Temporal relations as a cognitive scheme fragment
It is argued that certain fragments of language systems are apprehended uniformly irrespectively of learners' linguistic and metalinguistic knowledge beyond the scope of the systems in question. New mental models of performance created in the process of the second language acquisition coincide with those created by children acquiring the mother tongue.
Download file
Counter downloads: 221
Keywords
universal matrix, interlanguage, linguistic person, grammatical category, интерязык, универсальная матрица, языковая личность, грамматическая категорияAuthors
Name | Organization | |
Kuznetsov Dmitry V. | Keverovo State University | kuznetsov2610@yandex.ru |
References
Fauconnier G. Mappings in Thought and Language. Cambridge: Cambridge University Press, 1997.
Кузнецов Д.В. Грамматическая темпоральность в лингвоперсонологическом аспекте // Филологические науки. 2007. № 5. С. 50-59.
Slobin D.I. Crosslinguistic Evidence for the Language-Making Capacity // The Crosslinguistic Study of Language Acquisition. Lawrence Erlbaum, Hillsdale, NJ. 1985. Vol. 2. Р. 111-220.
Piaget J. The Child's Conception of Time. L.: Routledge, 1969.
Clark E.V. Early Verbs, Event Types, and Inflections // Children's Language. Lawrence Erlbaum, Hillsdale, NJ, 1996. Vol. 9. Р. 61-73.
Shirai Y., Andersen R.W. The Acquisition of Tense-Aspect Morphology: A Prototype Account // Language. 1995. № 71. Р. 743-762.
Bloom L., Lifter K., Hafitz J. Semantics of Verbs and the Development of Verb Inflection in Child Language // Language. 1980. № 56. Р. 386-412.
Antinucci F., Miller R. How Children Talk about What Happened // Journal of Child Language. 1976. № 3. Р. 167-189.
Bronckart J.P., Sinclair H. Time, Tense, and Aspect // Cognition. 1973. № 2. Р. 107-130.
Bohnemeyer J., Swift M. Event Realization and Default Aspect // Linguistics and Philosophy. 2004. Vol. 27, № 3. Р. 263-296.
Лурия А.Р., Юдович Ф.Я. Речь и развитие психических процессов у ребенка: Экспериментальное исследование. М., 1956.
Лурия А.Р. Язык и сознание. М., 1979.
Голев Н.Д. Лингвотеоретические основания типологии языковой личности // Лингвоперсонология: типы языковых личностей и личностно-ориентированное обучение / Под ред. Н.Д. Голева, Н.В. Сайковой, Э.П. Хомич. Барнаул; Кемерово: БГПУ, 2006. С. 7-20.
Кузнецов Д.В. Грамматическая категория времени в лингвоперсонологическом аспекте: модели интерпретации (на материале русского языка) // Сибирский филологический журнал. 2008. № 1. С. 124-133.
Niemeier S. Linguistic and Cultural Relativity - Reconsidered for the Foreign Language Classroom // Cognitive Linguistics, Second Language Acquisition, and Foreign Language Teaching / Еd. by Achard M. and Niemeier S. Studies on Language Acquisition, 18. Mouton de Gruyter. Germany, 2004. Р. 95-118.
Кабанова О.Я. Формирование иноязычного сознания как условие формирования речи на иностранном языке // Тезисы 1-й Всесоюзной научно-методической конференции по методике преподавания иностранных языков на неязыковых факультетах университетов. М.: Изд-во МГУ, 1970. С. 81-84.
Selinker L. Interlanguage // International Review of Applied Linguistics. 1972. № 10. Р. 209-241.
Плотников Б.А. О форме и содержании в языке. М.: Высш. шк., 1989.
Бондарко А.В. Принципы функциональной грамматики и вопросы аспектологии. Л., 1983.
Косериу Э. Синхрония, диахрония и история. М.: Едиториал УРСС, 2001.
Ларин Б.А. Лекции по истории русского литературного языка (X - середина XVIII в.). М.: Высш. шк., 1978.
Наумов В.В. Лингвистическая идентификация личности. 2-е изд. М.: КомКнига, 2007.
Cadierno T. Expressing Motion Events in a Second Language: a Cognitive Typological Perspective // Cognitive Linguistics, Second Language Acquisition, and Foreign Language Teaching / Еd. by Achard M. and Niemeier S. - Studies on Language Acquisition, 18. Mouton de Gruyter, Germany, 2004. Р. 13-50.
Chomsky N. New Horizons in the Study of Language and Mind. Cambridge: Cambridge University Press, 2000.
Леонтьев А.Н. Проблемы развития психики. М., 1972.
Жуйков С.Ф. К проблеме интенсификации обучения русскому языку в национальной школе // Вопросы психологии. 1988. № 2. С. 37-44.
Singleton D. Exploring the Second Language Mental Lexicon. Cambridge: Cambridge University Press, 1999. Р. 78-79.
Выготский Л.С. Избранные психологические исследования. Мышление и речь. Проблемы психологического развития ребенка. М.: АПН РСФСР (Педиздат), 1956.
Цейтлин С.Н. Детские речевые инновации: опыт анализа // Исследования по языкознанию: К 70-летию чл.-кор. РАН А.В. Бондарко. СПб., 2001. С. 329.
