An inclusive interactive model of teaching a foreign language in the semantic space of the city | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2025. № 513. DOI: 10.17223/15617793/513/20

An inclusive interactive model of teaching a foreign language in the semantic space of the city

Based on cultural-historical, activity-based and actor-network approaches, a model of inclusive foreign language teaching for people with disabilities is proposed. A key role in building an immersive environment is assigned to innovative interactive technologies, the use of which on the psychosemantic content of the city reveals the sociocultural potential of a reflective linguistic personality, promotes the social integration of all subjects of the educational process. Traditional forms of learning are focused on the practical application of language in real life, for which roleplaying dialogues and discussions are constantly initiated, interactive methods allow one to simulate any event, consolidate the knowledge gained and increase confidence directly in the language learning situation, make learning more accessible, flexible and practically directed. Teamwork, collaboration and project activities in language learning are no longer limited by spatial and temporal factors and individual capabilities of students. Learning a foreign language based on the material of the city takes the possibilities of inclusion in the educational environment to a new level, as it involves all participants in the educational process, regardless of physical or social status due to the accessibility of the studied content. Urban objects provide rich material both from the standpoint of familiarization with the culture of the language being studied, and from the standpoint of reflexive understanding of one's own culture and history, since each of these elements has names, synonymous series and established ways of use in the language. The use of 3D and augmented reality allows all categories of students to participate in the study of each topic, working with photo and video materials integrated into the virtual environment, interactive games. Learning foreign words in the context of virtual walks and excursions contributes to adaptation and cultural integration, overcoming communication barriers between people of different cultures and social groups. For people with special educational needs who face difficulties in everyday life, it is important to learn the language in a comfortable interactive position, where typical situations of choosing a route, searching for the necessary information, visiting institutions and attractions, communication and recreation are reproduced. In many ways, modeling these situations not only makes learning more meaningful and useful, but also recreates, complements and enriches personal language experience. The authors declare no conflicts of interests.

Download file
Counter downloads: 4

Keywords

inclusive education, immersive environment, psychosemantic space, city text, interactive teaching methods, 3D tour

Authors

NameOrganizationE-mail
Kozlova Yulia V.Federal Research Sociological Center of the Russian Academy of SciencesIris08@yandex.ru
Savchenko Irina A.Federal Research Sociological Center of the Russian Academy of Sciencesteosmaco@ramler.ru
Zolotarev Maxim I.Moscow City Universitymaksbrain@gmail.com
Всего: 3

