LANGUAGE REALIZATION OF CHINA IMAGE IN US MASS MEDIA: MODEL CHINESE ECONOMIC GROWTH
This article is devoted to the research of China image as a model created by US mass media in the public opinion. The author studies the most significant fragment of the image, called The Economic Growth of China. The author makes lexical analysis of this model and determines the main characteristics of the described object. The combination of these distinguished characteristics is the basis of the image of China in US mass media.
Download file
Counter downloads: 282
Keywords
Chinese economic growth, model created, China image, US mass media, «экономический рост Китая», информационная модель, СМИ США, образ КитаяAuthors
| Name | Organization | |
| Sorokina Olga N. | Siberian Federal University (Krasnoyarsk) | cherenochka@rambler.ru |
References
Random House Unabridged Dictionary on CD-ROM. Random House, Inc., 1995.
The American Heritage Dictionary of the English Language. Houghton Mifflin Company, 2003. 2074 p.
The Oxford English Dictionary Online. 2nd edition. 2006. URL: http://dictionary.oed.com
Агеев В.С. Психологическое исследование социальных стереотипов // Вопросы психологии. 1986. № 1. С. 95-101.
Macmillan English Dictionary for Advanced Learners. Bloomsbury Publishing Plc, 2002. 1692 p.
Сорокин Ю.А. Стереотип, штамп, клише: К проблеме определения понятий // Общение: Теоретические и прагматические проблемы / АН СССР. Ин-т языкознания. М., 1978. С. 45-62.
Азнаурова Э.С. Очерки по стилистике слова. Ташкент: Фан, 1973. 403 с.
Чугров С. Этнические стереотипы и их влияние на формирование общественного мнения // Мировая экономика и мировые отношения. 1993. № 5. С. 50-63.
Арнольд И.В. Стилистика современного английского языка (Стилистика декодирования): Учебное пособие для студентов пед. институтов по специальности № 2103 «Иностранные языки». 2-е изд., перераб. Л.: Просвещение, 1981. 295 с.
Советский энциклопедический словарь / Гл. ред. А.М. Прохоров. 4-е изд., испр. и доп. М.: Советская энциклопедия, 1989. 1630 с.
Стилистика английского языка: Учебник для институтов и факультетов иностранных языков / А.Н. Мороховский, О.В. Воробьева, Н.И. Лихошерст, З.В. Тимошенко. Киев: Выща школа, 1991. 270 с.
Солганик Г.Я. Современная публицистическая картина мира // Публицистика и информация в современном обществе. М.: МААL, 2000. С. 9-23.
Чудинов А.П. Политическая лингвистика: Учеб. пособие. 2-е изд., испр. М.: Флинта: Наука, 2007. 256 с.
Стриженко А.А. Язык и идеологическая борьба. Иркутск: Изд-во Иркут. ун-та, 1988. 147 с.
Prost W. Manipulieren durch sprache Unterschwellige Beeinflussung erkennen, einsetsen, und abwehren. Munchen, 1987. S. 43-48.
Засурский И. Масс-медиа второй республики. М.: Изд-во МГУ, 1999. 272 с.
Лысакова И.П. Тип газеты и стиль публикации: Опыт социолингвистического исследования. Л.: Изд-во ЛГУ, 1989. 181 с.
Лукашанец А.А., Михневич А.З., Щербин В.К. Общество - язык - политика. Минск: Вышэйш. шк., 1988. 221 с.
Вольф Е.М. Функциональная семантика оценки = Semantica functional da valorizacao / Отв. ред. Г.В. Степанов. М.: Наука, 1985. 228 с.
Кожина М.Н. Стилистика русского языка: Учебник. 3-е изд., перераб. и доп. М.: Просвещение, 1993. 233 с.
Андреев В.М. СМИ и реформирование России // Социально-политический журнал. 1996. № 4. С. 39.