Religiousness metamorphoses in modern Russia in the context of global social changes
Thepurpose of the given research is to define the place of religion in the modern world and in Russia, to reveal the basic tendencies of itsdevelopment. Nowadays the positions of traditional religions are weakening in all secular states, against the background of the widecirculation of the new religious trends. The reason of these changes appears to be the secularisation, which transformed the social role ofreligion, caused the situation of religious pluralism and competition. As a result, the object of a religious belief frequently turns out to bea product of any designing according to the utilitarian inquiries of masses. Therefore, if for some religious associations (as a rule, for thetraditional religions) preservation of doctrinal bases in their authentic variant is a priority, for others it is following to tactical reasons.The definition of the basic directions of religion development becomes possible due to the reference to the utopianism phenomenon as itaccumulates the energy of social transformations. Transfer of initially transcendental religious ideas in the practical vital way appears tobe the major component of a wide spectrum of modern religious-utopian creativity. Thereof further development of religion is viewedeither as creation of a recipe of terrestrial well being, or as an attempt of construction of sense in a counterbalance to utilitarian values.Extrapolation of global changes in the sphere of religious activity on the processes occurring in Russia allows revealing four utopianprojects. The first is based on the material of archaic religions. The second is aimed at the revival of traditional faiths in their initial formand the status. These projects are connected by the intention to protect the fundamental religious values from devaluation. The thirdproject is caused by a special place which science occupies in the world. Here scientific categories turn into representations of powerfulforces of the Universe, take a position in the good and evil dichotomy. The fourth project represents religion as a certain game. Comprehensionof the accepted positions convention with a serious relation to values underlying them becomes its main feature. Thus, integrationof Russia into the world process makes its susceptible to transformations in the sphere of religious activity, leads people to theway of is religious-utopian designing. For religions there is a problem to find the measure of flexibility in reaction to calls of time,which will allow them to remain competitive and simultaneously to keep their authentic character. The religion endures crisis, which canbe the moment of choice of the further way of development, a threshold of the new social forms.
Keywords
секуляризация,
десекуляризация,
религия,
религиозность,
утопия,
secularisation,
desecularisation,
religion,
religiosity,
utopiaAuthors
| Gavrilov Yevgeniy O. | Kuzbass Institute of the Federal Penal Service of the Russian Federation (Novokuznetsk) | Gavrilich@yandex.ru |
Всего: 1
References
Левада-Центр провел исследование религиозности россиян // СОВА: информационно-аналитический центр. URL: http://www.sovacenter. ru/religion/discussions/how-many/2008/03/d12847/?print=1
Религия в нашей жизни // Пресс-выпуск ВЦИОМ. № 789. 11.10.2007 г. URL: http://wciom.ru/index.php?id=268&uid=8954
Панков А.А., Подшивалкина В.И. Проблема воспроизводства религиозного сознания в посттоталитарном обществе // Социологические исследования. 1995. № 11. С. 99-103.
Журавлева И.В., Пейкова З.И. Религиозность у российских и финских подростков // Социологические исследования. 1998. № 10. С. 136-142.
Журавский А. Религиозная традиция в условиях кризиса секуляризма // Религия и СМИ 30 августа 2004 г. URL: http://www. religare.ru/2_10235.html
Балагушкин Е.Г. Новые религии как социокультурный и идеологический феномен // Общественные науки и современность. 1996. № 5. С. 90-100.
Мчедлов М.П., Нуруллаев А.А., Элбакян Е.С. Религия в зеркале общественного мнения // Социологические исследования. 1994. № 5. С. 9-13.
Воронцова Л.М., Филатов С.Б., Фурман Д.Е. Религия в современном массовом сознании // Социологические исследования. 1995. № 11. С. 81-91.
Филатов С.Б., Лункин Р.Н. Статистика российской религиозности: магия цифр и неоднозначная реальность // Социология религии. 2005. № 6. С. 35-45.
Понкин И.В. Современное светское государство: конституционно-правовое исследование. М. : Ин-т государственно-конфессиональных отношений и права, 2005. 412 с.
