Temptation by Europe: the novel "Gambler" by M. Dostoevsky
Different forms of the artistic incarnation of the author's central idea in the novel "Gambler" are under our analysis. The parable strategy of the author's discourse in the interpretation of the toposes of Europe and Russia is brought into sharp focus. The type of the "Russian European" is interconnected with the evangelical definition of the "prodigal son" and it is interpreted in the context of Dostoevsky's publicism.
Download file
Counter downloads: 493
Keywords
Authors
Список пуст
References
Достоевский Ф.М. Полн. собр. соч.: В 30 т. Л., 1972-1990.
Кантор В.К. Русский европеец как явление культуры (философско-исторический анализ). М., 2001.
Ельницкая Л.М. Хронотоп Рулетенбурга в романе Достоевского "Игрок" // Достоевский и мировая культура. СПб., 2007. Альманах № 23.
Родина Т.М. Достоевский: повествование и драма. М., 1984.
Даль В.И. Толковый словарь живого великорусского языка: В 4 т. М., 1978.
Кроо К. "Творческое слово" Ф.М. Достоевского - герой, текст, интертекст. СПб., 2005.
Мифы народов мира. Энциклопедия: В 2 т. М., 1987.
Тресиддер Д. Словарь символов. М., 1999.
Соловьев СМ. Изобразительные средства в творчестве Ф.М. Достоевского. М., 1979.
Бидерман Г. Энциклопедия символов. М., 1996.
Ермилова Г.Г. Тайна князя Мышкина. Иваново, 1993.
Меднис Н.Е. Швейцария в художественной системе Достоевского (к проблеме формирования в русской литературе швейцарского интерпретационного кода) // Дискурсивность и художественность. М., 2005.
Гончаров И.А. Собр. соч.: В 8 т. М., 1980. Т. 6.
Смирнов И.П. Преодоление литературы в "Братьях Карамазовых" и их идейные источники // Die Welt der Slaven XLI. Warszawa, 1996.