Sociocultural professionally-oriented project as a means of forming foreign students' extralinguistic knowledge in linguistics | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2025. № 512. DOI: 10.17223/15617793/512/20

Sociocultural professionally-oriented project as a means of forming foreign students' extralinguistic knowledge in linguistics

The authors substantiate the possibility of using a socio-cultural professionally-oriented project as a means of forming extralinguistic knowledge in foreign students-linguists. The relevance of the study is due to the growing number of foreign students majoring in linguistics, which requires finding optimal ways to organize not only language, but also intercultural training in a Russian university. The aim of the scientific work is to study the possibilities of using a socio-cultural project as a means of professionally-oriented training of foreign students-translators in Russian language classes in the 1 st year. Based on the theoretical review and the authors' pedagogical experience, it is concluded that the most important component of linguistic education is the formation of the ability for intercultural communication. Particular attention is paid to the problem of integrating foreign linguistic students into the Russian socio-cultural environment by forming a baggage of extralinguistic knowledge and active professionally-oriented project activities. The use of a socio-cultural professionally-oriented project is proposed as one of the didactic tools. The article reveals the concept of a socio-cultural professionally-oriented project, provides examples of projects integrated into the discipline "Oral Speech Practice", and describes the final products. Thematic groups of extralinguistic knowledge that are formed in the course of project activities are identified: social and everyday, ethno-cultural, informational and social, and general professional knowledge. As a unit of selection of extralinguistic knowledge, it is proposed to use a unit-component, which is revealed by a set of verbal, non-verbal, extraverbal, and metaverbal ways of its representation. The article describes in detail the step-by-step technological implementation of socio-cultural professionally oriented projects in four phases: pre-project, indicative, implementing, and final. Examples of pre-project and project tasks and socio-cultural maps are given. As evidence of the effectiveness of using socio-cultural professionally-oriented projects for the formation of extralinguistic knowledge in foreign students, the results of the qualimetric analysis of test tasks completed by students in the experimental and control groups are presented. The study found that the use of sociocultural professionally-oriented projects in teaching Russian as a foreign language to studens-translators allows developing research skills, stimulating creative activity and initiative in searching for original topics and solutions, promoting the acquisition of experience in intercultural interaction, developing professionally significant extralinguistic knowledge and increasing motivation for future professional activities. The authors declare no conflicts of interests.

Download file
Counter downloads: 6

Keywords

professional adaptation, sociocultural adaptation, foreign students, Russian as a foreign language, unit-component, extralinguistic knowledge, sociocultural professionally-oriented project

Authors

NameOrganizationE-mail
Zhdanova Maria V.Perm National Research Polytechnic Universitymalk.maria@mail.ru
Alikina Elena V.Perm National Research Polytechnic Universityalikina@pstu.ru
Chernikova Irina Yu.Perm National Research Polytechnic Universityiyuchernikova@pstu.ru
Всего: 3

