Empirical study of the impact of AI tools on the teaching and learning of the English language
The empirical study is focused on the analysis of AI application in teaching and learning English at universities in the Russian Federation. The study examines aspects related to the potential for the systemic development of AI technologies in teaching and learning English as a second language, as well as the methodological foundations for organizing independent learning activities of students. The difficulties that arise in the process of curriculum development based on AI technologies and Big Data are identified and analyzed, and promising areas for further development with the advent of a methodology for teaching modern languages, including speaking, listening, reading, and written aspects using AI tools are proposed. Given modern economic challenges and the rapid development of technologies, the authors emphasize the need for regular reviews of teaching standards and curricula. This applies to both universities, where teaching foreign languages is part of the professional training, and general education institutions, where basic language competencies are developed. From the point of view of pedagogical practice, special attention is paid to the statistical analysis of the effectiveness of AI tools, which allows for the development of scientifically based methodological recommendations for teachers and learners. Thus, the article looks into the innovative methodology based on the integration of AI as an advanced technology in the educational process, which ensures the improvement of the quality of education and the formation of competences among faculty and students that are necessary in the context of the digital transformation of our society and local communities of practice. The authors declare no conflicts of interests.
Keywords
AI,
AI tools,
foreign language learning,
online learning,
network community,
blended learning,
digital learning,
chatbot,
AI-mediated language instruction,
self-regulated learning,
EFL learners,
mixed-methods approachAuthors
| Penkov Boris V. | Synergy University | penkovlinguistics@gmail.com |
| Agafonova Lidia I. | Herzen State Pedagogical University of Russia | liagafonova@herzen.spb.ru |
Всего: 2
References
Указ Президента РФ от 10.10.2019 № 490 (ред. от 15.02.2024) «О развитии искусственного интеллекта в Российской Федерации» (вместе с «Национальной стратегией развития искусственного интеллекта на период до 2030 года») // СПС КонсультантПлюс. URL: https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_335184 (дата обращения: 02.02.2025).
Указ Президента РФ от 15.02.2024 № 124 «О внесении изменений в Указ Президента Российской Федерации от 10 октября 2019 г. № 490 «О развитии искусственного интеллекта в Российской Федерации» и в Национальную стратегию, утвержденную этим Указом» // СПС КонсультантПлюс. URL: https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_469963 (дата обращения: 02.02.2025).
Lettieri M. Embracing Empathy: How AI Technologies Enhance the Pedagogy of Kindness in Education // Redefining Education with Pandemic Pedagogies. IGI Global, 2025. P. 167-186.
Annamalai N., Rashid R.A., Hashmi U.M., Mohamed M., Alqaryouti M.H., Sadeq A.E. Using Chatbots for English Language Learning in Higher Education // Computers and Education: Artificial Intelligence. 2023. Vol. 5. Art. No. 100153. doi: 10.1016/j.caeai.2023.100153.
Дзялошинский И.М. Искусственный интеллект: гуманитарная перспектива // Вестник Новосибирского государственного университета. Серия: История, филология. 2022. № 21(6). С. 20-29. doi: 10.25205/1818-7919-2022-21-6-20-29.
Варданян Ю.В., Варданян Л.В., Рябова Н.В., Шукшина Т.И. Педагогические подходы к регламентации допуска искусственного интеллекта в образовании // Вестник Томского государственного университета. 2024. № 508. С. 211-220. doi: 10.17223/15617793/508/23.
Каплунович С.М., Каплунович И.Я. Педагогог VS искусственный интеллект: современные реалии и перспективы // Гуманитарные науки (г. Ялта). 2024. № 2 (66). С. 15-20.
Титова С.В. Технологические решения на базе искусственного интеллекта в обучении иностранным языкам // Вестник Московского университета. Серия 19: Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2024. № 2. С. 18-37. doi: 10.55959/MSU-2074-1588-19-27-2-2.
Camp J.W., Johnson H. AI as Designated Designer: Training Public-Speaking Students to Use Beautiful.AI or their Slide Presentations // Communication Teacher. 2025. Vol. 39, Is. 1. P. 56-60.
