Professional socialization of students in the context of digitalization: An experience of a sociological research
The scientific problem of this study is the contradiction between the existing idea of the expert community and theorists that the successful implementation of professional activities in the context of digital transformation requires from the subject of this activity, in addition to professional skills and socio-psychological readiness, also sufficiently developed digital competencies and competencies of the digital economy, and the lack of development of the question of how, in what way, in what time frame, due to what these competencies will be formed in the process of mastering higher education programs. The problem of the study is the lack of systematized information on the features and factors of professional socialization of students in the context of digitalization of higher education (based on the materials of universities of Sverdlovsk Oblast implementing bachelor's and master's programs in the "Public and Municipal Administration" direction). Therefore, the aim of this article is to assess the formation of digital competencies of students and the conditions for their formation as a framework for their professional socialization. The main research questions addressed in the article are: analysis of theoretical sources that allow us to determine the factors and conditions of students' professional socialization at a university in the context of digitalization; analysis of factors of the professional digital environment at a university that influence students' professional socialization; assessment of the development of competencies based on the analysis of empirical research results. The results of the sociological study demonstrate a significant number of students for whom the professional training they receive will never become a stage of professional socialization. The first two stages of professional socialization practically do not form a value-motivational support for future professionals to pursue a profession. The results of the assessment of the use of information and communication technologies allow us to conclude that students mainly possess simple digital skills. The respondents - students - have the least developed specific skills related to the development of digital content, solving technical problems, protecting copyrights, and programming. Although these skills are becoming most in demand in the context of digitalization of public administration. The authors declare no conflicts of interests.
Keywords
digital economy,
digitalization,
digital capital,
21st century competencies,
digital competencies,
professional socialization,
digital societyAuthors
| Bannykh Galina A. | Ural Federal University | g.a.bannykh@urfu.ru |
| Kostina Svetlana N. | Ural Federal University | s.n.kostina@urfu.ru |
Всего: 2
References
Kostina S., Bannykh G. Features of professional self-determination in the course of life in the digital economy // Proceedings of 12 th international conference of education, research and innovation (ICERI 2019). 21 November 2019, Seville, Spain. 2019. P. 2872-2879.
Учебный план подготовки по направлению "Государственное и муниципальное управление" // Официальный сайт Уральского государственного экономического университета. URL: http://gmu.usue.ru/ (дата обращения: 03.01.2021).
Образовательная программа "ЕМУ", бакалавриат // Официальный сайт Уральского Федерального университета. URL: https://programs.edu.urfu.ru/ru/8483/documents/2020/ (дата обращения: 12.02.2021).
Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта высшего образования - бакалавриат по направлению подготовки 38.03.04 Государственное и муниципальное управление: Приказ Минобрнауки России от 13.08.2020 № 1016 // Портал Федеральных государственных образовательных стандартов высшего образования. URL: http://fgosvo.ru/news/5/637 (дата обращения: 12.02.2021).
Справочник квалификационных требований к специальностям, направлениям подготовки, знаниям и умениям, которые необходимы для замещения должностей государственной гражданской службы с учетом области и вида профессиональной служебной деятельности государственных гражданских служащих // Официальный сайт Министерства труда и социальных отношений РФ. URL: https://rosmintrud.ru/ministry/programms/gossluzhba/16/1 (дата обращения: 12.02.2021).
Баранова Е.В., Швецов Г.В. Методы и инструменты для анализа цифрового следа студента при освоении образовательного маршрута // Перспективы науки и образования. 2021. № 2 (50). С. 415-430.
Волкова И. А., Петрова В.С. Формирование цифровых компетенций в профессиональном образовании // Вестник Нижневартовского государственного университета. 2019. № 1. C. 17-24.
Хеннер E.K. Профессиональные знания и профессиональные компетенции в высшем образовании // Образование и наука. 2018. Т. 20, № 2. С. 9-31.
Gomez D.C. Technological socialization and digital inclusion: Understanding digital literacy biographies among young people in Madrid // Social Inclusion. 2020. № 8 (2). P. 222-232.
Nesler M.S., Hanner M.B., Melburg V., McGowan S. Professional Socialization of Baccalaureate Nursing Students: Can Students in Distance Nursing Programs Become Socialized? // Journal of nursing education. 2001. № 40 (7). P. 293-302.
Попов Е.С., Дидковская Я.В. Профессиональная социализация студентов на этапе профессиональной подготовки в вузе в условиях цифровизации // Стратегии развития социальных общностей, институтов и территорий: материалы VII Междунар. науч.-практ. конф. Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, 2021. Т. 1. С. 357-362.
Пак Л.Г. Социализация студентов вуза в эпоху цифрового общества // Вестник Оренбургского государственного университета. 2020. № 5 (228). С. 66-72.
De Mesa J., Jacinto L. Digital competences and skills as key factors between connectedness and tolerance to diversity on social networking sites: Case study of social work graduates on Facebook // Current sociology. 2021. Vol. 70, Is. 2. P. 210-216.