References

Методика оценки психологической атмосферы в коллективе (по А.Ф. Фидлеру) // Online Test Pad: URL: https://onlinetestpad.com/ru/testview/37393-metodika-ocenki-psikhologicheskoj-atmosfery-v-koUektive-po-affidleru (дата обращения: 04.11.2024).
Полат Е.С. Метод проектов: история и теория вопроса. М.: Академия, 2010. 250 с.
Галеева Н.Л., Осипова О.П., Савенкова Е.В., Шклярова О. А., Черникова И.Ю. Подготовка научно-педагогических кадров: разработка и представление диссертационного исследования. 150-летию МПГУ посвящается: учебно-методическое пособие для магистрантов, аспирантов и соискателей. М.: МПГУ, 2022. 266 с.
Воронина Л. А. Обоснование понятия экстралингвистической (фоновой) интерференции в обучении корейскому языку как иностранному // Научно-методический электронный журнал "Концепт". 2021. № 10. С. 36-47.
Аликина Е.В., Починок Т.В. Организация профессионально ориентированной практической подготовки специалистов по межкультурной коммуникации и переводу: опыт идейного сотрудничества белорусского и российского вузов // Вестник Томского государственного университета. 2023. № 495. С. 140-147.
Жданова М.В. Формирование экстралингвистических знаний иностранных обучающихся политехнического вуза в процессе профессионально-ориентированной языковой подготовки: автореф. дис. канд. пед. наук. Пермь, 2024. 24 с.
Палаева Л.И. Использование метода проектов на среднем этапе обучения иностранным языкам в общеобразовательной школе: автореф. дис. канд. пед. наук. М., 2005. 20 с.
Починок Т.В. Формирование у студентов языкового вуза социокультурной компетенции: дис. канд. пед. наук. Гомель, 2012. 300 с.
Бухаркина М.Ю. Разработка учебного проекта. М., 2003. 152 с.
Луков А.В. Социальное проектирование: учеб. пособие. 7-е изд. М.: Издательство Московского гуманитарного университета "Флинта", 2007. 240 с.
Поршнева Е.Р., Папилова Ю.О. Опыт обучения устному переводу в ситуации межкультурного взаимодействия: ситуативно-контекстный подход // Вестник ПНИПУ. Проблемы языкознания и педагогики. 2018. № 1. С. 128-143.
Симонова И.Ф. Социо-культурное проектирование: современные подходы и технологии. СПб.: Наукоемкие технологии, 2020. 250 с.
Об утверждении федерального образовательного стандарта высшего образования - бакалавриат по направлению подготовки 45.03.02 Лингвистика: Приказ Минобрнауки от 12.08.2020 № 989 с изменениями от 26 ноября 2020 г., 19 июля 2022 г., 27 февраля 2023 г.
Черникова И.Ю. Организационные модели социально-педагогического сопровождения обучающихся профильной школах. 2-е изд. перераб. и доп. Пермь: Титул, 2022. 358 с.
Тьерри Л. Социокультурная адаптация иностранных студентов, обучающихся в российских вузах: автореф. дис.. канд. социол. наук. Нижний Новгород, 2012. 24 с.
Поморцева Н.В. Лингвокультурная адаптация иностранных учащихся в процессе обучения русскому языку в условиях языковой среды: социально-психологический аспект // Полилингвиальность и транскультурные практики. 2008. № 5. С. 69-74.
Малкова М.В. Социокультурная адаптация иностранных студентов к образовательной среде политехнического вуза при обучении русскому языку как иностранному // Вестник ПНИПУ. Проблемы языкознания и педагогики. 2019. № 4. С. 121-129.
Малкова М.В. Использование интерактивных форм работы для формирования экстралингвистических знаний студентов на занятиях по иностранному языку // Лингвистика, переводоведение и методика обучения иностранным языкам: актуальные проблемы и перспективы: материалы I Всероссийской научно-практической конференции с международным участием. Орел: ОГУ имени И.С. Тургенева, 2019. С. 573-575.
The Project Atlas 2022. URL: https://www.iie.org/wp-content/uploads/2023/03/Project-Atlas_Infographic_2022.pdf (дата обращения: 04.11.2024).
Новоселов М.Н., Безукладников К.Э., Новоселова С.Н. Межкультурное взаимодействие как дидактическая стратегия и технологическая основа современного урока в контексте укрепления образовательного суверенитета Российской Федерации и развития общеучебных навыков и умений // Иностранные языки в школе. 2024. № 2. С. 15-21.
 Sociocultural professionally-oriented project as a means of forming foreign students' extralinguistic knowledge in linguistics | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2025. № 512. DOI: 10.17223/15617793/512/20

Sociocultural professionally-oriented project as a means of forming foreign students' extralinguistic knowledge in linguistics | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2025. № 512. DOI: 10.17223/15617793/512/20

Download full-text version
Counter downloads: 332