотникова Н.В. Формирование нравственно-эстетических ориентаций подростков в условиях сельской школы : дис.. канд. пед. наук. Оренбург, 2006. 230 с.
Гурьянова М.П. Теоретические основы модернизации сельской школы России : дис.. д-ра пед. наук. М., 2001. 412 с.
Груздев М.В. Формирование образовательного пространства сельских территорий : дис.. д-ра пед. наук. Ярославль, 2004. 370 с.
Коршунова О.В., Огородникова С.В. Методологические подходы к обучению и воспитанию в сельской школе. Киров : Науч. изд-во Вятского государственного университета, 2018. 653 с.
 Rural school in the sociocultural modernization of education: Post-classical grounds for conceptualization | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2022. № 481. DOI: 10.17223/15617793/481/23

Rural school in the sociocultural modernization of education: Post-classical grounds for conceptualization | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2022. № 481. DOI: 10.17223/15617793/481/23

Download full-text version
Counter downloads: 506