Proverbs in mass-media discourse
The article deals with the problems of proverbs study and discourse analysis. Discourse is understood as discussion of a topic in a certain sphere of human society using traditional officially allowed verbal means. The proverb is considered as a practical evaluative judgement used to achieve certain aims in communication. Media discourse is the most complicated type of discourse for definition and as far as the prototypical genre is concerned. The researchers discuss the newspaper text and the TV show as prototypes for mass-media genre. The object of research in the article is a newspaper article that presents different opinions of the participants of the event and those who are somehow connected with it. The subject of the research is the semantics and the pragmatics of a proverb used by the main protagonist and the author of the newspaper article to express different communicative strategies of instrumental type. The analysis showed that the use of proverbs is an indirect speech act and the sense of the proverb depends not only on the outer context but also on the communicative strategy chosen by the speaker
Keywords
implicit directive,
indirect speech act,
instrumental strategy,
communicative strategy,
media discourse,
proverb,
текстообразующая функция,
косвенный речевой акт,
социальное стратегическое действие,
инструментальная стратегия,
коммуникативная стратегия,
медийный дискурс,
пословицаAuthors
| Abakumova Olga B. | Orel State University | abakumova-ob@mail.ru |
Всего: 1
References
Рождественский Ю.В. Принципы современной риторики. М.: Флинта-Наука, 2005.
Alexander L.G. Longman English Grammar Practice (for intermediate students). Longman Group UK Ltd., 1995.
Карасик В.И. Языковой круг. М., 2004.
Дейк ван Т.А. Анализ новостей как дискурса // Язык. Познание. Коммуникация. Благовещенск, 2000. С. 111-160.
Пермяков Г.Л. От поговорки до сказки. Заметки по общей теории клише. М., 1970.
Абакумова О.Б. Пословицы в бытовом диалоге/дискурсе (на материале рассказа Ф.М. Достоевского «Таинственный посетитель») // Теоретические и прикладные аспекты изучения речевой деятельности: Сб. науч. ст. Нижний Новгород, 2009. Вып. 4. С. 5-11.
Зевахина Т.С. Метафора мёртвая и живая: экспериментальный подход к паремиологии дунганского и китайского языков // Диалог. М., МГУ, 2002.
Van Valin R.D.Jr. Advances in Role and Reference Grammar. Amsterdam: Benjamins, 1993.
Habermas J. The Theory of Communicative Action. Boston: Beacon Press, 1987.
Хорольский В.В. Культурологический метод изучения дискурса // Акценты. Воронеж, 2001. Вып. 3-4. С. 13-22.
Кибрик А.А. Анализ дискурса в когнитивной перспективе: Автореф. … д-ра филол. наук. М., 2003.
Ковшова М.Л. Лингвистический анализ текста (речевая манипуляция) // Вестник МГУ. Сер. 19. 2009. № 1. С. 46-55.
Хабермас Ю. Философский дискурс о модерне. М., 2008.
Почепцов Г.Г. Теория коммуникации. Москва: Рефл. бук; Киев: Ваклер, 2001.
Habermas J. The Philosophical Discourse of Modernity. Cambridge, 1998.
Володина Л.В. Эстетика «коммуникативного действия» Ю. Хабермаса // Эстетика сегодня: состояние, перспективы: Сб. науч. ст. СПб., 1999. С. 25-27.
Хорольский В.В., Смотрова И.В. Журналистский текст и текст публицистический в современной западной газете // Акценты. Новое в массовой коммуникации. Воронеж, 2005. Вып. 1-2. С. 8-17.
Foucault M. L'ordre du discourse. Paris, 1971.
Баранов А.Н. Лингвистическая экспертиза текста. М.: Флинта-Наука, 2009.