Symbolism of kutiya in the ritual culture of Russians | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2010. № 338.

Symbolism of kutiya in the ritual culture of Russians

In the article the ritual applications of the traditional Russian dish - kutiya - is analysed. It is considered in the anthropological aspect based on the social, biological, and sacral human necessities. The significance of this dish is also explored. The symbolism of kutiya is connected with the "service" of several cultural themes that form the bases of the traditional ideology. The use of kutiya in ceremonial rites of the annual obedience was supposed to be a gift, with the help of which a human enlisted ancestors' support in those spheres of life, where the result of his activity did not depend on him. Here is an explanation for the ancestors' presence in the festive sacral time,especially during the New Year holiday, when the future world order was modelled. At the same time the application of kutiya also served as means for support of the transtemporal and interspatial structure of the family, including dead and living persons. The unity was reached with the help of the meal during which dead persons were imagined to be its participants. The sign of kutiya associated with the other world appears in the divination. Elements of divinations - threshold, candle and corner - mark the boundary of "their" area, where the human being lives, and of the "alien" one, where dead ancestors live and supernatural omens could come from. The application of kutiya in divinations during Christmas time is determined with the actualisation of communication channels between the world of living beings and the one of dead persons. The presence of kutiya in ceremonial rites of social transition timed to summer holidays is defined by the girl entry into a special age group, which is characterized by her readiness to marriage. The consumed kutiya must give the rite participants the necessary power connected with the life energy. In this case kutiya represented the symbolism of cereals it was made of (cereals represented the concentration of the vital force, the embryo of a new life).

Download file
Counter downloads: 265

Keywords

symbolism of the culture, kutiya, calendar ceremonial rites, символика культуры, календарная обрядность, кутья

Authors

NameOrganizationE-mail
Korneva V.Yu.Kornevaleriya@yandex.ru
Всего: 1

References

Болонев Ф.Ф. Народный календарь семейских Забайкалья (вторая половина XIX - начало XX в.). Новосибирск: Наука, 1978. 157 с.
Калинский И.П. Церковно-народный месяцеслов. М.: Эксмо, 2005. 253 с.
Федорова В.П. Свадьба в системе календарных и семейных обычаев старообрядцев Южного Зауралья. Курган: Изд-во Курган. гос. ун-та, 1997. 283 с.
Соколова В.К. Календарные праздники и обряды // Этнография восточных славян: очерки традиционной культуры. М., 1987. С. 380-394.
Фурсова Е.Ф. Календарные праздники восточнославянского населения Западной Сибири как результат межэтнического взаимодействия (конец XIX - первая треть XX в.). Новосибирск: Изд-во Ин-та археологии и этнографии СО РАН, 2003. Ч. 2. 268 с.
Соколова В.К. Масленица // Славянский и балканский фольклор: генезис, архаика, традиции. М., 1978. С. 48-70.
ГЛМ. ФА ИНВ. 17. Ед. хр. 10.
Токарев С.А. Эротические обычаи // Календарные обычаи и обряды в странах Зарубежной Европы: исторические корни и развитие обычаев. М., 1983. С. 98-105.
Топорков А.Л. Огонь // Славянская мифология: Энциклопедический словарь. М., 2002. С. 336-337.
Толстой Н.И. Граница // Славянская мифология: Энциклопедический словарь. М., 2002. С. 115-116.
Афанасьев А.Н. Народ-художник: миф, фольклор, литература. М.: Сов. Россия, 1986. 368 с.
Агапкина Т.А. Угол // Славянская мифология: энциклопедический словарь. М., 2002. С. 471-472.
Виноградова Л.Н. Девичьи гадания о замужестве в цикле славянской календарной обрядности (западно-восточнославянские параллели) // Славянский и балканский фольклор: Обряд. Текст. М., 1981. С. 13-43.
Виноградова Л.Н., Плотникова А.А. Рождество // Славянская мифология: энциклопедический словарь. М., 2002. С. 407-409.
Воронина Т.А. Традиционная и современная пища русского населения Вологодской области // Русский Север: ареалы и культурные традиции. СПб., 1992. С. 78-101.
Байбурин А.К. Ритуал в традиционной культуре: структурно-семантический анализ восточнославянских обрядов. СПб.: Наука, 1993. 240 с.
Элиаде М. Аспекты мифа. М.: Инвест-ПП, 1996. 240 с.
Степанов Н.П. Народные праздники на Святой Руси. М.: Возрождение, 1990. 93 с.
Кутья // Славянская мифология: энциклопедический словарь. М., 2002. С. 274.
ПМА. 2009, с. Мельниково, П.П. Саранцева (Павлова), 26 г.р.
Полный церковно-славянский словарь. М.: Изд. отдела моск. патриархата, 1993. 905 с.
Мосс М. Очерк о даре // Общества. Обмен. Личность: труды по социальной антропологии. М., 1996. С. 74-222.
Архив Российского этнографического музея (РЭМ), г. Санкт-Петербург. Ф. 10. Оп. 1. Д. 98.
Смоленский музыкально-этнографический сборник. М.: Индрик, 2003. Т. 1. 753 с.
РЭМ. Ф.10. Оп. 1. Д. 93.
ПМА. 2008, д. Большое Протопопово Томской обл., А.П. Казадаева (Протопопова), 25 г.р.
Куракеева М.Ф. Календарная обрядность и верования Верхнекубанских казаков (XIX - начало XX в.) // III Конгресс этнографов и антропологов России. М., 1999. С. 254.
Мотузная В.И. Календарная обрядность русского населения Солонешинского района // Солонешинский район: очерки истории и культуры: Сб. науч.-практ. материалов. Барнаул, 2004. С. 300-306.
Черных А.В. Русский народный календарь в Прикамье: праздники и обряды конца XIX - середины XX в. Пермь: Пушка, 2008. Ч. 2. 368 с.
Отдел рукописных фондов (архив) Государственного литературного музея (ГЛМ), г. Москва. ФА ИНВ. 15. Ед. хр. 1.
Рукописный отдел (архив) Института русской литературы (Пушкинского Дома) Российской Академии Наук (ИРЛИ РАН), г. Санкт-Петербург. Колл. 119. Папка 17. №. 214.
ПМА. 2009 д. Холдеево Томской обл., Н.Г. Баладурин, 28 г.р.
Полевые материалы автора (ПМА). 2009, с. Мельниково Томской обл., А.П. Ильина (Ворошилова), 28 г.р.
Зеленин Д.К. Восточнославянская этнография. М.: Наука, 1991. 507 с.
Максимов С.В. Нечистая, неведомая и крестная сила. Смоленск: Русич, 1995. 670 с.
Тэрнер В. Символ и ритуал. М.: Наука, 1983. 277 с.
Пропп В.Я. Русские аграрные праздники. Л.: Изд-во Ленингр. ун-та, 1963. 142 с.
Лотман Ю.М. Семиотика культуры и понятие текста // Статьи по семиотике культуры и исусства. СПб., 2002. С. 84-90.
Байбурин А.К. Семиотический статус вещей и мифология // Сборник Музея антропологии и этнографии. Т. 37: Материальная культура и мифология. Л., 1981. С. 215-226.
Лотман Ю.М. Семиосфера. СПб.: Искусство-СПб., 1999. 703 с.
Кассирер Э. Избранное. Опыт о человеке. М.: Гардарика, 1998. 784 с.
 Symbolism of kutiya in the ritual culture of Russians | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2010. № 338.

Symbolism of kutiya in the ritual culture of Russians | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2010. № 338.

Download file