Clustering social-economic higher education institutions on entrance test rating basis | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2013. № 367.

Clustering social-economic higher education institutions on entrance test rating basis

Considering relevance of the problem of increase of efficiency of functioning of institutions of higher education and carried-out work on improvement of the mechanism of redistribution of means in the public sector of education (higher education institution financing depending on its demand and quality of the set of the entrants, defined on the basis of the rating of higher education institutions of the Russian Federation by the Unified State Examination GPA), in the article the results of the multidimensional statistical analysis of the quality of the entrants to social and economic higher education institutions of the country is presented with use of correlation, factorial, cluster and dispersive analyses. In the presented model the clustering of social and economic higher education institutions is carried out by indicators: the applicants' Unified State Examination GPA; share of the entrants enrolled by competition of points of Unified State Examination, by the target set, by the Olympiads and by privileges. This approach allows to analyse in detail forms of entrance tests and the quality of entrants of social and economic higher education institutions of the country. By results of the research in the four-dimensional factorial space a nine-cluster model allowing to carry out classification of social and economic higher education institutions in the nominal scale of measurements is constructed. According to the received results the highest share of the entrants by the target set is noted in eleven social and economic higher education institutions, by results of the Olympiads - in six, by the privileges - in eleven, and by the Unified State Examination GPA - in thirty three social and economic higher education institutions. The obtained data can be considered within the reform of the higher education, in particular at making decisions on optimization of the network system of the higher education.

Download file
Counter downloads: 368

Keywords

многомерный статистический анализ, вступительные испытания, экономическое образование, кластер, multidimensional statistical analysis, entrance tests, economic education, cluster

Authors

NameOrganizationE-mail
Ackerman E.Tomsk State Universityaker@tomsk.gov.ru
Mikhal'chuk A.A.Tomsk Polytechnic Universityaamih@rambler.ru
Trifonov A.Yu.Tomsk Polytechnic Universitytrifonov@mph.phtd.tpu.edu.ru
Всего: 3

References

Сергеева М.Г. Непрерывное экономическое образование как приоритетное направление модернизации российского образования // Alma mater (Вестник высшей школы). 2010. № 6. С. 19-24.
Белкин В.Г. Лидер экономического образования на Дальнем Востоке // Высшее образование в России. 2009. № 6. С. 48-59.
Лазарев А.Н. Информационный аспект в развитии экономического образования в глобальной мировой экономике // Открытое образование. 2009. № 4. С. 73-80.
Затепякин О А. Особенности экономических отношений в сфере образования и реформы образования в России // Экономика образования. 2010. № 4. С. 24-36.
Семионова Е.А. Экономическая эффективность бюджетных расходов на общее образование в России // Экономика образования. 2009. № 2. С.101-124.
Силантьева Н.С. Система бюджетирования вуза как фактор развития экономических отношений в системе образования // Известия Орен бургского государственного аграрного университета. 2009. Т. 3, № 23-1. С. 158-161.
Усова А.В., Ильясо А.А. Проблемы развития системы образования в условиях экономического кризиса // Экономика образования. 2010. № 3. С. 77-86.
Скоблева Э.И. Инструменты экономической политики государства в области высшего образования // Вестник ИНЖЭКОНа. Сер. Экономика. 2010. № 5. С. 132-140.
Сальников Н., Бурухин С. Реформирование высшей школы: актуальное состояние и проблемы // Высшее образование в России. 2008. № 8. С. 3-13.
Грязев М.В., Хадарцев А.А., Хрупачёв А.Г., Туляков С.П. Методика интегральной оценки знаний абитуриентов // Высшее образование в России. 2010. № 6. С. 28-32.
Гулидов И.Н., Шатун А.Н. ЕГЭ: проблемы и решения // Высшее образование сегодня. 2007. № 1. С. 32-33.
Гоник И.Л., Москвичев СМ, Иванов Ю.В., Гурулев Д.Н. Различные формы сдачи вступительных испытаний как элемент формирования контингента абитуриентов // Известия Волгоградского государственного технического университета. 2009. Т. 10, № 6. С. 27-28.
Бримова А.К. ЕГЭ как современная форма проверки знаний // Успехи современного естествознания. 2008. № 6. С. 108-109.
Рейтинг качества приема в российские вузы - 2010. URL: http://www.hse.ru/org/hse/ex (дата обращения: 6.12.2012).
Халафян А А. Statistica 6. Статистический анализ данных. М. : Бином-Пресс, 2008. 512 с.
 Clustering social-economic higher education institutions on entrance test rating basis | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2013. № 367.

Clustering social-economic higher education institutions on entrance test rating basis | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2013. № 367.

Download file