Implementation of the intellectually and personally oriented approach to foreign language teaching in the elective course "Germany and Russia in a Global Perspective"
The teaching of foreign languages is gaining new significance in the context of the socio-humanitarian crises of recent years, the re-evaluation of values, and the increase in conflict and intolerance among various social groups. Language education must respond to these challenges by developing a broadly educated, erudite individual as a social communicative pluricultural personality. Foreign language teaching in high school and linguistic universities can implement its intellectual and personal potential through the elective foreign language course described in this article. The study is based on an integrated approach to developing the curriculum for the extracurricular course "Germany and Russia in a Global Perspective". Methodologically, the course concept relies on an intellect-oriented understanding of the goals and principles of language education, complemented by the concept of global education, and is based on a personally/interculturally/productively oriented cognitive-communicative methodology of foreign language teaching. The research progressed from empirical data obtained by the author through teaching experience to theoretical generalizations and the creation of the course concept and program. The conceptual foundation of the course consists of the system of goals, approaches, and principles described in the article, which form the basis of the program design and thematic plan. Some techniques of organizing the educational process are described according to three groups of principles. Recommendations are provided regarding the sequence of forms and methods of organizing work within the course themes; some of the presented techniques are original developments, such as the linguistic pluricultural self-portrait. A thematic planning of the course using a modular system has been developed. Thus, the described course represents a model for implementing an intellectually and personally oriented methodology for teaching foreign languages. Using the developed course as an example, a system of approaches and principles is demonstrated, reflected in the content and design of the educational process, resulting in the formation of a broadly educated, erudite individual as a pluri-cultural subj ect. This individual possesses the ability to understand their place and role in the global multicultural society, their multiple identities (social, cultural, national, professional, etc.), and can develop an individual model of communicative behaviour based on the comprehension, critical evaluation, and selection of speech products, their verification from different sources in different languages, and interpretation based on pluricultural and plurilingual erudition. The author declares no conflicts of interests.
Keywords
learner as pluricultural subject,
learner as social communicative personality,
extracurricular course,
elective course,
intellectually and personally oriented foreign language educationAuthors
| Kolesnikov Andrei A. | Moscow City University | kolesnikov@mgpu.ru |
Всего: 1
References
Hanvey R.G. An attainable global perspective // Theory Into Practice. 1982. Vol. 21, Is. 3. P. 162-167.
Взаимодействие языков и культур: от диалога к полилогу / О.В. Афанасьева, К.М. Баранова, Н.В. Барышников [и др.]. М.: ООО "Издательский дом ВКН", 2021. 328 с.
Hallet W. Die komplexe Kompetenzaufgabe // Der fremdsprachliche Unterricht Englisch. 2013. Vol. 47, 124. P. 2-9.
Esteve O. Was fur eine explizite Spracharbeit erfordert die Kompetenzorientierung? Konkretisierung des (noch nicht ganz sichtbaren) Sprachkonzepts im GER // Fremdsprachen in Lehre und Forschung. Der Gemeinsame Europaische Referenzrahmen fur Sprachen und seine Adaption im Hochschulkontext. Ertrage des 6. Bremer Symposions / A. Brandt, A. Buschmann-Gobels, Cl. Harsch (Hg.). Bochum: AKS-Verlag, 2018. P. 35-51.
Брыксина И.Е., Деркач А.К. Использование кейс-метода для развития лексических компетенций студентов медицинских специальностей в курсе "Иностранный (французский) язык в профессиональной сфере" // Языки культура. 2023. № 62. С. 183-198.
Ариян М.А., Гатаурова Е.М. Иноязычный коммуникативный тренинг как средство социального развития личности старшеклассника в условиях современного информационного общества // Вестник Томского государственного университета. 2020. № 454. С. 182-189.
Данилин М.В., Милованова Л. А. Обучение старшеклассников аудированию в условиях англоязычной мультимодальной коммуникации посредством обучающей программы на базе MOODLE // Открытое образование. 2022. Г. 26, № 3. С. 46-55.
Добривская М.С., Гамбовкина Г.Ю. Интеграция россиеведческого компонента в обучение иностранным языкам в неязыковом вузе // Вестник Балтийского федерального университета им. И. Канта. Серия: Филология, педагогика, психология. 2017. № 3. С. 83-89.
Языкова Н.В., Луткова Е.С. Элементарная лингвокультурологическая компетенция как цель обучения в рамках филологически ориентированного элективного курса в профильной школе // Вестник Бурятского государственного университета. 2015. № 15-1. С. 211-214.
