Brits impersonating Bacchus in Saint Petersburg under Peter the Great
The article presents a reconstruction experience of the "Bung College, or the British Monastery", which was a buffoonish organization established by Peter I by analogy with the "Most Clownish, Most Drunken and Madcap Congregation" (the "Most Clownish Sobor") specifically for natives of the British Isles. The aim of the article is to systematize the biographical information available in historical sources and literature about the participants of the Bung College, their social status and occupation, as well as to specify the structural and functional specifics of the British Monastery, interpreted as a special cultural institution of the "Peter-the-Great" Russia. Based on new materials, the article reveals in detail the personal composition of the Bung College, also called the Brotherhood in Bacchus Law, fixes some features of daily behavior and everyday culture of St. Petersburg Englishmen and Scots in the first quarter of the 18th century. For the first time, the authors identify many participants of the College, considered as a social and cultural phenomenon characteristic of the Petrine era, opposing the traditions of the "Holy Orthodox" Russia. Among the identified members of the Bung College are Jacob Hewitt, a businessman from Scotland ("Bishop Yakov Khuit"); his colleague Henry Sterling ("Chevalier Sterlin"); the Dutch merchant Hendrik Rasch ("treasurer Endrik Rash"); the merchant David Salmon, a native of London ("inspector and supervisor David Solomon"); the merchant Joseph Daikins ("adviser Osip Dekins"), etc. On the basis of the St. Petersburg non-Orthodox church registers (the Anglican Congregation, the Dutch Reformed Church and the Roman Catholic Church of St. Catherine), the article analyzes the kinship and social ties of the "monastic brethren". The methodology of this research is based on a cultural-semiotic approach using the method of structural and functional analysis (when clarifying the structure of the Bung College and its social significance), as well as the method of continuous name-by-name study of registers (when working with the church documents). The members of the College were mainly experienced merchants, educated people and highly respected in the business environment. However, the authors suggested that with the help of the Bung College, the tsar deliberately belittled the social status of Russian Brits and mocked their cultural mission. The analysis of the social status of the identified persons and the circle of their relatives and acquaintances confirms the conclusions made by Academician Sergey Platonov about the social specifics of the Bung College: it was part of a new (and still alien to Russia) burgher (bourgeois) world, separated from the upper and service classes. Besides, the article reveals that among the famous British natives in Russia, indeed, there were a few drunkards who could give the tsar the idea of a "drinking monastery". The authors declare no conflicts of interests.
Keywords
cultural politics of Peter the Great,
parodying of church organizations,
Peter I,
foreigners in Russia,
Anglican Congregation,
British people in Russia,
Bung CollegeAuthors
| Andreev Aleksandr N. | South Ural State University | alxand@yandex.ru |
| Andreeva Yuliya S. | South Ural State Medical University | iulyand@yandex.ru |
Всего: 2
References
Брюс П.Г. Из "мемуаров" // Беспятых Ю.Н. Петербург Петра I в иностранных описаниях. Л.: Наука, 1991. С. 162-191.
Беспятых Ю.Н. Петербург Петра I в иностранных описаниях. Л.: Наука, 1991. 280 с.
Кошелева О.Е. Люди Санкт-Петербургского острова Петровского времени. М.: ОГИ, 2004. 486 с.
РГАДА. Ф. 364 (Цветаев Д.В.). Оп. 1. Д. 109: Автобиография и письма Паузе за 1701-1706 гг. о гимназии Глюка (копии 1888-1896 гг.). 151 л.
Русско-британские торговые отношения в XVIII веке: сб. док. / сост. А. В. Демкин; под ред. А. А. Преображенского. М.: Ин-т рос. истории РАН, 1994. 74 с.
Берхгольц Ф.-В. Дневник камер-юнкера // Юность державы. М.: Фонд Сергея Дубова, 2000. С. 9-324.
ЦГИА СПб. Ф. 444 (Французская реформатская церковь). Оп. 2. Д. 1: Метрическая книга (1724-1782 гг.). 87 л.
Репин Н.Н. Британские коммерсанты в России Петровского времени: деятельность компании "Ральф Робинсон - Самуил Гартсайд" // Вестник Рязанского государственного университета. 2009. № 3 (24). С. 133-141.
Прошение британского купечества на имя Екатерины I о снижении таможенных пошлин, улучшении условий торговли и быта. 25 февраля г. // Русско-британские торговые отношения в XVIII веке: сб. док. М.: Ин-т рос. истории РАН, 1994. С. 14-21.
Захаров В.Н. Западноевропейские купцы в российской торговле XVIII века. М.: Наука, 2005. 717 с.
Российский государственный архив древних актов (далее РГАДА). Ф. 150 (Дела о выездах иностранцев в Россию из фондов Посольского приказа, Полоняничного приказа и Посольской канцелярии). Оп. 1 (1716 г.). Д. 1: Роспись из выезжих в Россию разных художеств мастеровых людем (1716 г.). 73 л.
