The impact of mobile first technology on the digital competence of gifted children in the supplementary education system | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2025. № 512. DOI: 10.17223/15617793/512/23

The impact of mobile first technology on the digital competence of gifted children in the supplementary education system

One of the central problems of modern education, caused by the rapid development of digital technologies, is the decline in skills in working with desktop devices against the background of the dominance of mobile technologies. The article analyzes the positive and negative aspects of using various digital tools in working with gifted children in the system of supplementary education, as well as the influence of the "mobile first" philosophy on the formation of digital competence of students. The authors focus on current trends in the integration of mobile devices into the educational process, their role in the development of key competencies of students and the consequences of shifting the emphasis from desktop platforms to mobile ones. The study is based on the analysis of data obtained during the assessment of the digital literacy of 500 highly motivated and gifted students of Chelyabinsk Oblast aged 11-14 years, participating in the programs of the Regional Center "Kurchatov Center". The results of the study demonstrate that students are much better at using mobile devices than desktop ones. The authors highlight the key factors contributing to the decline in desktop skills: the widespread use of mobile technologies in everyday life, simplified mobile application interfaces, and the lack of systematic training in working with PCs in educational institutions. At the same time, the "mobile first" philosophy, focused on adapting content to mobile platforms, leads to the fact that even gifted children face a deficit of skills that are critical for academic and professional activities. For example, 45% of students demonstrate a low level of understanding of security and privacy principles on mobile devices, while on a PC this figure rises to 63%. This is due to the lack of a habit of deeply customizing parameters and the prevalence of superficial interaction with digital tools. The experience of the Kurchatov Center demonstrates that the introduction of distance learning programs based on mobile platforms increases student engagement, but at the same time exacerbates the problem of the deterioration of PC skills. This indicates an insufficient formation of meta-subject competencies necessary for academic success. In conclusion, the authors emphasize the need to maintain a balance between mobile and desktop technologies in the educational process. To develop the digital competence of gifted children, it is important to integrate both types of devices, focusing on training in working with a PC, in-depth data analysis, and the formation of a systematic approach to solving problems. Only such an approach will overcome the negative consequences of the dominance of the "mobile first" philosophy and ensure that students are prepared for the challenges of the digital age. The authors declare no conflicts of interests.

Download file
Counter downloads: 4

Keywords

digital educational space, mobile devices, desktop devices, gifted children, supplementary education, "mobile first" technology, digital technologies, digitalization of education

Authors

NameOrganizationE-mail
Sokolova Nadezhda A.South Ural State Humanitarian and Pedagogical Universitysokolovana@cspu.ru
Gul Ilya D.South Ural State Humanitarian and Pedagogical University; Kurchatov Centergul.ilya@mail.ru
Всего: 2

