The role of rational constituent in foreign language learning motivation
In the article the influence of rational components of motivation to learning a foreign language is investigated. The results show an insignificant role of such rational components of motivation as goals and motives in determining the learning activity. They show the necessity of studying motivation from theories of practice perspective that supposes the dominance of the irrational constituent in the structure of motivation.
Download file
Counter downloads: 281
Keywords
motivation, foreign language learning, rationality, social action, изучение иностранного языка, мотивация, рациональность, социальное действиеAuthors
Name | Organization | |
Shirokikh Aleksei A. | Novosibirsk State University for Architecture and Building | shaa25@mail.ru |
References
Бибрих Р.Р., Васильев И.А. Особенности мотивации и целеобразования в учебной деятельности студентов младших курсов // Вестник МГУ. Сер. 114. Психология. 1987. № 2.
Warde А. Тheories of Practice as an Approach to Consumption // Cultures of Consumption. Working Paper Series. URL: http://www.consume. bbk.ac.uk/working_papers/Warde%20work%20paper%201.doc
Гидденс Э. Устроение общества: Очерк теории структурации. 2-е изд. М.: Академический проект, 2005. 528 с.
Култыгин В.П. Теория рационального выбора - возникновение и современное состояние // Социологические исследования. 2004. № 1. С. 27-36.
Бурдье П. Практический смысл / Пер. с франц.; Отв. ред., пер. и послесл. Н.А. Шматко. СПб.: Алетейя, 2001. 562 с.
Etzioni A. The moral dimension. N.Y.: The Free Press, 1988.
Бурдье П. Социальное пространство: поля и практики / Пер. с франц.; Отв. ред. пер. Н.А. Шматко. М.: Институт экспериментальной социологии; СПб.: Алетейя, 2005. 576 с.
Цебелис Дж. В защиту теории рационального выбора // Современная сравнительная политология: Хрестоматия. М., 1997. С. 52-83.
Девятко И.Ф. Социологические теории деятельности и практической рациональности. М.: ИС РАН - Аванта-Плюс, 2003. 336 с.