Рубцова Ю.Ю. Предпосылки обучения экспрессивной устной и письменной речи на английском языке на 1-2 курсах языкового вуза // Современная наука: акгуальные проблемы теории и практики. Серия: Гуманитарные науки. 2023. № 9-2. С. 117-121.
Куновски М.Н., Диневич И. А., Майерс Г.Н. Новый взгляд на использование массовых открытых онлайн-курсов в обучении русскому языку как иностранному // Язык и культура. 2021. № 54. С. 224-242.
Салосина И.В., Гриценко Л.М., Демидова Г.А. Педагогический дизайн электронного курса по письму для иностранных учащихся инженерного профиля // Язык и культура. 2020. № 50. С. 242-257.
Краснощекова Г.А., Лозовой А.Ю., Грач А.С. Методические основы разработки и реализация онлайн-курса Business writing and e-mailing в рамках формирования цифровой образовательной среды университета // Язык и культура. 2021. № 55. С. 250-262.
Сысоев П.В., Белоусов А.С. Разработка методики профориентационного обучения иностранному языку обучающихся гуманитарного профильного класса на основе интегрированного подхода // Перспективы науки и образования. 2022. № 5 (59). С. 247-263.
Протасова Н.В. Особенности создания элективных курсов по иностранному языку с учетом межпредметных связей в средней общеобразовательной школе // Наука и образование. 2023. Г. 6, № 2.
Тарева Е.Г., Тарев Б.В., Савкина Е.А. Полиподходность и междисциплинарность - perpetum mobile развития лингводидактики // Язык и культура. 2022. № 57. С. 274-291.
Красильникова В.Г., Донскова Ю.В., Красильникова П.Ю. Английский язык для медицинских целей: в поисках оптимального формата обучения // Перспективы науки и образования. 2023. № 1 (61). С. 185-204.
Бим И.Л. Профильное обучение иностранным языкам на старшей ступени общеобразовательной школах: проблемы и перспективы. М.: Просвещение, 2007. 168 с.
Развитие самостоятельности учащихся на занятиях по немецкому и русскому языкам как иностранным. От теории к практическим решениям / А. А. Колесников, Л. А. Алексанова, У. Бер [и др.]. Bad Berka: Thuringer Institut fur Lehrerfortbildung, Lehrplanentwicklung und Medien. Faszination Media+Event GmbH, 2021. 132 c.
Образование для будущего в глобальной перспективе / Я.М. Колкер, В.А. Крючков, А.П. Лиферов [и др.]. М.: Азбуковник, 2005. 364 с.
Организация обучения речевому взаимодействию на занятиях по немецкому и русскому языкам как иностранным. Интеракция и медиация: Двуязычное научно-методическое издание / У. Бер, А. А. Колесников, Л. А. Алексанова [и др.]; под общ. ред. У. Бер, А. А. Колесникова. Bad Berka: Thuringer Institut fur Lehrerfortbildung, Lehrplanentwicklung und Meiden. Gutenberg Druckerei GmbH Weimar, 2014. 160 c.
Тарева Е.Г. Обучение языку и культуре: инструмент "мягкой силы"? // Вестник МГПУ. Серия: Филология. Теория языка. Языковое образование. 2016. № 3 (23). С. 94-101.
Колесников А. А. Принципы интеллектуально ориентированного языкового образования // Иностранные языки в школе. 2023. № 2. С. 7-16.
Федеральная рабочая программа среднего общего образования. Иностранный (немецкий) язык (углубленный уровень). Для 10-11 классов образовательных организаций. М.: ИСРО, 2023. 96 с. URL: https://edsoo.ru/wp-content/uploads/2023/09/frp-nemeczkij-yazyk_10-11_ugl.pdf (дата обращения: 06.07.2024).
Сысоев П.В. Использование технологий искусственного интеллекта в обучении иностранному языку: тематика методических работ за 2023 год и перспективы дальнейших исследований // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2024. Т. 29, № 2. С. 294-308.
Тарева Е.Г. Языковое образование в эпоху постмодернизма: кризис системности или новая системность? // Язык и культура. 2021. № 53. С. 270-289. 10.17223/19996195/53/17 202.
Постмодернизм как доминанта развития системы образования в США и России / Т.Н. Бокова, В.Г. Малахова, Е.Г. Тарева [и др.]. М.: Языки Народов Мира, 2020. 224 с.
Колесников А.А. Интеллектуально ориентированное направление развития языкового образования // Иностранные языки в школе. 2023. № 1. С. 6-14.