Smith J., Hewitt B., Skrbis Z. Digital socialization: young people's changing value orientations towards internet use between adolescence and early adulthood // Information, Communication & Society. 2015. № 18 (9). P. 1022-1038.
Stornaiuolo A. Contexts of Digital Socialization: Studying Adolescents' Interactions on Social Network Sites // Human Development. 2017. № 60. P. 233-238.
Кандыбович С.Л., Разина Т.В. Особенности социализации молодежи в условиях современной цифровой среды // Мировые цивилизации. 2019. № 3-4. URL: https://wcj.world/PDF/06PSMZ319.pdf.
Ruan B., Yilmaz Y., Lu D., Lee M., Chan T.M. Defining the Digital Self: A Qualitative Study to Explore the Digital Component of Professional Identity in the Health Professions // Journal of medical internet research. 2020. Vol. 22 (9). Art. No. e21416.
Ojeda P.A., Morales L.G., Albalat J.Q. Digital Competences: Reality of students starting university life // Digital education review. 2019. № 36. P. 68-84.
Coлдaтoвa Г.У. Цифровая социализация в культурно-исторической парадигме: изменяющийся ребенок в изменяющемся мире // Социальная психология и общество. 2018. Т. 9, № 3. С. 71-80.
Baretti M. What Do We Know about the Professional Socialization of Our Students? // Journal of Social Work Education. 2004. № 40 (2). P. 255283.
Pronina A.N., Merenkova V.S., Popov S.E. Features of digital socialization of primary school students in the context of different levels of Internet involvement // Propositos y representaciones. 2020. Vol. 8, special issue. Art. No. e713.
Kaur R., Sharma K. Assessment of the level of professional socialization and its determinant factors // International Journal of Innovative Research and Advanced Studies (IJIRAS). 2017. № 4 (2). P. 71-73.
Hirschy A.S., Wilson M.E., Liddell D.L., Boyle K.M., Pasquesi K. Socialization to Student Affairs: Early Career Experiences Associated With Professional Identity Development // Journal of College Student Development. 2015. № 56 (8). P. 64-79.
Kowtha N.R. Organizational socialization of newcomers: the role of professional socialization // International Journal of training and development. 2018. Vol. 22, № 2. P. 87-106.
Freund A., Cohen A., Blit-Cohen E., Dehan N. Professional socialization and commitment to the profession in social work students: A longitudinal study exploring the effect of attitudes, perception of the profession, teaching, training, and supervision // Journal of Social Work. 2017. № 17 (6). P. 635-658.
Саенко Л. А., Затеева Т.Г. Профессиональное образование как базовый процесс профессиональной социализации // Дискуссия. 2014. № 5 (46). С. 123-127.
Carroll K. Ambition Is Priceless: Socialization, Ambition, and Representative Bureaucracy // The American Review of Public Administration. 2017. № 47 (2). P. 209-229.
Костина C.H., Банных Г. A., Воронина Л.И. Профессионализация публичных служащих в условиях цифровизации: кейс Свердловской области // Муниципалитет: экономика и управление. 2020. № 3 (32). С. 73-85.
Вайсбург А.В. Модель процесса профессиональной социализации специалиста // Профессиональная ориентация. 2014. № 1. С. 32-43.
Савчук Д.А. Профессионализация кадров государственной гражданской службы // Известия Санкт-Петербургского государственного экономического университета. 2016. № 6 (102). С. 94-97.
Волегов В. А. Социологические подходы к изучению профессионального самоопределения // Вестник Пермского университета. Философия. Психология. Социология. 2016. № 2. С. 167-173.
Festinger L. A theory of cognitive dissonance. IL. Row-Patterson, 1957. 452 p.
Ширяева Н.В. Противоречия процесса профессионального самоопределения студенчества // Рационализм и культура на пороге третьего тысячелетия: материалы Третьего Рос. философского конгресса, 16-20 сентября 2002. Ростов н/Д: Изд-во СКНЦ ВШ, 2002. Т. 4. C. 27.
Merton R.K., Reader G.G., Kendal P.L. The Student Physician. Cambrige, MA: Harvard University Press, 1957. 532 p.
Bannykh G.A., Kostina S.N. Global trends in employment changes and their impact on professionalization // Globalization and its socio-economic consequences 2020 Slovak Republic, Rajecke Teplice, 21-22 October 2020. SHS Web of Conferences. 2021. Vol. 92. Art. No. 07007.
Bannykh G.A., Kostina S.N. Formation of Digital Competence of State Servants in the Conditions of Government Digitalisation: The Problem Statement // Culture, Personality, Society in the Conditions of Digitalization: Methodology and Experience of Empirical Research Conference, 2021 March 2020, Yekaterinburg. KnE Social Sciences, 2020. P. 236-245.