Historical and religious sources of the mongolian theatre
The monuments of literature, ancient shamanism, archeological digs and the historical facts which the Mongolia studies dispose of, contain much information about the culture of the ancestors. On the grounds of them one could judge about the rise of the Mongolian theatre from the religious ceremonies. An indissoluble connection of epos, cult music, singing with rhythmic movements in dancing is being traced and this can serve as a premise for the development of these elements into a unique, well fit form giving a later birth to a prototype of the theatre.
Keywords
mongolian theatre,
historical and religious sources,
монгольский театр,
религиозно-исторические началаAuthors
Batnasan Suhee | Russian Academy of Theatre Arts | Elena.Shahmatova@gmail.com |
Всего: 1
References
Владимирцов Б.Я. Восток. М., 1923. Кн. 2.
Авдеев А.Д. Происхождение театра. Л., 1959.
Шастина Н. Очерки монгольского театра // Современная Монголия. 1935. № 3.
Бира Ш. Монгольская историография 13-17 вв. М., 1978.
Абзаев В.М. Мистериальный театр цам. М., 1990.
Дамдинсурэн Ц. К вопросу традиции монгольской литературы. Улан-Батор, 1987.
Владимирцов Б.Я. Работы по литературе монгольских народ. М., 2003.
Берлинский П. Монгольский певец и музыкант Улзуй-Лувсан хурчи. М., 1933.
Гайда И.В. Китайский традиционный театр сицюй. М., 1971.
Зориг Б. Рукопись диссертации «Некоторые вопросы актерского искусства монгольского театра». Улан-Батор, 1994.
Оюун Э. Монгольские песни-пьесы. Улан-Батор, 1959.
Ринчен Б. Жанр в монгольском фольклоре. Улан-Батор, 1959.
Ринчен Б. Из нашего культурного наследия. Улан-Батор, 1958.
Бира Ш. Из истории Монгольской культуры. М., 1988.
Ширэндэв Я. Большие Ханы Золотого рода Тэмучин-Чингис хана. Улан-Батор, 2006.