References

Шаповаленко С.И. Выявление и развитие детской одаренности в условиях учреждения дополнительного образования // Педагогические науки. 2022. № 5 (20). С. 51-54.
Распоряжение Минпросвещения России от 21 июня 2021 г. № Р-126 "Об утверждении ведомственной целевой программы "Развитие дополнительного образования детей, выявление и поддержка лиц, проявивших выдающиеся способности" // Банк документов Министерства просвещения Российской Федерации. URL: https://docs.edu.gov.ru/document/a21dc1dd750423695b02a4d3bdd0c7a6/?ysclid=m2ljo37cgm239406880 (дата обращения: 25.11.2024).
Ничагина А.В., Колесов В.И. Работа с одаренными детьми в условиях цифровой трансформации образования // Проблемы современного образования. 2022. № 6. С. 221-232.
Никулина Т.В., Стариченко Е.Б. Информатизация и цифровизация образования: понятия, технологии, управление // Педагогическое образование в России. 2022. № 8. С. 107-113.
Бим-Бад Б.М. Педагогический энциклопедический словарь. М., 2022. 107 с.
Лейтес И.С. Возрастная одаренность и индивидуальные различия. М.: МОДЭК, 2008. 480 с.
Савенков А.И. Одаренные дети в детском саду и школе. М.: Академия, 2000. 231 с.
Богоявленская Д.Б. Психология творческих способностей: учеб. пособие, 2002. 317 с.
Лейтес Н.С. Психология одаренности детей и подростков. М.: Академия, 2021. 416 с.
Хуторской А.В. Компетентностный подход в обучении: науч.-метод. пособие. М.: Эйдос, 2013. 73 с.
Зеер Э.Ф. Модернизация профессионального образования: компетентностный подход: учеб. пособие. М.: Изд-во МСПИ, 2005. 215 с.
Зимняя И. А., Мазаева И. А., Лаптева М.Д. Коммуникативная компетентность, речевая деятельность, вербальное общение. М.: Аспект пресс, 2020. 400 с.
Иванов Д.А. Ключевые компетенции и профессиональный портрет педагога. М.: Мос. центр качества образования, 2011. 44 с.
Андреев А. Л. Компетентностная парадигма в образовании: опыт философско-методологического анализа // Педагогика. 2005. № 4. С. 1927.
Абдрашева Г.К., Туткышбаева Ш.С., Калибекова Д.Ш. Мобильное обучение и мобильные приложения в образовании // Проблемы и перспективы развития образования в России. 2022. № 39. С. 126-131.
Карпенко О.М., Фокина В.Н., Абрамова А.В., Широкова М.Е. Мобильное обучение в структуре образование // Социология образования. 2020. № 5. С. 30-44.
Шпитцер М. Антимозг: цифровые технологии и мозг / пер. с нем. А.Г. Гришина. М.: ACT, 2014. 288 с.
The mere presence of your smartphone reduces brain power, study shows // Science News. URL: https://www.sciencedaily.com/releases/2017/06/170623133039.htm (дата обращения: 25.11.2024).
"Эффект Google": стали ли мы глупее из-за технологий? // TeachLine. URL: https://teachline.ru/blog/effekt-google-stali-li-my-glupee-iz-za-tekhnologiy/(дата обращения: 25.11.2024).
Куклев В.A. Становление системы мобильного обучения в открытом дистанционном образовании // Школьные технологии. 2021. № 4. C. 45-52.
Traxler J. Current State of Mobile Learning // Mobile learning: Transforming the Delivery of Education and Training. 2019. P. 9-24.
Щебланова E. Неравномерность развития одаренных детей // Школьный психолог. 2022. № 18. С. 15-30.
Тележинская Е.Л., Яфаркина Н.И. Мобильное образование - инструмент современного педагога // Научное обеспечение системы повышения квалификации кадров. 2021. № 2 (27). С. 88-94.
Стабровская А.В. Виртуальная академическая мобильность и формы ее реализации в контексте цифровизации высшего образования // Наука и школа. 2021. № 2. С. 79-85.
Фейсер К. Использование цифровых технологий в образовании: создание пространства открытости, будущего и инноваций / пер. с англ. B. Голышева // The Palgrave International Handbook of Alternative Educatuion. 2016. C. 63-78.
Росс Д. Цифровые технологии в обучении: спекулятивные методы и педагогика / пер. с англ. Ж. Калвин. Нью-Йорк: Routledge, 2023. 212 с.
Щенина О.Г. Процессы инфо-цифро-сетевизации и их отражение в образовании // Социально-гуманитарные знания. 2021. № 4. С. 75-83.
Бояров Е.Н. Методическая подготовка бакалавров к безопасной информационно-средовой деятельности. СПб., 2016. 475 с.
Груздева М.Л. Концепция формирования информационной культуры студентов вуза. Нижний Новгород: ВГИПУ, 2011. 267 с.
Зиновьева Н.Б. Теория документирования: учеб.-метод. пособие. М.: Литера, 2011. 174 с.
Андреева А.А. Место цифровой компетенции в структуре профессиональной компетенции преподавателя иностранных языков // Kant. 2022. № 3 (43). С. 204-211.
Гендина Н.И. Информационная грамотность и информационная культура личности как условие сохранения цифровой информации: диалектика гуманитарного и технократического подходов // Сохранение электронной информации в информационном обществе: сб. материалов Междунар. конф. (Москва, 3-5 октября 2011 г.). М.: МЦБС, 2012. C. 179-192.
Бедерханова В.П. Становление личностно ориентированной позиции педагога. Краснодар, 2002. 413 с.
Куприянова Б. В. Социальное воспитание учащихся в учреждениях дополнительного образования детей. Кострома, 2011. 616 с.
Лопатина Н.В. Цифровизация: управление проектом или глобальным трендом? // Информация и инновации. 2018. № 13 (2). С. 32-38.
Щетинская А.И., Тавстуха О.Г., Болотова М.И. Теория и практика современного дополнительного образования детей: учеб. пособие для подготовки бакалавра педагогики по направлению "Педагогика". Оренбург: Изд-во ОГПУ, 2006. 401 с.
Селиванова Н.Л. Предпосылки создания перспективных моделей воспитания // Сибирский педагогический журнал. 2013. № 3. С. 25-29.
Голованов В.П. Развитие полисферности дополнительного образования детей. Тамбов, 2006. 422 с.
Золотарева А.В. Дополнительное образование детей: теория и методика социально-педагогической деятельности. Ярославль: Акад. развития, 2004. 303 с.
Болотова М.И. Развитие воспитательной системы учреждения дополнительного образования детей на основе событийно-интегративного подхода. Оренбург, 2012. 453 с.
SlickJump: мобильный трафик в Рунете достиг 80% // Seldon News. URL: https://news.myseldon.com/ru/news/index/238151763 (дата обращения: 20.10.2024).
Федеральный проект "Современная цифровая образовательная среда в РФ". URL: https://edu.gov.ru/national-project/projects/cos/ (дата обращения: 25.02.2024).
Digital trends 2023 // SimilarWeb. URL: https://www.similarweb.com/corp/reports/2023-digital-trends-report/ (дата обращения: 25.11.2024).
Percentage of mobile device website traffic worldwide from 1st quarter 2015 to 3rd quarter 2023 // Statista. URL: https://www.statista.com/statis-tics/277125/share-of-website-traffic-coming-from-mobile-devices/ (дата обращения: 25.11.2024).
 The impact of mobile first technology on the digital competence of gifted children in the supplementary education system | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2025. № 512. DOI: 10.17223/15617793/512/23

The impact of mobile first technology on the digital competence of gifted children in the supplementary education system | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2025. № 512. DOI: 10.17223/15617793/512/23

Download full-text version
Counter downloads: 332