Siberian Chronicles and the Holy Write: the Story Of Yermak as a Christian archeplot
The article is devoted to the motifs of the Siberian chronicles that dependon the Bible and Russian hagiography. The sacred semantics of the Siberian chronicles has long been a problem for both historians andphilologists who investigated the early period of Russian literature evolution in Siberia. It is well known that most of all the Christiantheme affected Yesipovskaya letopis written by Tobolsk scribe Savva Yesipov and Istoriya Sibirskaya composed by Semen Remesov.However their relation to the Bible themes and motifs was not practically taken into account. The aim of this article was to show thedependence of the Yermak chronicle story on the Holy Writ and to describe the basic motifs that form his literary image in this perspective.As a result we found a number of Christian motifs in the Siberian chronicles. There is an archetypical correlation of water andwood and some apostle motifs concerning Yermak. We revealed the ways the Siberian chronicles reflect the antithesis of saving waterand devilish wood that goes back to the Old Testament and passes through the Bible tradition and the later medieval chronicles. Moreover,there is an image of a wooden idol that is represented as a pagan mistake. There is also a symbolic and functional parallel of Yermaksand Apostles images. The etymology of Yermaks name goes back to the word stone, his social status - to a fisherman thatallows to draw a parallel of the conqueror of Siberia with Peter, a fisher of men (his name is translated as stone from Greek). Yermaksbiography shows another symbolic connection with the image of Apostle Paul. Like Paul, Yermak persecuted Christians andspilled their blood. Nevertheless, he became a true servant of God. These parallels are not the only ones that show the correlation ofYermaks story and the Apostles archetypal plot. In this perspective, Yermaks story allows understanding the hidden sacred meaningsof medieval texts that would not be revealed without an accurate comparison of these texts with the Holy Writ.
Keywords
Ермак,
сибирские летописи,
библейская традиция,
мотив,
Yermak,
Siberian chronicles,
biblical tradition,
motifAuthors
| Rostovtseva Yuliya A. | Siberian Federal University (Krasnoyarsk) | rostoyuliya@yandex.ru |
Всего: 1
References
Бахрушин С.В. Научные труды. М.: Изд-во АН СССР, 1955. Т. 3, ч. 1.
Дергачева-Скоп Е.И. Из истории литературы Урала и Сибири XVII века. Свердловск: Средне-Уральское книж. изд-во, 1965. 152 с.
Скрынников Р.Г. Ермак. М.: Молодая гвардия, 2008. 253 с.
Ромодановская Е.К. Сибирь и литература XVII века. Избранные труды. Новосибирск: Наука, 2002. 390 с.
Анисимов К.В. Проблемы поэтики литературы Сибири XIX - начала XX века: особенности становления и развития региональной литературной традиции. Томск: Изд-во Том. ун-та, 2005. 304 с.
Соболева Л.С. Художественная концептуализация похода Ермака в летописных и богослужебных текстах конца XVI - начала XVII в. // Литературный процесс на Урале в контексте историко-культурных взаимодействий: конец XIV-XVIII вв. / Отв. ред. Е.К. Созина. Екате
Свиньин П.П. Шемякин суд, или Последнее междоусобие удельных князей русских. Ермак, или Покорение Сибири: Исторические романы. М., Кронос, 1994.
Блажес В.В. Народная история о Ермаке. Екатеринбург: Изд-во УрГУ, 2002. 185 с.
Полное собрание русских летописей. М.: Языки русской культуры, 1997. Т. 1.
Полное собрание летописей. М.: Наука, 1987. Т. 36.
Полный православный молитвослов для мирян и Псалтырь с поминовением живых и усопших. М., 2008.
Пропп В.Я. Исторические корни волшебной сказки. М.: Изд-во МГУ, 1986. 364 с.
Успенский Б.А. История и семиотика (Восприятие времени как семиотическая проблема) // Успенский Б.А. Избр. тр.: В 2 т. М.: Языки русской культуры, 1996. Т. 1. С. 9-70.
Небольсин П.И. Покорение Сибири. Историческое исследование [репр. издание 1849 года]. СПб.: Альфарет, 2008. 112 с.
Православная энциклопедия. М.: Православная энциклопедия, 2001. Т. 3.
Митрополит Иларион. Слово о законе и благодати // Библиотека литературы Древней Руси. СПб.: Наука, 1997. Т. 1. С. 26-61.
Святитель Стефан Пермский / Под ред. Г.М. Прохорова. СПб.: Глаголъ, 1995. 278 с.
Новицкий Григорий. Краткое описание о народе остяцком. СПб., 1884. 116 с.
Летописи сибирские / Сост. и общ. ред. Е.И. Дергачевой-Скоп. Новосибирск: Новосиб. книж. изд-во, 1991.
Тюпа В.И. Мифологема Сибири: к вопросу о «сибирском тексте» русской литературы // Сибирский филологический журнал. 2002. № 1. С. 27-35.
Лотман Ю.М. Сюжетное пространство русского романа XIX столетия // Лотман Ю.М. О русской литературе. СПб.: Искусство-СПб., 1997. С. 723-724.
Бахтин М.М. Вопросы литературы и эстетики. Исследования разных лет. М.: Худ. лит., 1975. 502 с.