Modern classifications of teaching methodical tasks | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2010. № 338.

Modern classifications of teaching methodical tasks

Though methodical tasks (also called professional tasks) are used in the practical teachers' training, all their kinds and possibilities for complex grouping have not been studied sufficiently. The advantages of the given tasks consist in the integration of subject and methodical training, theoretical and methodical aspects of teachers' training. Solution of methodical tasks is an index of the level of methodical competence. On the whole, modern teaching methodical tasks are used for the development of separate methodical skills (analysis, planning, and implementation of some kinds of teaching activity) or for realization of certain approaches to methodical training. Complex classifications of teaching methodical tasks are rarely presented. The most known domestic complex classifications of teaching methodical tasks belong to T.I. Kovtunona, A.H. Kurashiniva, T.S. Mamontova, N.V. Yazikova. As examples of different approaches to task grouping modern practical courses for methodical training of a foreign language teacher have been analysed (P.K. Babinskaya, Ya.M. Kolker, R.P. Millrood, E.N Solovova). In the general classification of teaching methodical tasks the following aspects must be taken into consideration:•·kinds of professional activity;•methodical skills;•methods of solution/methodical activities;•limitation of methodical activities;•algorithm degree;•developing levels of methodical competence;•levels of difficulty;•levels of methodical thought formation;•implementation forms;•presentation forms;•functional significance of tasks in methodical training.Tasks in methodical training courses are usually formed in groups according to the standard contents of the discipline "theory and methods of teaching" or according to the key practical skills of a prospective teacher. The modern grouping of teaching methodical tasks may be based on the following principles: requirements for the methodical competence of a teacher; orientation toward the international standards in assessment of methodical knowledge and skills; possibilities of multifunctional use of tasks; generalization degree and sapid variety of tasks; combination, flexibility, universal character of tasks; consecutive difficulty of tasks; "progression" of practical orientation in methodical training. As an example different kinds of teaching methodical tasks for consolidation of theoretical knowledge in teaching methods are presented.

Download file
Counter downloads: 314

Keywords

учебные методические задачи, профессиональная подготовка учителя, средства обучения, методическая компетентность, teaching methodical tasks, professional teacher's training, aids in teaching, methodical competence

Authors

NameOrganizationE-mail
Igna O.N.dsigna@andex.ru
Всего: 1

References

Языкова Н.В. Процесс обучения иностранным языкам как предмет профессионально-методической подготовки будущего учителя // Иностранные языки в школе. 1994. № 2. С. 49-54.
Мамонтова Т.С. Формирование профессионально-методической компетентности будущего учителя математики в педвузе средствами курса «Теория и методика обучения математике»: Автореф. дис. … канд. пед. наук. Омск, 2009. 23 с.
Курашинова А.Х. Развитие профессионального мышления будущего педагога в условиях задачной формы организации учебного процесса: Автореф. дис. … канд. пед. наук. Майкоп, 2007. 27 с.
Языкова Н.В. Сборник задач и заданий по методике преподавания иностранных языков. Л.: Просвещение, 1977. 253 с.
Поляков В.М., Качалова Н.А. Проблемы использования учебных видеофильмов в методической подготовке инженеров-педагогов // Материалы Всероссийской научно-методической конференции «Организация процесса обучения студентов в магистратуре. Проблемы и их решение». Режим доступа: http://www.nntu.sci-nnov.ru
Смолеусова Т.В., Овчинникова О.Д., Аюбова О.М. Использование методических задач по математике при подготовке будущих учителей начальных классов // Сибирский учитель. 2001. № 6. Режим доступа: http: // www. sibuch.ru
Ковтунова Т.И. Методические задачи в предметной подготовке учителя математики: Автореф. дис. … канд. пед. наук. Орёл, 2006. 16 с.
Исаенков Н.Г. Совершенствование технологической подготовки будущих учителей технологии и предпринимательства в вузе на основе задачного подхода: Автореф. дис. … канд. пед. наук. Магнитогорск, 2009. 18 с.
Автушко О.А. Методические задачи как средство актуализации лингвистических знаний студентов. Режим доступа: http://www.kspu.ru/doccom/c1.data
Захаров А.В. Формирование прогностических умений студентов педагогического вуза (на материалах изучения дисциплин психолого-педагогического цикла): Автореф. дис. … канд. пед. наук. Новокузнецк, 2009. 24 с.
Ивашова Л.Н. Развитие умения проектировать упражнение в процессе профессиональной подготовки учителя иностранного языка: Автореф. дис. … канд. пед. наук. Елец, 2007. 23 с.
Соловова Е.Н. Практикум к базовому курсу методики обучения иностранным языкам: Учеб. пособие для вузов. М.: Просвещение, 2004. 192 с.
Десненко С.И. Методическая подготовка студентов педвузов к решению задачи развития личности учащихся при обучении физике в школе: Автореф. дис … д-ра пед. наук. М., 2008. 50 с. 181
Заяц Ю.С. Методическая задача как средство формирования проектировочных умений у студентов факультета начальных классов в процессе методико-математической подготовки: Дис. … канд. пед. наук. М., 2005. 180 с.
 Modern classifications of teaching methodical tasks | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2010. № 338.

Modern classifications of teaching methodical tasks | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2010. № 338.

Download file