Time is more than Space…. Historical and mythological times within cultural landscape
The article focuses on interpreting such features of the world picture as the sense of time and space, the comprehension of the dichotomy of sacred-profane in the cultural landscape. Universal categories of culture, determining its mentality and existence create a sustainable object, which Aron Gurevich defines as the model of the world (world view, image of the world), typical for a given culture and era, the grid, which determines the perception of reality and the nature of activity. Universal categories form the basic cognitive matrix and the basic semantic tools of culture. Such subtle categories as time and transcendence can be expressed through a symbol and a sign, and respectively they can also be expressed in the semantics of cultural landscape. The author shows time as a category of culture, manifested in cultural landscape. Temporal and spatial concepts vary in different types of cultures, they pass on from generation to generation for centuries, or they are replaced by a new paradigm for decades. The correlation of space and time is interesting in the point where the model of the world, from the archaic to the modern one, admits interaction and interpenetration of these categories. In cultural landscape time has several rhythms, it takes on spatial characteristics: it has loci or clusters, where it is concentrated, there are ways it moves along with the nomads and innovations, there are crossroads where it is possible both the direct and the reverse flow of time. Different rhythms of time, manifesting themselves in cultural space, endow cultural landscape with the property of fluidity and plasticity. Geological, mythological, historical and physical time is always an element of cultural landscape. Through the process of semiosis certain loci in cultural landscape can even express such categories as eternity and timelessness. As a result, cultural landscape becomes the landscape of time, where the names of places appear as signs of the quality of time generated by culture. This allows us to build a spatial metaphor for time, sealing its sense of human exploration. Understanding space-time in its diversity constantly creates new meanings in culture, expands the boundaries of semiosphere
Keywords
space,
cultural landscape,
time,
культурный ландшафт,
время,
пространствоAuthors
Всего: 1
References
Prieto L.J. Ipotesi sulla significazione dell' opera d'arte // Saggi di semiotica. Parma: Sull'arte e sul soggeto, Partiche editrice, 1991. Vol. 2.
Флоренский П.А. Об имени Божием // Studia Slavica Hung. 1988. 34/1-4.
Батов В.И. Подход к описанию пространства культуры // Памятники и современность. Вопросы освоения историко-культурного наследия. М.: НИИК, 1987. С. 7-22.
Топоров В.Н. Из истории русской литературы: В 2 т. Т. 2: Русская литература второй половины XVIII века: Исследования, материалы, публикации. М.Н. Муравьев: Введение в творческое наследие. М.: Языки славянской культуры, 2003. Кн. II. 928 с.
Голубиная книга. Русские народные духовные стихи XI-XIX веков. М.: Московский рабочий, 1991. 351 с.
Баткин Л.М. Итальянское Возрождение: проблемы и люди. М.: РГГУ, 1995. 448 с.
Мурьянов М.Ф. ВРЕМЯ (понятие и слово) // Вестник языкознания. 1978. № 2. С. 52-66.
Бердяев Н.А. Самопознание. (Опыт философской автобиографии). М.: Книга, 1991. 445 с.
Чеснов Я.В. Лекции по исторической этнологии. М.: Гардарика, 1998. 400 с.
Философский энциклопедический словарь / Гл. редакция: Л.Ф. Ильичёв, П.Н. Федосеев, С.М. Ковалёв, В.Г. Панов. М.: Сов. энциклопедия, 1983. 840 с.
Бердяев Н.А. Смысл истории. М.: Мысль, 1990. 175 с.
Элиаде М. Священное и мирское: Пер. с фр., предисл., коммент. Н.К. Гарбовского. М.: Изд-во МГУ, 1994. 144 с.
Панова Л.Г. «Мир», «пространство», «время» в поэзии Осипа Мандельштама. М.: Языки славянской культуры, 2003. 808 с.
Успенский Б.А. История и семиотика (восприятие времени как семиотическая проблема) // Труды по знаковым системам. XXIII. Тарту: ТГУ, 1989. С. 66-84.
Яковлева Е.С. Фрагменты русской языковой картины мира (модели пространства, времени и восприятия). М.: Гнозис, 1994. 344 с.
Bergson H. L'évolition créatrice. Paris: Presses universitaires de France, 1966.
Лотман Ю.М. Несколько мыслей о типологии культур // Языки культуры и проблемы переводимости. М.: Наука, 1987. С. 3-11.
Гумилев Л.Н. Этногенез и биосфера Земли. Л.: Гидрометеоиздат, 1990. 528 с.
Вернадский В.И. Химическое строение Земли и ее окружения. М.: Наука, 1965. 374 с.
Шапошникова Л.В. Великое Путешествие: В 3 кн. Кн. 2: По маршруту Мастера. М.: МЦР, Мастер-Банк, 2000. Т. 2. 544 с.
Сент-Экзюпери А. Сочинения в двух томах. Т. 2: Цитадель / Пер. с фр. М. Кожевниковой. М.: Согласие, 1994. 558 с.
Арутюнова Н.Д. Время: модели и метафоры // Логический анализ языка: Язык и время. М.: Индрик, 1997. С. 51-61.
Тойнби А.Дж. Постижение истории / Пер. с англ. М.: Прогресс; Культура, 1996. 608 с.
Лотман Ю.М. Внутри мыслящих миров: Человек. Текст. Семиосфера. История. М.: Языки русской культуры, 1996. 447 с.
Шелер М. Избранные произведения / Пер. с нем.; сост., науч. ред., предисл. А.В. Денежкина; послесл. Л.А. Чухиной. М.: Гнозис, 1994. 490 с.
Гуревич А.Я. Категории средневековой культуры. М.: Искусство, 1972. 363 с.
Иванова А.А. Фольклор как форма репрезентации и интерпретации культурного ландшафта // Культурные ландшафты России и устойчивое развитие. Четвертый выпуск трудов семинара «Культурный ландшафт» / Под ред. Т.М. Красовской. М.: Геофак МГУ, 2009. С. 39-45.