The Mother of God semantics of the name "Maria" in Russian anti-nihilistic literature
The article examines the plot-forming potential of the name "Maria" in Russian anti-nihilistic literature. Using the example of the novels Asmodeus of Our Time (1858) by VI. Askochensky, The Turbulent Sea (1863) by A.F. Pisemsky, Demons (1872) by F.M. Dostoevsky, the dilogy Wandering Forces (Modern Idyll (1865) and Pestilence (1867)) by V.P. Avenarius, it is shown how the use of this anthroponym can introduce the Virgin Mary plot into a work, including one presented "in the negative". The study demonstrates how the scheme, which initially appeared in Askochensky's novel as a mirror image of the biblical plot of Mary's birth of the Child (the heroine of the work, Marie, gives birth to a stillborn child from a "demon" who seduced her - the atheist Pustovtsev) is transformed in subsequent texts of anti-nihilistic literature, the canon of which is largely set by Askochensky - the works of Avenarius and Pisemsky. The Virgin Mary motifs in Dostoevsky's novel, which were the only ones noticed by previous researchers, become, from this point of view, a continuation of the line that was set by earlier examples of anti-nihilism. The Virgin Mary plot turns out to be connected with the most important question of the 1860s-1870s about the institution of the family, emancipation, and the role of women in society: by showing a woman-mother through the image of the Virgin Mary, the authors of anti-nihilistic works bring this social theme to the level of religious and philosophical issues. Antinihilist writers built their ideas on the foundations of Christianity, sought to oppose atheism - faith, emptiness (nihil) and sterility - with a positive principle, which for them, as Orthodox Christians, was unthinkable outside of Christ. The idea of redemption and rebirth is inextricably linked with the Virgin Mary (from her pictorial depiction to the plot of the birth of a child), which, in essence, rather relates to the Resurrection of Christ: the Gospel plot is not reproduced literally, but is compressed, perceived as a single whole. Considering only a few anti-nihilistic novels of the 19th century through the prism of the Virgin Mary plot already makes it possible to see the vector of the evolution of this discourse in literature: direct and "negative" likenesses to the Virgin Mary are replaced by their mixture, which allows not only affirming the ideal and condemning vice, but also showing sin and rebirth, outlining the path of healing from the nihilistic infection. The author declares no conflicts of interests.
Keywords
Mother of God,
Maria,
anthroponymy,
Russian literature of 19th century,
anti-nihilistic novel,
V.I. Askochensky,
A.F. Pisemsky,
V.P. Avenarius,
F.M. DostoevskyAuthors
| Petrov Andrey A. | St Petersburg University | sinavitruvor@mail.ru |
Всего: 1
References
Старыгина Н.Н. Русский роман в ситуации философско-религиозной полемики 1860-1870-х годов. М.: Языки славянской культуры, 2003. 352 с.
Паперно И. Семиотика поведения: Николай Чернышевский - человек эпохи реализма. М.: НЛО, 1996. 204 с.
Старыгина Н.Н. Демонические знаки в антинигилистическом романе как выражение авторской ценностно-мировоззренческой позиции // Проблемы исторической поэтики. 1998. № 5. С. 203-221.
Ефимов А.С. Готическое мироощущение русской антинигилистической прозы // Ефимов А.С. Нигилизм и готика: альманах. М.: ПринтЛЕТО, 2022. С. 11-291.
Смирнов И.П. Психодиахронологика: психоистория русской литературы от романтизма до наших дней. М.: НЛО, 1994. 352 с.
Крестовский В.В. Кровавый пуф: в 2 кн. Кн. 1: Панургово стадо. М.: RUGRAM, 2021. 454 с.
Писемский А.Ф. Взбаламученное море // Писемский А.Ф. Поли. собр. соч.: в 8 т. Т. IV. М.: Университетская тип., 1863. 289 с.
Пеньковский А.Б. Нина: культурный миф золотого века русской литературы в лингвистическом освещении. М.: Индрик, 1999. 519 с.
Аскоченский В.И. Панорама, или Очерки из современной жизни. СПб.: Тип. Мор. м-ва, 1875. 730 с.
Куранда Е.Л. Повествовательная структура романа Н. С. Лескова "Некуда" в системе русского антинигилистического романа 1860-1870-х годов: дис. канд. филол. наук. Псков: Псковский ордена "Знак почета" государственный педагогический институт имени С.М. Кирова, 2001. 243 с.
Ефимов А.С. Краткая история русской антинигилистической прозы // Ефимов А.С. Нигилизм и готика. М.: ПринтЛЕТО, 2022. С. 292-332.
Антонович М.А. Асмодей нашего времени ("Отцы и дети". Роман Тургенева. "Русский вестник", 1862 г., № 2, февраль) // Антонович М.А. Литературно-критические статьи. М.; Л.: Гослитиздат, 1961. С. 141-202.