Ali J.K.M., Shamsan M.A.A., Hezam T.A., Mohammed A.A.Q. Impact of ChatGPT on Learning Motivation: Teachers and Students’ Voices // Journal of English Studies in Arabia Felix. 2023. Vol. 2 (1). P. 41-49. doi: 10.56540/jesaf.v2i1.51.
Сысоев П.В., Филатов Е.М., Евстигнеев М.Н., Поляков О.Г., Евстигнеева И. А., Сорокин Д.О. Матрица инструментов искусственного интеллекта в лингвометодической подготовке будущих учителей иностранного языка // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2024. Т. 29, № 3. С. 559-588. doi: 10.20310/1810-0201-2024-29-3-559-588.
Crompton H., Edmett A., Ichaporia N., Burke D. AI and English Language Teaching: Affordances and Challenges // British Journal of Educational Technology. 2024. Vol. 55. P. 2503-2529. doi: 10.1111/bjet.13460.
Рольгайзер А. А. Перспективы использования искусственного интеллекта в практике преподавания иностранного языка // Актуальные вопросы лингводидактики и методики преподавания иностранных языков : сб. науч. ст. по материалам XXXII Междунар. науч.-практ. конф., Чебоксары, 21-22 апреля 2022 г. Чебоксары : Чувашский гос. пед. ун-т им. И.Я. Яковлева, 2022. С. 243-248.
Supriyono, Wibawa A.P., Suyono, Kurniawan F. Advancements in natural language processing: Implications, challenges, and future directions // Telematics and Informatics Reports. 2024. Vol. 16. Art. No. 100173. doi: 10.1016/j.teler.2024.100173.
Жарова Ю.В., Обдалова О.А. Иноязычная подготовка студентов инженерного профиля в контексте новых требований рынка труда // Языковая политика и лингвистическая безопасность : сб. науч. ст. по материалам VII Междунар. интерактивного научнообразовательного форума, Нижний Новгород, 23-25 октября 2023 года. Н. Новгород : Нижегородский гос. лингвист. ун-т им. Н.А. Добролюбова, 2024. С. 81-87.
Пеньков Б.В., Агафонова Л.И., Виноградова Е.В. Искусственный интеллект как инструмент оптимизации преподавания английского языка: теоретические и практические аспекты // Философия образования. 2025. Т. 25, № 1. С. 93-108. doi: 10.15372/PHE20250106.
Isotalus P., Eklund M., Karppinen K. Artificial Intelligence as a Feedback Provider in Practicing Public Speaking // Communication Teacher. 2025. Vol. 39, Is. 1. P. 78-85.
Li B., Lowell V. L., Wang C., Li X. A Systematic Review of the First Year of Publications on ChatGPT and Language Education: Examining Research on ChatgGPT’s Use in Language Learning and Teaching // Computers and Education: Artificial Intelligence. 2024. Vol. 7. Art. No. 100266. doi: 10.1016/j.caeai. 2024.100266.
Fitria T.N. Artificial Intelligence (AI) Technology in OpenAI ChatGPT Application: A Review of ChatGPT in Writing English Essay // ELT Forum: Journal of English Language Teaching. 2023. Vol. 12 (1). P. 44-58. doi: 10.15294/elt.v12i1.64069.
Halkiopoulos C., Gkintoni E. Leveraging AI in E-Learning: Personalized Learning and Adaptive Assessment through Cognitive Neuropsychology - A Systematic Analysis // Electronics. 2024. Vol. 13 (18). Art. No. 3762. doi: 10.3390/electronics13183762.
Молчанова Г.Г. Искусственный интеллект как вызов и как проблема (аналитический обзор) // Вестник Московского университета. Серия 19 Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2024. № 2. С. 9-17.
Алферьева А.А. Искусственный интеллект в образовании: как адаптивное обучение и цифровые ассистенты меняют подход к обучению и воспитанию подростков // Вестник науки. 2025. Т. 1, № 1 (82). С. 111-119.
Агафонова Л.И., Пеньков Б.В., Смоленчук О.Ю. Искусственный интеллект в рамках смешанного обучения английскому языку // Язык и культура : сб. ст. XXXIV Междунар. науч. конф. (15-17 октября 2024 г.) / отв. ред. С.К. Гураль. Томск : Изд-во Том. гос. ун-та, 2024. С. 167-171.