System-dynamic approach to investigation of person's resilience | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2010. № 338.

System-dynamic approach to investigation of person's resilience

The importance and opportunities of system-dynamic approach to the investigation of person's resilience are shown in the article. It is noted that the actuality of the problem is explained by the global social necessity and is found to be the relevant conceptual state of cultural-historic theory in its modern variant, presented in system-anthropological psychology and other models of anthropological cognition, which declares the whole people as the object of psychological science (А.G. Asmolov, B.S. Bratus, V.P. Zinchenko, V.I. Slobodchicov). It is underlined that the investigation of person's resilience demands not static but dynamic point of view on the person and his psychics. This suggests person's possibility to create his own space of free moving (K. Levin) and declares the person as a self-organizing and self-developing system. System-dynamic approach, including compatible methodological foundations (anthropological paradigm by B.G. Ananiev, cultural-historic theory by L.S. Vigotsky, theory of psychological systems by V.E. Klochko and trans-communicative theory by V.I. Kabrin) is shown as a resulting principal to investigate person's resilience from post-non-classic psychology's point of view. From this position resilience is presented as: 1) synergetic unity of adaptive components realizing mechanisms of homeostasis and hetero-stasis as well as non-adaptive ones incarnated in homeo-resus as a state of a living stream; 2) general-system psychical quality realized as internal readiness of the person to save his own wholeness; 3) performance of sense-creation in trans-communicative processes which ensures dynamic streaming of life according to social and general-human demands; 4) realization of self-eliminative principal, the possibility of an open system to selective interaction with external surrounding, when openness is not a single feature of the system but the condition of it's existence. This meaning of resilience gives the opportunity to get empirical confirmation for the hypothesis that self-realization is the dynamic way to support person's resilience. Self-realization is shown as a principal explaining the nature of a human being in the world that is created by him. This principal organically integrates with ideas about viewing a person's life as a process of his self-changing.

Download file
Counter downloads: 272

Keywords

жизнеспособность человека, системно-динамический подход, теория транскоммуникации, теория психологических систем, теория фиксированных форм поведения, самореализация, смыслотворчество, транскоммуникация, постнеклассическая психология, «принцип самоотбора», person's resilience, system-dynamic approach, trans-communicative theory, theory of psychological systems, theory of fixed forms of behavior, self-realization, sense-creation, trans-communication, post-non-classic psychology, self-eliminative principal

Authors

NameOrganizationE-mail
Galazhinsky E.V.gev@psy.tsu.ru
Rylskaya Ye.A.elena_rylskaya@mail.ru
Всего: 2

References

Залевский Г.В. Личность и фиксированные формы поведения. М., 2007. 336 с.
Галажинский Э.В. Ригидность как общесистемное свойство человека и самореализация личности // Материалы конференции «Человек в психологии: ориентиры исследований в новом столетии». Караганда, 2001. С. 38-48.
Галажинский Э.В. Системная детерминация самореализации личности: Дис. ... д-ра психол. наук. Томск, 2002. 320 c.
Галажинский Э.В. Личность в психоисторическом контексте: персоногенез? // Личность в парадигмах и метафорах: ментальность - коммуникация - толерантность / Под ред. В.И. Кабрина. Томск, 2002. С. 44-53.
Ананьев Б.Г. Человек как предмет познания. СПб., 2001. 288 с.
Кабрин В.И. Коммуникативный мир и транскоммуникативный потенциал жизни личности: теория, методы исследования. Томск, 2005. 217 с.
Клочко В.Е. Самоорганизация в психологических системах: проблемы становления ментального пространства личности (введение в трансспективный анализ). Томск: Изд-во Том. гос. ун-та, 2005. 174 с.
Фромм Э. Психоанализ и этика. М., 1993. 415 с.
Шпиц Р.А., Коблинер У.Г. Первый год жизни. М., 2006. 352 с.
Зинченко В.П. Посох Мандельштама и трубка Мамардашвили. М., 1997. 334 с.
Братусь Б.С. Русская, советская, российская психология: конспективное рассмотрение. М., 2000. 88 с.
Асмолов А.Г. По ту сторону сознания: Методологические проблемы неклассической психологии. М., 2002. 480 с.
Клочко В.Е. Человек как самоорганизующаяся психологическая система // Человек как самоорганизующаяся система: Материалы региональной конференции. Барнаул, 2000. С. 3-7.
Левин К. Теория поля в социальных науках. СПб., 2000. 368 с.
Большой психологический словарь / Под ред. Б.Т. Мещерякова, В.П. Зинченко. СПб., 2003. 672 с.
Фромм Э. Ради любви к жизни. М., 2000. 400 с.
Выготский Л.С. Конкретная психология человека // Вестник Московского университета. Сер. 14. Психология. 1986. № 1.
Богомаз С.А. Жизнестойкость человека как личностный ресурс совладания со стрессами и достижения высокого уровня здоровья // Материалы научно-практических конгрессов Третьего Всероссийского форума «Здоровье нации - основа процветания России». М., 2007. Т. 3, ч. 1. С. 23-25.
Леонтьев Д.А., Рассказова Е.И. Тест жизнестойкости. М., 2006. 63 с.
Пако С. Старение психологических особенностей человека // Основы геронтологии. М., 1960. С. 38-41.
Махнач А.В., Лактионова А.И. Жизнеспособность подростка: понятие и концепция // Психология адаптации и социальная среда: современные подходы, проблемы, перспективы / Отв. ред. Л.Г. Дикая, А.Л. Журавлев. М., 2007. 624 с.
Леонтьев А.Н. Философия психологии. М., 1994. С. 206.
Ананьев Б.Г. О проблемах современного человекознания. М., 1977. 388 с.
Абульханова К.А. Способность сознания // Мир психологии. Москва; Воронеж, 2006. № 2. С. 80-95.
Уразаев Г.Н. Деятельность общественной организации как средство развития жизнеспособности личности: Дис. … канд. пед. наук. Воронеж, 2002. 229 с.
Seligman M.E. The optimistic child. N.Y., 1996. 336 c.
Ильинский И.М. О воспитании жизнеспособных поколений российской молодежи // Государство и дети: реальности России. М., 1995. С. 5-25.
Гурьянова М.П. Воспитание жизнеспособной личности в условиях дисгармоничного социума // Педагогика. 2004. № 1. С. 13-18.
Зотова Н.К., Мухаметжанова Н.М. Личностные достижения учащихся в образовательном процессе. Режим доступа: htt//bank.orenipk.ru/text/t13_122.htm
Асмолов А.Г., Асмолов Г.А. От мы-медиа к Я-медиа: трансформация идентичности в виртуальном мире // Вопросы психологии. 2009. № 3. С. 3-15.
Фельдштейн Д.И. Психологические проблемы образования и самообразования современного человека // Мир психологии. 2003. № 4. С. 275.
 System-dynamic approach to investigation of person's resilience | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2010. № 338.

System-dynamic approach to investigation of person's resilience | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2010. № 338.

Download file