Лукаш К.И. "Отцы и дети" И.С. Тургенева и "Асмодей нашего времени" В. И. Аскоченского // Вестник Костромского гос. ун-та им. Н.А. Некрасова. 2015. № 4. С. 73-76.
Аскоченский В.И. Асмодей нашего времени // Аскоченский В.И. За Русь святую! М.: Инст-т русской цивилизации, 2014. С. 144-351.
Петров А. А. Аскоченский и роман-комедия // Вестник Санкт-Петербургского университета. Язык и литература. [В печати].
Аскоченский В.И. Экспромт // Замай В. [Аскоченский В.И.] Басни и отголоски. СПб.: Тип. Акад. наук, 1869. С. 221.
Аскоченский В.И. Марфа-Посадница, или Падение Новгорода. СПб.: Тип. Мор. м-ва, 1870. 64 с.
Склейнис Г. А. Личность автора и формы авторского присутствия в антинигилистической романистике // Вестник Северо-Восточного государственного университета. 2010. № 14. С. 35-37.
Лотман Л.М. Писемский - романист // История русского романа: в 2 т. Т. 2. М.; Л.: Изд-во АН СССР, 1964. С. 121-148.
Петровских М.А., Зубков К.Ю. Студенты, купцы или поляки? Изображение майских пожаров 1862 года и проблема достоверности в романе А. Ф. Писемского "Взбаламученное море" // Русская литература. 2020. № 2. С. 74-84.
Авенариус В.П. Современная идиллия // Авенариус В.П. Собр. соч.: в 5 т. Т. 3. М.: ТЕРРА, 1996. С. 363-540.
Авенариус В.П. Поветрие // Авенариус В.П. Собр. соч.: в 5 т. Т. 3. М.: ТЕРРА, 1996. С. 541-686.
Шинков М.А. "Бесы" Ф. М. Достоевского и русский антинигилистический роман 1860-1870 годов: дис. канд. филол. наук. Орел: Орловский гос. ун-т, 1998. 188 с.
Дрыжакова Е.Н. Достоевский и нигилистический роман 1860-х годов // Достоевский: Материалы и исследования. Т. 17. СПб.: Наука, 2005. С. 3-29.
Склейнис Г. А. "Великое пятикнижние" Ф.М. Достоевского в жанровом контексте антинигилистического романа. М.: [б. и.], 2006. 110 с.
Бахтин М.М. Проблемы поэтики Достоевского // Бахтин М.М. Собр. соч.: в 7 т. Т. 6. М.: Русские словари. Языки славянской культуры, 2002. С. 5-300.
Смирнов И.П. Древнерусские источники "Бесов" Достоевского // Русская и грузинская средневековые литературы. Л.: Наука, 1979. С. 212-220.
Thorstensson V. The Dialog with Nihilism in Russian Polemical Novels of the 1860s-1870s. A dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy (Slavic Languages and Literatures). Madison: University of Wisconsin-Madison, 2013. 510 p.
Касаткина T. A. Литургическая цитата в "Братьях Карамазовых" // Достоевский и мировая культура. М., 2007. № 22. С. 13-26.
Достоевский Ф.М. Поли. собр. соч.: в 30 т. Т. 10. Бесы: роман: в 3 ч. Л.: Наука, 1974. 519 с.
Дубеник Е.А. Литературные ассоциации в образе Марьи Тимофеевны Лебядкиной // Русская речь. 2010. № 5. С. 12-17.
Альтман М.С. Достоевский. По вехам имен. Саратов: Изд-во Саратов. ун-та, 1975. 280 с.
Богоявление // Католическая энциклопедия: в 5 т. Т. 1. М.: Изд-во Францисканцев, 2002. С. 649-650.
Дубасова Ю.С. Тип "рыцаря бедного" в творчестве Ф. М. Достоевского: контекст, подтекст, интертекст: ВКР. СПб.: СПбГУ, 2023. 206 с.
Достоевский Ф.М. Поли. собр. соч.: в 30 т. Т. 12: Бесы: рукописные редакции. Наброски 1870-1872. Л.: Наука, 1975. 376 с.
Рубцова Н.С. Живописный сюжет в романе Ф.М. Достоевского "Бесы". Статья первая // Вестник Удмуртского университета. Серия: История и филология. 2015. № 5. С. 114-123.
Герцен А.И. Собр. соч.: в 30 т. Т. 9: Былое и думы. Ч. IV. М.: Изд-во АН СССР, 1956. 361 с.
Достоевский Ф.М. Поли. собр. соч.: в 30 т. Т. 11. Бесы: глава "У Тихона", рукописные редакции. Л.: Наука, 1974. 415 с.