On construction of research model to study personal well-being: developmental, psychological and pedagogical aspects
A research model to explore the developmental aspect of human psychological well-beingand the model realization in the study aimed to clarify conditions enabling the establishing of the psychological well-being and a personalitypositive development in adolescence, youth, and maturity are presented. The problem of human psychological well-being has been attractingpsychologists attention more and more frequently during the last decades. It is caused by the necessity to understand what mechanismspromote psychological well-being, how those mechanisms participate in behavior regulation, and how it influences interrelations with peopleand the choice of adequate life strategies. The problem of psychological well-being is directly connected with the problem of positivedevelopment. It is not possible to optimise psychological well-being without taking into account the developmental aspect. One of the maincomponents of modern education is a system of conditions enabling students to acquire psychological knowledge and skills that allow aperson to keep positive development in the dynamic contemporary situation of unpredictability, information density, and inconsistency.Psychological well-being is extremely important for adolescents, youth, and remains no less important for development of mature personality.Transition from one socio-economic system to another one is always connected with big difficulties. Problems influence human psychologicalwell-being causing a persons psychological non-well-being. The earlier purposeful personal and professional development starts theeasier it is to foresee psychological well-being, self-satisfaction, and personal growth of the subject in the contemporary changing world.Our aim was to work out and run a study directed, on the one hand, to design a proper psychological well-being model, which can beadapted to different ontogenetic stages. On the other hand, it was to clarify conditions enabling psychological well-being and positive personalitydevelopment in adolescence, youth and mature age. The research instruments included a number of both well-known and also relativelynew (in Russian psychology) procedures, such as self-actualisation and anxiety tests, procedures aimed at measuring individual andtypological features, etc. The intervention part has been based mostly on the original forming procedures elaborated by the author in collaborationwith colleagues from Moscow State University. The study shows that taking into account both general and age-specific conditionsassist to promote psychological well-being and positive development in adolescence, youth and mature age.
Keywords
психологическое благополучие личности,
позитивное развитие личности,
самоактуализация,
psychological well-being,
personality positive development,
self-actualisationAuthors
| Idobaeva Olga A. | National Research Nuclear University | oai@list.ru |
Всего: 1
References
Pulkkinen L., Caspi A. (Eds) Paths to Successful Development Personality in the Life Course. Cambridge : Cambridge University Press, 2002. Р. 1-16.
Римашевская Н.М., Будилова Е.В., Мигранова Л.А., Терехин А.Т. Новое исследование проблем здоровья населения // Народонаселение. 2006. № 4. С. 23-36.
Ryff C.D. Happiness is everything of psychological well-being // Journal of Personality and Social Psychology. 1989. № 59. Р. 1069-1081.
Ryff C.D. Psychological well-being in adult life // Current Directions in Psychological Science. 1995. № 4. Р. 99-104.
Ryff C.D., Keyes C.L.M. The structure of psychological well-being revisited // Journal of Personality and Social Psychology. 1995. № 69. Р. 719-727.
Маслоу А. Самоактуализация // Психология личности. Тексты. М. : Изд-во Моск. ун-та, 1982. 288 с.
Роджерс К.Р. Взгляд на психотерапию. Становление человека. М. : Прогресс ; Универс, 1994. 480 с.
Хорни К. Невроз и рост личности. Борьба за самореализацию. М. : Академический Проект, 2008. 400 с.
Киршбаум Э.И., Еремеева А.И. Психологическая защита. М. : Смысл, 2000. 181 с.
Столин В.В. Самосознание личности. М. : Изд-во Моск. ун-та, 1983. 284 с.
Анцыферова Л.И. Личность в трудных жизненных условиях: переосмысливание, преобразование ситуаций и психологическая защита // Психологический журнал. 1994. № 1. С. 3-17.
Бассин Ф.В. Проблема бессознательного в неосознаваемых формах высшей нервной деятельности. М. : Медицина, 1968. 468 с.
Березин Ф.Б. Психическая и психофизиологическая адаптация человека. Л. : Наука, 1988. 270 с.
Грановская Р.М., Крижанская Ю.С. Творчество и преодоление стереотипов. СПб. : ОМS, 1994. 192 с.
Налчаджян А.А. Социально-психическая адаптация личности: Формы, механизмы и стратегии. Ереван : Изд-во АН Арм. ССР, 1988. 263 с.
Романова Е.С., Гребенников Л.Р. Механизмы психологической защиты. Генезис. Функционирование. Диагностика. Мытищи : Талант, 1996. 144 с.
Михайлов А.Н., Ротенберг В.С. Особенности психологической защиты в норме и при соматических заболеваниях // Вопросы психологии. 1990. № 5. С. 107-112.
Лазурский А.Ф. Очерк науки о характере. М. : Наука, 1995. 123 с.
Маклаков А.Г. Общая психология. СПб. : Питер, 2000. 582 с.
Собчик Л.Н. Введение в психологию индивидуальности. Теория и практика психодиагностики. М. : Ин-т прикладной психологии, 1998. 512 с.
Братусь Б.С. Аномалии личности. М. : Мысль, 1980. 301 с.
Фельдштейн Д.И. Психология развития человека как личности: Избранные труды : в 2 т. Москва : Изд-во МПСИ ; Воронеж : Изд-во НПО МОДЭК, 2009. Т. 1. 600 с.
Лисецкий К.С., Литягина Е.В. Психология негативных зависимостей. Самара : Универс-групп, 2003. 251 с.
Выготский Л.С. Психология развития человека. М. : ЭКСМО, 2003. 615 с.
Идобаева О.А., Подольский А.И. Пути повышения психоэмоционального благополучия современных подростков // Психология и психотехника. 2010. № 6. С. 72-78.
Зеер Э.Ф. Психология профессионального развития. М. : Академия, 2007. 240 с.
Климов Е.А. Психология профессионала. Москва : Ин-т практической психологии ; Воронеж : НПО МОДЭК, 1996. 400 с.
Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность. М. : Политиздат, 1975. 430 с.
Пряжников Н.С. Теория и практика профессионального самоопределения : учеб. пособие. М. : МГППИ, 1999. 108 с.
Идобаева О.А. Связь индивидуально-типологических свойств с самоактуализацией личности студентов // Вестн. Моск. гос. обл. ун-та. Сер. Психол. науки. 2010. № 1. С. 31-41.
Идобаева О.А., Подольский А.И. О концептуальных вопросах построения учебного курса «Психология здоровья» // Вестник МГПУ. Сер. Педагогика и психология. 2011. № 1. С. 17-23.
Митина Л.М. Личностное и профессиональное развитие человека в новых социально-экономических условиях // Вопросы психологии. 1997. № 4. С. 29-39.
Выготский Л.С. Проблема возраста // Собрание сочинений : в 6 т. М. : Педагогика, 1984. Т. 4. С. 244-268.
Божович Л.И. Избранные психологические труды. Проблемы формирования личности. М. : Международная педагогическая академия, 1996. 212 с.
Идобаева О.А. Психологическое сопровождение развития личности на различных этапах профессионализации. М. : ИПК Госслужбы, 2011. 166 с.
Идобаева О.А., Подольский А.И. О психологической поддержке высокообразованных и высококвалифицированных безработных // Служба занятости. 2005. № 5. С. 75-81.