Early assistance rendered to children which endured perinatal lesion of nervous systemand which are treated under the conditions of orphan's home | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2004. № 283.

Early assistance rendered to children which endured perinatal lesion of nervous systemand which are treated under the conditions of orphan's home

Thearticle considers one of the most pressing directions of special pedagogics and psychology at the present stage - early comprehensiveassistance rendered to children with development deviations. The article gives the results of integrated study of children aged 1 or 2 yearswhich endured lesion of central nervous system during perinatal life and which are treated under the conditions of an orphan's homenow. The features of correction of communicative, emotional, behavioral, cognitive and motor characteristics as the result of interactionof adult and child are represented.

Download file
Counter downloads: 326

Keywords

Authors

NameOrganizationE-mail
Ustinova H.I.Tomsk Branch of Moscow State Open Pedagogical University named after Sholokhov
Matjutina Z.S.Municipal health care setting "Specialized Children's Home"
Всего: 2

References

Выготский Л.С. Собр. соч. Т. 5. М.: Педагогика, 1983.
Баттерворт Д., Харрис М. Принципы психологии развития / Пер. с англ. М.: Когито-Центр, 2000.
Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность. М., 1975.
Лисина М.И. Проблемы онтогенеза общения. М., 1986.
Мухамедрахимов РЖ. Мать и младенец: психологическое взаимодействие. СПб.: Изд-во СПб. ун-та, 2001.
Семенович А.В. Нейропсихологическая диагностика и коррекция в детском возрасте. М.: Академия, 2002.
Питерси П., Трилор Р. Маленькие ступеньки. Программа ранней педагогической помощи детям с отклонениями в развитии. Кн. 1: Введение в программу / Пер. с анг. М.: Ассоциация «Даун Синдром», 2001.
Шкловский В.М., Лукашевич И.П., Мачинская Р.И., Данилов А.В., Печева С.А., Фридман Т.В., Шипкова К.А. Некоторые патогенетические механизмы нарушения развития речи у детей // Дефектология. 2001. № 2. С. 20-27.
Москаленко А.А. К вопросу о перинатальной гипоксической энцефалопатии и ее последствиях: морфология, клиника и диагностика // Дефектология. 1999. № 5. С. 71-75.
Мастюкова Е.М. Лечебная педагогика. Ранний и дошкольный возраст. М., 1997.
Разенкова Ю.А. Игры с детьми младенческого возраста. М.: Школьная Пресса, 2003. 2-е изд-е.
Стребелева Е.А., Браткова М.В. Варианты индивидуальной программы воспитания и коррекционно-развивающего обучения ребенка раннего возраста с психофизическими нарушениями // Дефектология. 2000. № 5. С. 86-96.
Приходько О.Г. Задачи, содержание и методы ранней помощи детям с двигательными нарушениями // Дефектология. 2003. № 5. С. 36-39.
Винарская Е.Н., Богомазов Г.М. Возрастная фонетика. Книга для логопеда. Томск: STT, 2001. С. 59.
Дунайкин М.Л., Брин И.Л. Методические подходы к оценке нервно-психического развития детей первого года жизни // Дефектология. 2002. № 5. С. 78-83.
Пантюхина Г.В., Печора К.Л., Фрухт Э.Л. Методы диагностики нервно-психического развития детей раннего возраста. М., 1996.
Баженова О.В. Диагностика психического развития детей первого года жизни. М., 1986.
Журба Л.Т., Мастюкова Е.М. Нарушения психомоторного развития детей первого года жизни. М., 1981.
 Early assistance rendered to children which endured perinatal lesion of nervous systemand which are treated under the conditions of orphan's home | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2004. № 283.

Early assistance rendered to children which endured perinatal lesion of nervous systemand which are treated under the conditions of orphan's home | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2004. № 283.

Download file