Stylistic devices of anthroponyms usage in the German newspaper-magazine text
The article deals with the analysis of the stylistic peculiarities of anthroponymic names in the German newspaper style. The concept new anthroponomical space of the newspaper-magazine text is introduced, which is understood as a continually developed onomastic system. This system is realized, on the one hand, by employing standard information which already exists in a language about a real name carrier; on the other hand, it is realized through imaginary or hypothetic, contrastive nomination of the subject. The anthroponomical space analysis is favourable in the mass media texts, because official and unofficial genres are intertwined in them, and characteristic signs of the official, scientific, colloquial, and artistic styles are combined in such texts; this is all reflected in the use of names occurring in newspaper texts. The target proper name usage, sphere of its application in the newspaper-magazine texts (scientific, technical, official, colloquial) cause structural and semantic varieties of the anthroponymic forms. The regulated character of the proper names usage in the newspaper-magazine continuum introduces specific genre-building criteria such as objective, setting, degree of the generalization, evaluation of the facts, the usage of the stylistic means, which form a gnosiological aspect of the genre as a way to organize material. The newspaper-magazine text is a compound phenomenon in the art of the mass media communication leading to its heterogenic objects and the communication condition and whole peculiarities of the extra linguistic bases. In the mass communication sphere such component as influence has a special meaningfulness so far as the influence on the people's opinions, stands, evaluation and behaviour is considered as the main tasks of the mass media. If the objective is obtained, one can say that the communicative act and the positive pragmatic effect have been realized. Proper names are also used to influence in the newspaper texts. Forming the anthroponomical space of the newspaper discourse the proper name exists in two variants: as informative and social evaluative linguistic means. In connection therewith we can divide the anthroponomical field of the newspaper-magazines discourse into three groups: identified precedent and characterized proper names. Among the main stylistic ways of the proper names usage in the periodical publications there exist metonymical transfer, figurative comparisons, metaphoric transformations, pragmatic and structure-semantic mechanism of the proper names use; the semantic proper name transformation during apellativation; ambiguous anthroponomy usage, onomastic paraphrasing.
Keywords
pragmatic effect,
stylistic figures,
newspaper anthroponymic space,
прагматическое воздействие,
стилистические фигуры,
газетное антропонимическое пространствоAuthors
Всего: 1
References
Die Zeit. 2006. № 24.
Карасик В.И. Язык социального статуса. М.: Гнозис, 2002. 333 с.
Никитин М.В. Лексическое значение слова (структура и комбинаторика). М.: Высш. шк., 1983. 127 с.
Ратникова И.Э. Ономастические единицы вне прямой референции в русском публицистическом тексте: Автореф. дис. … д-ра филол. наук. Минск, 2003. 37 с.
Гальперин И.Р. Проблемы лингвостилистики // Новое в зарубежной лингвистике. Вып. 9: Лингвостилистика. М.: Прогресс, 2000. С. 5-35.
Лингвистический энциклопедический словарь / Гл. ред. В.Н. Ярцева. М.: Большая Российская энциклопедия, 2002. 709 с.
Потапова С.Ю. Неофициальные именования лица в современном немецком языке: Дис. ... д-ра филол. наук. Ярославль, 2002. 400 с.
Der Spiegel. 2005. № 52.
Der Spiegel. 2006. № 12.
Арнольд И.В. Стилистика. Современный английский язык. М.: Флинта: Наука, 2002. 384 с.
Москвин В.П. Стилистика русского языка: Приемы и средства выразительной и образной речи (общая классификация). Волгоград: Учитель, 200. 198 с.
Батурина Л.А. Семантико-стилистический анализ ономастических единиц в газетно-публицистическом тексте: Дис. … канд. филол. наук. Волгоград, 2004. 171 с.
Карпенко Ю.А. О семантике собственного имени // Актуальные проблемы лексикологии. Минск, 1973. С. 27-32.
Суперанская А.В. Общая теория имени собственного. М.: Наука, 1973. 366 с.
Кондратьева Т.Н. Метаморфозы собственного имени: Опыт словаря. Казань: Изд-во Казан. ун-та, 1964. 110 с.
Deutschland. 2006. № 2.
Виноградов В.В. Чтение древнерусского текста и историко-этимологические каламбуры // ВЯ. № 1. С. 21-23.
Комсомольская правда. 1998.
Der Spiegel. 2005. № 38.
Kany W. Inoffizielle Personennamen: Bildung, Bedeutung und Funktion. Tübingen, 1992. 365 s.
Der Spiegel. 2005. № 52.
Артемова Л.А. Особенности функционирования антропонимов в немецких медийных текстах: Автореф. дис. … канд. филол. наук. Воронеж, 2008. 23 с.
Симутова О.П. Игровые возможности использования языка в словообразовании (на материале публицистических СМИ немецкого и русского языков) // Вестник Башкирского университета. 2007. Т. 12, № 4. С. 94-96.
Der Spiegel. 2005. № 50.
Der Spiegel. 2006. № 18.
Die Zeit. 2006. № 17.
Блинова Ю.А. Прецедентные имена собственные в немецком газетном дискурсе: Дис. … канд. филол. наук. Самара, 2007. 168 с.
Der Spiegel. 2006. № 1.
Шматенко А.Ю. Газетный текст как источник национально-культурной информации: Дис. … канд. филол. наук. М., 1989. 205 с.
Der Stern. 2008. № 31.
Der Spiegel. 2006. № 3.
Der Spiegel. 2006. № 8.
Der Spiegel. 2006. № 36.
Бич М.Я. Метонимическое использование имен собственных в современном русском, испанском и английском языках: (на материале газетных текстов): Дис. … канд. филол. наук. СПб., 1995. 116 с.
Апресян Ю.Д. Избранные труды. Т. 1. Лексическая семантика (синонимические средства языка). М.: Языки русской культуры, 1995. 472 с.
Алефиренко Н.Ф. Теории языка. Волгоград: Перемена, 1998. 440 с.
Бондалетов В.Д. Русская ономастика. М.: Просвещение, 1983. 224 с.
Брандес М.П. 1983: Стилистика немецкого языка. М.: Высш. шк., 1983. 271 с.
Стилистический энциклопедический словарь русского языка / Под ред. М.Н. Кожиной. М.: Флинта; Наука, 2003. 696 с.
Розен Е.В. На пороге XXI века. Новые слова и словосочетания в немецком языке. М.: Высш. шк., 2000. 192 с.