Vector of conjugate motor and intellectual development realization | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2011. № 343.

Vector of conjugate motor and intellectual development realization

As estimated in the article, it is necessary totake into account heterogeneous connections between different aspects of personal development in the educational process. It gives usan opportunity to use positive and level negative transfers of one system onto another. The best studied in this aspect are correlationsbetween the development of motor analyser and mental functions. At the same time, there is some fragmentary scientific data, whichshows the process mentioned above at different ontogenesis stages. It is also proved that one of the most perspective research tendenciesis the study of motor and intellectual abilities correlation in ontogenesis. The theses formulated in the article are based on the wide experimental material, which has been collected for three age extracts during three years. Motor (power, quickness, endurance, speed-andpowerabilities) and intellectual abilities (Amthauer IST-test) were tested. The experimental data analysis shows that schoolboys of the6th grade characterized by low intellectual dynamics have higher rate of motor abilities dynamics. On the contrary, schoolboys characterizedby higher intellectual dynamics do not obtain such well-developed motor abilities, which does not seem to lower the developmentof their intellectual power. According to these facts, we could suggest that the intensive motor development at teen age lowers the intellectualdevelopment. At the same time the pupils of the 8th, the 10th grades, as well as the first and the second year university students,display an inverse correlation, i.e. a higher rate of motor abilities growth for young men with high intellectual dynamics are observed. Itis also necessary to note that while 6-grade schoolboys had higher quantity intellectual changes based on the originally higher intellectualdevelopment level, 8-grade and older young men showed different dynamics: they had higher quantity intellectual changes basedon an originally (a year before) lower intellectual development level. Based on the research results, the following supposition is made:for teenagers, the intensiveness of motor and the intensiveness of intellectual development are antagonistic in some way. We can saythat all this is directly connected with the cognitive psychology term "the syndrome of the 7th grade" characterized by a demonstrablelowering of schoolchildren's intellectual dynamics. It is obvious that pupils have a lowering of different levels. The latter is possiblyconnected with individual characteristics, which cause individual degrees of expressing the sensitivity of the motor development. Peoplewith more intensive motor development show the lowering of intellectual development, and vice versa.

Download file
Counter downloads: 365

Keywords

двигательные способности, умственные способности, соотношение, возраст, варианты развития, motor abilities, intellectual abilities, correlation, age, developments variants

Authors

NameOrganizationE-mail
Revenko Yevgeniy M.Siberian State Automobile and Highway Academy (Omsk)revenko.76@mail.ru
Salnikov Victor A.Siberian State Automobile and Highway Academy (Omsk)rector@sibadi.org
Всего: 2

References

Бальсевич В.К., Лубышева Л.И., Прогонюк Л.Н. и др. Новые векторы модернизации систем массового физического воспитания детей и подростков общеобразовательной школы // Теория и практика физической культуры. 2003. № 4. С. 56-59.
Локалова Н.П. Зачем нужна школьная физкультура: точка зрения психолога // Вопросы психологии. 1989. № 3. С. 106-112.
Сеченов И.М. Избранные произведения. Т. 1: Физиология и психология. М.: Изд-во АН СССР, 1952. 772 с.
Ананьев Б.Г. Избранные труды по психологии. Т. 2: Развитие и воспитание личности / Под ред. Н.А. Логиновой. СПб.: Изд-во СПб. ун-та, 2007. 549 с.
Сальников В.А. Соотношение возрастного и индивидуального в структуре сенситивных и критических периодов развития // Физическая культура: воспитание, образование, тренировка. 1997. № 4. С. 8-12.
Бондаренко Е.В. Влияние двигательной активности на развитие психомоторных и познавательных способностей школьников: Дис. … канд. психол. наук. Ставрополь, 2003. 255 с.
Зайцев Б.М., Лытко А.А. Динамика умственной работоспособности первоклассников-шестилеток при разной двигательной активности // Вопросы психологии. 1990. № 1. С. 50-57.
Баландин В.А. Развитие познавательных процессов детей 6-10 лет средствами физического воспитания // Физическая культура: воспитание, образование, тренировка. 2000. № 1. С. 24-26, 39-40.
Дворкин А.С., Чернышенко Ю.К. Возрастные особенности развития психических процессов детей 3-6 лет средствами физического воспитания // Физическая культура: воспитание, образование, тренировка. 1997. № 2. С. 32-34.
Стародубцева И.В., Короткова Е.А. Умственное развитие старших дошкольников в процессе физического воспитания // Физическая культура: воспитание, образование, тренировка. 2005. № 3. С. 18-22.
Шарманова С.Б., Федоров А.И. Развитие познавательных способностей детей дошкольного возраста в процессе физического воспитания // Физическая культура: воспитание, образование, тренировка. 1998. № 1. С. 50-54.
Зелова Т.Ф., Ревенко Е.М., Сальников В.А. Возрастные особенности соотношения развития двигательных и умственных способностей школьников // Физическая культура: воспитание, образование, тренировка. 2010. № 3. С. 11-16.
Ревенко Е.М., Леденева И.В., Сальников В.А. Соотношение динамики двигательных и умственных способностей у школьников 15-17 лет // Сибирский педагогический журнал. 2008. № 15. С. 448-459.
Ревенко Е.М., Сальников В.А. Соотношение динамики двигательных и умственных способностей у студентов // Теория и практика физической культуры. 2008. № 11. С. 24-30.
Ревенко Е.М., Сальников В.А. Сравнение микровозрастной динамики двигательных и умственных способностей студентов 17-20 лет // Физическая культура: воспитание, образование, тренировка. 2009. № 6. С. 54-61.
Болотова О.В. Исследование структуры познавательных способностей у учащихся с разными темпами психического развития: Дис. … канд. психол. наук. М., 2003. 273 с.
Будрина Е.Г. Динамика интеллектуального развития подростков в условиях разных моделей обучения // Психологический журнал. 2009. № 4. С. 33-46.
Ильин Е.П. Психомоторная организация человека: Учеб. для вузов. СПб.: Питер, 2003. 384 с.
Сальников В.А. Особенности межпризнаковых и межвозрастных связей показателей морфофункционального развития // Индивидуальные и возрастные особенности развития двигательных и умственных способностей: Сб. науч. тр. Омск: СибАДИ, 2010. 196 с.
 Vector of conjugate motor and intellectual development realization | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2011. № 343.

Vector of conjugate motor and intellectual development realization | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2011. № 343.

Download file