The Influence of Processual Features of Intellectual Activity of Students on their Success in Learning
The article argues the importance of style phenomenology research aimed at solving the problems of educational practice in the context of intensive introduction of information and communication technologies. Based on the analysis of the empirical data of style research the problem of the influence of style parameters of students' cognitive sphere on their success in completing various educational tasks is brought to light. The empirical proof of the hypothesis concerning the existence of the relationship between success of students' learning and features of their cognitive spheres is given. Possible ways of improving the psychological and pedagogical support of their learning activity are shown.
Keywords
Authors
Всего: 1
References
Безносов С.П. Особенности оценочного стиля личности: Автореф. дис. … канд. психол. наук. Л.: ЛГУ, 1982.
Корнилова Т.В., Скотникова И.Г., Чудина Т.В., Шуранова О.И. Когнитивный стиль и факторы принятия решения в ситуации неопределенности // Когнитивные стили: Тезисы научно-практического семинара / Под. ред. В. Колги. Таллин, 1986. С. 99-103.
Либин А.В. Единая концепция стиля человека: метафора или реальность? // Стиль человека: психологический анализ / Под ред. А.В. Либина. М.: Смысл, 1998. С. 130-139.
Шкуратова И.П. Когнитивные стили как регуляторы мировосприятия личности. Режим доступа: http// www.ksu.ru/ss/cogsci04/science/cogsci04/256.doc
Гребнев И.В., Борисова Ю.В. Психологические основания дифференциации обучения физике // Интернет-журнал "Эйдос". 2000. 27 сентября. Режим доступа: http://www.eidos.ru/journal/2000/0927/htm
Григоренко Е.Л., Стенберг Р. Стили мышления в школе // Вестник МГУ. Сер. 14. Психология. 1997. № 2. С. 33-42.
Гусева Т.А., Кудинов С.И. Современные проблемы когнитивного обучения. Режим доступа: http://bigpi.biysk.ru/psy/articles/guseva2.shtml
Скотникова И.Г. Психофизические характеристики зрительного различения и когнитивный стиль // Психологический журнал. 1990. Т. 11, № 1. С. 84-94.
Клаус Г. Введение в дифференциальную психологию учения. М.: Педагогика, 1987.
Корнилова Т.В., Парамей Г.В. Подходы к изучению когнитивных стилей: двадцать лет спустя. Режим доступа: http://www.voppsy.ru/issues/1989/896/89610.htm
Adejumo D. Effect of cognitive styles on strategies for comprehension of prose // Perceptual and Motor Skills. 1983. Vol. 56. P. 859-863.
Witkin H.A., Moore C.A., Goodenough D.R., Cox P.W. Field-dependent and field-independent cognitive styles and their educational implications // Review of Educational Research. 1977. Vol. 47. P. 1-64.
Wardell D.M., Royce J.R. Toward a multi-factor theory of styles and their relationship to cognition and affect // Journal of Personality. 1978. Vol. 46 (3). P. 474-505.
Холодная М.А. Когнитивные стили. О природе индивидуального ума. 2-е изд. СПб.: Питер, 2004. 384 с.
Gardner R.W., Lohrenz L.J., Schoen R.A. Cognitive control of differentiation in perception of persons and objects // Perceptual and Motor Skills. 1968. Vol. 26. P. 311-330.
Тихомирова И.В. Типологический и димензионный подходы в изучении ориентировочной активности // Способности. К 100-летию со дня рождения Б.М. Теплова / Под ред. Э.А. Голубевой. Дубна: Феникс, 1991. С. 219-230.
Брунер Дж. Психология познания. М.: Прогресс, 1977.
Практикум по психологии профессиональной деятельности и менеджмента: Учеб. пособие. 2-е изд. / Под ред. Г.С. Никифорова, М.А. Дмитриевой, В.М. Снеткова. СПб.: Изд-во СПб. ун-та, 2001. 240 с.
Романова Е.С. Психодиагностика: Учеб. пособие. СПб.: Питер, 2006. 400 с.
Экспериментальная психология: Практикум: Учеб. пособие для вузов / Т.Г. Богданова, Ю.Б. Гиппенрейтер, Е.Л. Григоренко и др.; Под ред. С.Д. Смирнова, Т.В. Корниловой. М.: Аспект-Пресс, 2002. 383 с.
Базыма Б.А. Психология цвета: теория и практика. Режим доступа: http://www.colorpsy.boom.ru/Gogst/gogst_1.html