Transformation of Dante's images and plot in Nikolai Otsup's novel Beatrice in Hell | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2025. № 514. DOI: 10.17223/15617793/514/7

Transformation of Dante's images and plot in Nikolai Otsup's novel Beatrice in Hell

The article explores the transformation of the images and plot of Dante's Divine Comed (and, partially, of La Vita Nuova) in Nikolai Otsup's novel Beatrice in Hell (1939). The aim of the article is to identify the concept of man and the world, which in Otsup's novel is built in a dialogue-polemic with Dante. It is shown that in his Dante myth Otsup combines the Symbolist and Acmeist myths about Dante and his fiction (reception of reception). The transformation of Dante's model of the world order in Otsup's novel is revealed: the earthly reality, embodied in the image of the "worldwide Montparnasse", as hell and theater; purgatory as self-reflection and internal lynching, the unattainability of metaphysical paradise. The source of the novel's plot is specified: not only N. Gumilyov's Beatrice cycle, but also C. Baudelaire's poem "La Beatrice". The plot of Dante's Divine Comedy is inverted in Otsup's novel: it is not Dante who ascends through the circles of Hell and Purgatory to paradise, but the modern Beatrice who is in hell, trying to lead a Russian emigre artist (Rtishchev) to a "new life". Otsup's image of Beatrice is Acmeistically demythologized: Jenny Leslie is an earthly woman living in reality, not an embodiment, but "reflection" of the Eternal Feminine. She is unable to save the characters from the Montparnasse "hell" and shirks her role as Beatrice. The image of Dante is split in the male characters of the novel. Bobrov is more of a Virgil, Beatrice's assistant, deprived of internal development. The artist Rtishchev in the novel goes from Don Juan to a new Dante, who remains faithful to high feelings and approaches Christian consciousness, but his suicide, despite Jenny's love and sacrifice, shows that this is rather a false Dante. Boretsky is brought closer to the Italian poet by writing a novel Montparnasse about modern hell and his desire to correct the world, although he is not a bearer of a message, like Dante, but a seeker of knowledge in "hell", at the "bottom" of life. Boretsky's story is interpreted as the new Beatrice's failure to recognize the true Dante. In the author's opinion, he is saved only physically, not spiritually, but Otsup leaves him involved in the Montparnasse "hell" and failing to finish the novel. In general, Beatrice in Hell is interpreted as a compilation of Dante's myths of the Silver Age: Otsup's contribution lies in the transformation of the plot of the Comedy in narrative prose, in the allusive imposition of Dante's symbolic images on the collisions of the existence of Russian emigrants in the 1930s. The author declares no conflicts of interests.

Download file
Counter downloads: 1

Keywords

Nikolai Otsup, prose of young emigrants, "Beatrice in Hell", Dante, "The Divine Comedy", intertext

Authors

NameOrganizationE-mail
Nazarenko Ivan I.National Research Tomsk State UniversityNazarenko42@yandex.ru
Всего: 1

References

Николюкин А.Н. Данте и русская эмиграция // Данте Алигьери: pro et contra, антология. T. 2. СПб. : Изд-во РХГА, 2016. С. 415-425.
Ратников К.В. Дантовские мотивы в поэзии Н. А. Оцупа // Известия высших учебных заведений. Уральский регион. 2021. № 2. С. 41-56.
Сафонова Е. А. Духовный путь лирического героя в поэме Н. Оцупа "Дневник в стихах") // Филологический класс. 2017. № 3 (49). С. 109-112.
Домогацкая Е.Г. Оцуп Николай Авдеевич (1894-1958) // Литературная энциклопедия русского зарубежья. 1918-1940. Т. 3: Книги. М. : Российская политическая энциклопедия (РОССПЭН), 2002. С. 438-447.
Геронимус Е.Г., Михайлова М.В. «Путь свободы начался и длиться будет годы» // Оцуп Н.А. Беатриче в аду. М. : Водолей, 2022. С. 190-215.
Левицкая Т.В. Роман Н. А. Оцупа «Беатриче в аду»: люди тридцатых годов на фоне дантовского ада // Эмиграция как текст культуры: историческое наследие и современность. Будапешт, 2020. С. 379-386.
Рубинс М. Русский Монпарнас. Парижская проза 1920-1930-х годов в контексте транснационального модернизма. М. : НЛО, 2017. 222 с.
Davidson P. The poetic imagination of Vyacheslav Ivanov: A Russian Symbolist's perception of Dante. Cambridge, 1989. 320 p.
Асоян A.A. «Почтите высочайшего поэта..» Судьба «Божественной Комедии» Данте в России. М. : Книга, 1990. 214 с.
Панова Л.Г. Итальянясь, русея: Данте и Петрарка в художественном дискурсе Серебряного века от символистов до Мандельштама. М. : РГГУ, 2019. 672 с.
Полонский В.В. Русский Данте конца XIX - первой половины XX в.: опытах рецепции и интерпретации классики до и после революционного порога // Литературоведческий журнал. 2015. № 37. С. 111-130.
Силард Л. Дантов код русского символизма // Силард Л. Герметизм и герменевтика. СПб., 2002. С. 162-205.
Рослый А.С. Данте в эстетике и поэзии акмеизма: система концептов : На материале творчества А. Ахматовой, Н. Гумилева, О. Мандельштама : дис.. канд. филол. наук. Ростов н/Д, 2006. 210 с.
Ватсон М.В. Данте. Его жизнь и литературная деятельность: биогр. очерк. СПб. : Тип. газ. «Новости», 1891. 90 с.
Голенищев-Кутузов И.Н. «Божественная комедия» // Голенищев-Кутузов И.Н. Данте и мировая культура. М. : Наука, 1971. С. 248-284.
Данте А. Божественная комедия. M. : Наука, 1967. 627 с.
Седакова О. А. Земной рай в «Божественной Комедии» Данте. O природе поэзии. URL: https://www.olgasedakova.com/poetica/2545 (дата обращения: 09.02.2025).
Оцуп Н. А. Беатриче в аду. М. : Водолей, 2022. 216 с.
Дживелегов А.К. Данте Алигиери. Жизнь и творчество // Дживелегов А.К. Творцы итальянского Возрождения : В 2 кн. Кн. 1. М. : ТЕРРА-Книжный клуб ; Республика, 1998. C. 134-342.
Гумилев Н.С. Полное собрание сочинений в 10 т. Т. 1. М. : Воскресенье, 1998-2013.
Бодлер Ш. Цветах Зла / Пер. В. Шершеневича. М. : Водолей, 2017. 344 с.
Суперанская А.В. Современный словарь личных имён: Сравнение. Происхождение. Написание. М. : Айрис-пресс, 2005. 384 с.
 Transformation of Dante's images and plot in Nikolai Otsup's novel <i>Beatrice in Hell</i> | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2025. № 514. DOI: 10.17223/15617793/514/7

Transformation of Dante's images and plot in Nikolai Otsup's novel Beatrice in Hell | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2025. № 514. DOI: 10.17223/15617793/514/7

Download full-text version
Counter downloads: 198