References

Гречушкина Н.В. Онлайн-курсы в контексте инклюзивного образования // Высшее образование в России. 2019. Т. 28, № 12. С. 97-103.
Выготский Л.С. Мышление и речь. М.: ACT, 2022. 576 с.
Латур Б. Пересборка социального: введение в акторно-сетевую теорию / пер. с англ. И. Полонской; под ред. С. Гавриленко. М.: Изд. дом Высшей школы экономики, 2014. 384 с.
Лотман Ю.М. Внутри мыслящих миров. СПб.: Азбука, 2014. 411 с.
Петренко В.Ф. Основы психосемантики. СПб.: Питер, 2005. 479 с.
Лепский В.Е. Рефлексивно-активные среды инновационного развития. М.: Когито-Центр, 2010. 255 с.
Караулов Ю.Н. Русский язык и языковая личность. М.: УРСС, 2004. 261 с.
Халеева И.И. Вторичная языковая личность как реципиент инофонного текста // Язык-система. Язык-текст. Язык-способность: к 60-летию члена-корреспондента РАН Ю.Н. Караулова. М.: Институт русского языка РАН, 1995. С. 277-285.
Кузьмичева Т.В., Афонькина Ю.А. Методология и технология индивидуализации в инклюзивном образовании // Вестник Российского фонда фундаментальных исследований. Гуманитарные и общественные науки. 2023. № 3 (114). С. 61-71.
Викулина М. А., Вилкова Л.В. Обучение иностранным языкам с использованием мобильных технологий // Язык и культура. 2024. № 67. С. 130-147.
Красавина Ю.В., Пономаренко Е.П., Жуйкова О.В. Особенности использования печатных и электронных источников информации при обучении иностранному языку глухих и слабослышащих студентов технического вуза // Вестник Томского государственного университета. 2023. № 494. С. 135-143.
Захаров А.А., Захарова И.Г., Шабалин А.М., Ханбеков Ш.И., Джалилзода Д.Б. Интеллектуальный голосовой помощник как пример реализации методологии инклюзивного дизайна // Образование и наука. 2024. Т. 26, № 3. С. 149-175.
Колесников А. А. В поисках способов организации онлайн-обучения студентов языкового вуза в условиях глобального форс-мажора: из опыта работы // Язык и культура. 2024. № 65. С. 167-192.
Зырянова Н.И. Проектирование образовательной среды по подготовке педагогов профессионального образования. Екатеринбург: Изд-во Рос. гос. проф. пед. ун-та, 2018. 126 с.
Анциферов Н.П. Душа Петербурга. СПб.: Брокгауз-Ефрон, 1922. 228 с.
Карасик В.И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. М.: Гнозис, 2004. 390 с.
Медведева Е.В. Семиотика достопримечательностей и ее роль в формировании текста города // Вестник Московского университета. Серия 19. Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2020. № 4. С. 134-142.
Савченко И.А., Козлова Ю.В. Речевые практики в дискурсе цифрового города: "пересборка" иноязычного образования // Вестник Томского государственного университета. 2023. № 496. С. 33-43.
Топоров В.Н. Петербургский текст русской литературы: Избр. тр. СПб.: Искусство-СПБ, 2003. 612 с.
Савченко И.А., Золотарев М.И. Свидетельство о государственной регистрации программы для ЭВМ № 2024667802 Российская Федерация. Программно-методическая система Исследовательский 3D-Typ: № 2024666481: заявл. 09.07.2024: опубл. 30.07.2024.
Новые подходы в лингводидактике и педагогическом образовании / К.Э. Безукладников, Е.К. Гитман, Е.П. Глумова [и др.]. Нижний Новгород: Нижегородский государственный лингвистический университет им. Н.А. Добролюбова, 2022. 312 с.
Обдалова О. А., Соболева А.В., Минакова Л.Ю. Модернизация иноязычного образования в эпоху социальных вызовов и технологических трансформаций: кейс-исследование трансформации образовательной программы магистратуры // Перспективы науки и образования. 2023. № 2 (62). С. 102-124.
Обдалова О.А., Харапудченко О.В. Личностно-деятельностный подход как основа совершенствования иноязычной профессиональной компетенции студентов магистратуры // Система непрерывного филологического образования [...]: Сб. науч. трудов по материалам XXII Всерос. с межд. участием научно-практической конференции / под ред. В.Ф. Айтова, Х.Х. Галимовой, Н.У. Халиуллиной, Ю. А. Шаниной. Уфа: Башкирский государственный педагогический университет им. М. Акмуллы, 2022. С. 286-288.
Жарова Ю.В., Обдалова О. А. Системообразующие результаты интегративных форматов совместной работах в иноязычной подготовке будущих инженерно-технических специалистов // Вестник Томского государственного университета. 2023. № 488. С. 37-47.
Обдалова О. А. Когнитивно-дискурсивная технология в обучении иноязычной межкультурной коммуникации // Язык и культура. 2018. № 44. С. 279-305.
Обдалова О.А., Жарова Ю.В. Интегративно-развивающее обучение будущих инженеров иноязычной публичной речи на основе технологии междисциплинарного ассемблирования // Философия образования. 2023. Т. 23, № 2. С. 158-177.
Cam M.F., Obdalova O.A. The technology of communicative training as a means of developing the skills of foreign language intercultural communication of students // Вестник Томского государственного университета. 2023. № 488. С. 5-13.
Obdalova O.A., Kharapudchenko O.V., Soboleva A.V., Minakova L.Y.Interactive Technology in Teaching English Oral Academic Discourse to Master Students // Integration of Engineering Education and the Humanities: Global Intercultural Perspectives. lEEHGIP 2022. Lecture Notes in Networks and Systems. Vol. 499. Springer, Cham, 2022. P. 54-63.
 An inclusive interactive model of teaching a foreign language in the semantic space of the city | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2025. № 513. DOI: 10.17223/15617793/513/20

An inclusive interactive model of teaching a foreign language in the semantic space of the city | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2025. № 513. DOI: 10.17223/15617793/513/20

Download full-text version
Counter downloads: 193