Джастис Э. Гри года в Петербурге // Беспятых Ю.Н. Петербург Анны Иоанновны в иностранных описаниях. СПб.: Русско-Балтийский информационный центр "БЛИЦ", 1997. С. 87-105.
Бобынин В.В. Гвин или Гвын, Степан // Русский биографический словарь: Издание Императорского Русского исторического общества под наблюдением А. А. Половцова. Г. 4: Гааг - Гербель. М.: Гии. Г. Лисснера и Д. Собко, 1914. С. 293-294.
ЦГИА СПб. Ф. 347 (Петроградская римско-католическая церковь Св. Екатерины). Оп. 1. Д. 31: Метрическая книга о крещении на немецком и латинском языках (1710-1740 гг.). 68 л.
Арнаутсе А.В., де Хаан Г.М. Старшины и дьяконы Голландской реформатской церкви Санкт-Петербурга (1717-1923) // Голландская реформатская церковь в Санкт-Петербурге (1717-1927): сб. ст. СПб.: Русско-Балтийский информационный центр "БЛИЦ", 2001. С. 161169.
Наумов В.П. Указатель имен // Юность державы / Фридрих Берхгольц. Геннинг Бассевич. М.: Фонд Сергея Дубова, 2000. С. 453-511.
Центральный государственный исторический архив Санкт-Петербурга (далее ЦГИА СПб.). Ф. 40 (Голландская реформатская церковь). Оп. 1. Д. 1: Метрическая книга для записей о родившихся, венчавшихся и умерших (1717-1808 гг.). 94 л.
Козлова Н.В. Российский абсолютизм и купечество в XVIII веке: 20-е - начало 60-х годов. М.: Археографический центр, 1999. 384 с.
Зицер Э.А. "Мой Гаврилушка": Фаллическая символика культа личности Петра Великого // Родина. 2007. № 11. С.112-116.
Поленов Д.В. О присяге иноземцев, принятых в русскую службу при Петре Великом (Составлено по подлинным документам, хранящимся в Архиве министерства юстиции) // Русский архив. 1869. № 11. Стб. 1729-1766.
Захаров В.Н. Западноевропейские купцы в России. Эпоха Петра I. М.: РОССПЭН, 1996. 346 с.
Кросс Э. Британцы в Петербурте: XVIII век / пер. с антл. Н.Г. и Ю.Н. Беспятых. СПб.: Дмитрий Буланин, 2005. 528 с.
Андреев А.Н. Антликане и иноземцы друтих конфессий в Санкт-Петербурте первой половины XVIII века по метрикам антликанското прихода // Вестник Южно-Уральското тосударственното университета. Серия: Социально-туманитарные науки. 2019. Т. 19, № 4. С. 615.
Российский тосударственный исторический архив (далее РГИА). Ф. 1689 (Антликанские церкви в России). Оп. 1. Д. 1: Ретистрационная книта всех крещенных, повенчанных и умерших в Санкт-Петербурте в антлийской конгретации, подписанная священником Томасом Консеттом (1706-1812 гг.). 164 л.
Cross A.C. The Bung College or British Monastery in Petrine Russia // Newsletter of the Study Group on Eighteenth-Century Russia. 1984. Vol. 12. P. 14-24.
Платонов С.Ф. Из бытовой истории Петровской эпохи. Бенто-Коллетия, или Великобританский монастырь в С.-Петербурте при Петре Великом // Известия Академии наук СССР. VI серия. 1926. Т. XX. № 7-8. С. 527-546.
Алексеев М.П. Русско-антлийские литературные связи (XVIII - первая половина XIX в.). М.: Наука, 1982. 863 с.
Трахтенберт Л. А. Сумасброднейший, Всешутейший и Всепьянейший собор // Одиссей. Человек в истории. М.: Наука, 2005. С. 89-121.
Трахтенберт Л. А. Проблемы поэтики русской пародии XVII - первой половины XVIII вв.: дис. канд. филол. наук. М.: МГУ, 2008. 306 с.
Крютер А. Самодеятельный театр при Петре I // Старинный спектакль в России: сб. ст. Л.: Academia, 1928. С. 359-380.
Живов В.М. Культурные реформы в системе преобразований Петра I // Живов В.М. Разыскания в области истории и предыстории русской культуры. М.: Языки славянской культуры, 2002. С. 381-438.
Андреев И.Л. Всешутейший, всепьянейший // Знание - сила. 2002. № 2 (896). С. 90-92.
Носович И.И. Всепьянейший собор, учрежденный Петром Великим // Русская старина. 1874. Т. 11, № 12. С. 734-739.
Шутки и потехи Петра Великото. Петр Великий как юморист (собственноручно им написанные чины избрания и поставления князь-папы, шуточные послания, указы, росписи и подписки 1690-1725 тт.) // Русская старина. 1872. Т. 5, № 6. С. 845-892.