The philosophy of colour perception in the Khanty's world outlook
In the following article an attempt to single out the semantic interpretation of the basic colours (white, red, black) in the culture of the Khanty was made. The basic sources of the information are published works and the author's field materials. The outlook vertical in the Khanty culture is represented by the birch and its spheres: the crown or the Upper World, as the settlement of supreme gods who are favourable to the living people, is associated with white colour. Then comes the world of the Living or the Middle World - its denotatum is red colour, and the World of the Dead or the Lower World where black colour predominates. Though the lineal division of the inhabited space according to the river flow is more archaic. Having analysed the published sources and basing on the personal field materials the author comes to a conclusion that the three basic colours have firm meanings. Consequently, white is associated with the Upper World, the South, warmth, life, well-being, while black, on the contrary, with the Lower World, the North, cold, illness and death. The World of the Living people occupies an intermediate position with its main colour - red, which means blood, giving hope for transformation and reincarnation
Keywords
Authors
Cheremisina Kseniya P. | Tomsk State University | cheremisina_kp@mail.ru |
Всего: 1
References
Головнев А.В. Говорящие культуры. Традиции самодийцев и угров. Екатеринбург, 1995. 152 с.
Талигина Н.М. Обряды жизненного цикла у сынских хантов. Томск: Изд-во Том. ун-та, 2005. 176 с.
Попова С.А. Мансийская обрядность перевода в другой мир // Народы Северо-Западной Сибири. Томск: ТГУ, 2002. Вып. 9. С. 132-157.
Бауло А.В. Жертвенные покрывала// Народы Сибири: история и культура. Новосибирск, 1997. С. 90-101.
Терешкин Н.И. Словарь восточно-хантыйских диалектов. Л., 1981.
Тэрнер В. Символ и ритуал. М.: Наука, 1983. 278 с.
Лярская Е. Женские запреты и комплекс представлений о нечистоте у ненцев // Антропологический форум. СПб., 2005. № 2. С. 317-326.
Архив МАЭС ТГУ. № 1152. (Экспедиция Кулемзина В.М. 1982 года в Березовский р-н).
Богордаева А.А. Традиционный костюм обских угров / Институт проблем освоения Севера СО РАН. Новосибирск: Наука, 2006. 239 с.
Мифология хантов // Энциклопедия уральских мифологий. Томск, 2000. Т. 3. 310 с.
Jordan P. Material Culture and Sacred Landscape. The Anthropology of the Siberian Khanty. Oxford: AltaMira Press, 2003. 312 p.
Лукина Н.В. Ханты от Васюганья до Заполярья. Т. 1: Васюган. Томск: Изд-во Том. ун-та, 2004.
Сказания земли Томской: Хрестоматия / Сост. П.Е. Бардина, Н.В. Лукина, Э.Л. Львова и др. Томск: Изд-во Том. гос. пед. ун-та, 2004. 187 с.
Карьялайнен К.Ф. Религия югорских народов. Томск: Изд-во Том. ун-та, 1994. Т. 1. 152 с; 1995. Т. 2. 284 с; 1996. Т. 3. 264 с.
Ханты Салымского края: культура в археологе- этнографической ретроспективе / О.М. Рындина, А.И. Боброва, Ю.И. Ожередов. Томск: Изд-во Том. ун-та, 2008. 412 с.
Kannisto A. Materialen sur mythologie der Wogulen. Helsinki: Suomalais-ugrilainen Seura, 1958. 443 p.
Мифы, предания, сказки хантов и манси / Сост., предисл. и прим. Н.В. Лукиной. М.: Наука, 1990. 568 с.
Чернецов В.Н. Представление о душе у обских угров // ТИЭ. Нов. серия. Т. 51: Исследования и материалы по вопросам первобытных религиозных верований. М.; Л., 1959. С. 114-156.
Этнография Томской области: Учеб. пособие. Томск: Изд-во Том. гос. пед. ун-та, 2005. 163 с.
Кулемзин В.М., Лукина Н.В. Знакомьтесь: ханты. Новосибирск: Наука, 1992. 136 с.
Раевский Д.С. Очерки идеологии скифо-сакских племен. М.: Наука, 1977. 216 с.
Кулемзин В.М. Человек и природа в верованиях хантов. Томск: Изд-во Том. ун-та, 1984. 191 с.