Ways to improve the professional activity of physical training teachers of educational organizations of the Ministry of internal Affairs of Russia responsible for training athletics teams
The relevance of the topic of the study is conditioned by the need to clarify the ways and possibilities of improving the professional activity of physical training teachers of educational organizations of the Ministry of Internal Affairs of Russia, responsible for the preparation of teams participating in its Spartakiade. The article focuses on the importance of mastering the assessment methods for comprehensive control of athletes' physical fitness, knowledge in the field of theory and methodology of teaching, regularities in sport and physical culture, skills of planning and management of the educational and training process, communication and self-regulation, teachers responsible for the preparation of teams in athletics. At the same time, special attention is paid to the need to improve the level of teachers' professional knowledge and expand their sports experience with modern innovative means of transmission and reproduction of specialized media content, regular professional development of coaching and refereeing activities in athletics, diverse interaction with other coaches and teachers, purposeful search for effective methods of training activities. The aim of the study was to identify ways to improve the professional activities of teachers of educational organizations of the Ministry of Internal Affairs of Russia, responsible for the preparation of teams in athletics based on the generalization of the features of their coaching work and opportunities to improve its effectiveness. In order to obtain comprehensive information, the study used theoretical analysis of modern literature sources, Internet resources on the selected topic, analysis of protocols of the Spartakiade of the Ministry of Internal Affairs of Russia in athletics, questionnaires, interviews. At the initial stage of the study a survey was conducted among teachers of physical training departments, concerning the issues of the main characteristics of teachers responsible for the preparation of teams in athletics, as well as a number of topical issues of preparation in modern realities of teams in athletics for participation in the Spartakiade of the Ministry of Internal Affairs of Russia. In the course of the main stage of the research, interviews were conducted with teachers from different educational organizations of the Ministry of Internal Affairs of Russia, responsible for the preparation of athletics teams. The analysis of the obtained results made it possible to draw conclusions about promising directions and main factors contributing to the improvement of professional activities of teachers of educational organizations of the Ministry of Internal Affairs of Russia, responsible for the preparation of athletics teams. The authors declare no conflicts of interests.
Keywords
teacher,
cadet athletes,
team,
coaching activity,
educational organizations of Russia's Ministry of Internal Affairs,
athleticsAuthors
| Grichanov Anton S. | Vladimir Kikot Moscow University of the Ministry of Internal Affairs of the Russian Federation | g-ton@mail.ru |
| Panov Evgenij V. | Siberian Law Institute of the Ministry of Internal Affairs of the Russian Federation | pan-69@mail.ru |
Всего: 2
References
Баландюк Р.О., Филимонов В. А. Организационные и управленческие основы подготовки сборной команды образовательной организации системы МВД России к участию в соревнованиях по служебно-прикладным видам спорта: положительный опыт Белгородского юридического института МВД России имени И.Д. Путилина // Международный журнал прикладных наук и технологий «Integral». 2022. № 3. С.662-669.
Бештоев Р.О. Основы формирования профессиональной компетентности преподавателей физической подготовки в образовательных организациях МВД России // Образование. Наука. Научные кадры. 2020. № 1. С. 129-131.
Гричанов А.С., Морозов В. А., Федулов Б. А. Педагогическое обеспечение подготовки курсантов вуза МВД России к участию в спортивных соревнованиях и служебно-профессиональных конкурсах // Современные проблемы науки и образования. 2015. № 4. URL: https://science-education.ru/ru/artide/view?id=20949.
Губжоков А.Х., Тхазеплов Р.Л. Подготовка инструкторов и тренеров для системы МВД России: современное состояние и направления развития // Образование. Наука. Научные кадры. 2021. № 1. С. 154-156.
Сагова З.А., Каптурова В.М. Профессиональная рефлексия как фактор успешности тренера в спорте // Национальный психологический журнал. 2017. №. 2 (26). С. 26-34.
Бакин А.В., Герасимов И.В. Управление системой подготовки спортсменов образовательных организаций системы МВД России // Совершенствование профессиональной и физической подготовки курсантов, слушателей образовательных организаций и сотрудников силовых ведомств. Иркутск : Восточно-Сибирский институт Министерства внутренних дел Российской Федерации, 2017. С. 39-43.
Бичан Н.В., Погорелова К.Р. Совершенствование психолого-педагогического сопровождения спортивной карьеры // Актуальные вопросы совершенствования специальной подготовки курсантов и слушателей образовательных организаций системы МВД России. Краснодар : Краснодарский университет Министерства внутренних дел Российской Федерации, 2022. С. 22-27.
Буров А.В., Ализар Т.А. Проблема определения таланта в спорте // Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта. 2021. № 4 (194). С. 58-62.
Губа В.П. Основы распознавания раннего спортивного таланта: учебное пособие для вузов физической культуры. М. : Терра-спорт, 2003. 207 с.
Хайруллин И.Т., Васенков Н.В. Определение одаренностей и поиск талантов в спорте // Ученые записки Казанского филиала «Российского государственного университета правосудия». 2019. Т. 15. С. 378-382.
Ульянина О. А. Психологическое сопровождение спортивной деятельности курсантов образовательных организаций МВД России, включенных в сборные спортивных команд // Прикладная юридическая психология. 2017. № 2. С. 102-108.
Roberts A.H., Greenwood D.A., Stanley M., Humberstone C., Iredale F., Raynor A. Coach knowledge in talent identification: a systematic review and meta-synthesis // Journal of Science and Medicine in Sport. 2019. Vol. 22, Is. 10. P. 1163-1172.
Таймазов В. A., Таймазов A.B., Никитин С. A., Корольков Е.П. Особенности стратегического планирования в системе управления физической культурой и спортом в России // Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта. 2020. № 4 (182). С. 445-451.
Мананников С.В., Красилов О.В. Бег - основа физической подготовки курсантов образовательных организаций МВД России // Вестник Барнаульского юридического института МВД России. 2021. № 2 (41). С. 247-248.
Матвеев А.С. Актуальные проблемы группы спортивного совершенствования по легкой атлетике // Актуальные вопросы совершенствования огневой и физической подготовки обучающихся в образовательных организациях МВД России. Уфа : Уфимский ЮИ МВД России, 2021. С. 96-100.
Панов Е.В., Вологдина Я.В. Некоторые аспекты подготовки курсантов образовательных организаций МВД России к соревнованиям по легкоатлетическому кроссу // Оптимизация учебно-воспитательного и тренировочного процесса в учебных организациях высшего образования. Здоровый образ жизни как фактор профилактики наркомании. Красноярск : Сибирский юридический институт Министерства внутренних дел Российской Федерации, 2021. С. 199-202.
Кизько А.П. Состояние и перспективы с ожидаемой системой управления подготовкой спортсменов // Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта. 2016. № 4 (134). С. 120-126.