Philosophy of music: features and prospects of development
In article it is submitted a number of the positions establishing a special sight at musical art as quite independent and specific area, concerning to sphere non-discursive forms of thinking which is opened by means of an explication of ways musical be-ing. The lead philosophical analysis allows to put forward distinct from accepted in knowledge of art a position determining an ontologic basis of musical art.
Download file
Counter downloads: 485
Keywords
Authors
Список пуст
References
Данто А. Искусство и иррациональное // Ницше как философ. М.: Дом интеллектуальной книги; Идея пресс, 2000.
Розин В.М. Исследование музыкальной реальности и выразительных средств музыки // Выразительные средства музыки: Межвуз. сб. Красноярск: Изд-во Краснояр. ун-та, 1988.
Боэций. Комментарии к "Категориям" Аристотеля // Антология средневековой мысли. СПб.: РХГИ, 2001. Т. 1.
Гадамер Х.-Г. Истина и метод: Основы философской герменевтики. М.: Прогресс, 1988.
Соболева М. Фриц Маугаер // Логос. 2005. № 2. С. 83-100.
Боэций Дакийский. Сочинения. М.: Едиториал УРСС, 2001.
Ганслик Э. О музыкально-прекрасном. М, 1895.
Лосев А.Ф. Музыка как предмет логики // Из ранних произведений. М.: Правда, 1987.
Кант И. Критика чистого разума. М.: Мысль, 1994.
Аристотель. Метафизика // Сочинения: В 4 т. М.: Мысль, 1976. Т. 1.
Гегель Г.В.Ф. Система наук. Феноменология духа. СПб.: Наука, 1992.
Витгенштейн Л. Логико-философский трактат // Избранные работы. М.: Территория будущего, 2005.
Xononoea B.H. Музыка как вид искусства. СПб.: Лань, 2000.
Асафьев Б.В. Музыкальная форма как процесс. Л.: Музыка, 1971.
Фреге Г. Смысл и значение // Избранные работы. М.: Дом интеллектуальной книги; Русское феноменологическое общество, 1997.
Доброхотов А.Л. "Беспредпосылочное начало" в философии Платона и Канта // Историко-философский ежегодник. М.: Наука, 1987.