Сьюэлл Э. Сравнительная характеристика светских государств и равенство религиозных организаций // СОВА: Информационно-аналитический центр. 8 декабря 2004 (Версия для печати). URL: http://www.sova-center.ru/religion/publications/secularism-limits/2004/12/d
Вебер М. Теория ступеней и направлений религиозного неприятия мира // Избранные произведения. М. : Прогресс, 1990. С. 306-344.
Бергер П. Религия и проблема убедительности // Неприкосновенный запас. 2003. № 6(32). URL: http://magazines.russ.ru/nz/2003/6/ berger.html
Фукуяма Ф. Конец истории? // Вопросы философии. 1990. № 3. С. 134-155.
Хантингтон С. Столкновение цивилизаций? // Полис. 1994. № 1. С. 33-48.
The Desecularization of the World: Resurgent Religion and World Politics / ed. P.L. Berger. Washington, D.C. : Grand rapids, 1999. 135 p.
Casanova J. Public Religions in the Modern World. Chicago : Chicago University Press, 1994. 330 p.
Алексеева М.С. Трансформация подходов к анализу секуляризации // Роль религии в жизни современного российского общества : сб. ст. Междунар. науч.-практ. конф. (г. Арзамас, 20 нояб. 2009 г.). Н.Новгород : Нижегородское религиоведческое общество, 2010. С. 1
Тихонравов Ю.В. Геополитика : учеб. пособие М. : ИНФРА-М, 2000. 269 с.
Парсонс Т. Система современных обществ / пер. с англ. Л.А. Седова, А.Д. Ковалева ; под ред. М.С. Ковалевой. М. : Аспект Пресс, 1998. 270 с.
Wilson В Religion in sociological perspective. N.Y. : Oxford university press, 1982. 176 p.
Chaves M. Secularization as declining religious authority // Social forces. 1994. Vol. 72. P. 749-774.
Dobbelaere K. Towards an integrated perspective of the processes related to the descriptive concept of secularization // The secularization debate (eds. W.H. Swatos, D.V.A. Olson). Lanham, Boulder, N.Y., Oxford : Rowman & Littlefield publishers, inc., 200
Узланер Д. В каком смысле современный мир может быть назван постсекулярным // Континент. 2008. № 136. URL: http://magazines. russ.ru/continent/2008/136/u20.html
Finke R., Stark R. Religious Economies and Sacred Canopies: religious mobilization in American cities // American Sociological Review. 1988. Vol. 53(1). P. 41-49.
Штырков С.А. После «народной религиозности» // Сны Богородицы. Исследования по антропологии религии / под ред. Ж.В. Корминой. СПб. : Изд-во Европейского ун-та, 2006. 304 с.
Руткевич Е.Д. Феноменологическая социология знания. М. : Наука, 1993. 272 с.
Франкл В. Человек в поисках смысла. М. : Прогресс, 1990. 368 с.
Гаврилов Е.О. Утопизм и бытие: опыт реконструкции факторов взаимовлияния // Вестник Томского государственного университета. 2010. № 337. С. 36-43.
Манхейм К. Идеология и утопия // Манхейм К. Диагноз нашего времени / пер. М.И. Левиной и др. ; ред.-сост. Я.М. Бергер и др. М. : Юрист, 1995. С. 1-218.
Юдин Б.Г. О человеке, его природе и его будущем // Вопросы философии. 2004. № 2. С. 16-29.
Рормозер Г. Ситуация христианства в эпоху «постмодерна» глазами христианского публициста // Вопросы философии. 1991. № 5. С. 75-86.
Ларуш Л. Чтобы на Земле не воцарились «новые темные века». Интервью / Шишова Т. 25.01.09 г. // Электронное информационно- аналитическое издание «Власть и Деньги». URL: http://vid.org.ua/news.php?news=11946&razdel=5
Бочкарева Н. Генпрокуратура возбуждает уголовное дело в связи с «российским следом» в деле «АУМ Сенрике» // Энциклопедия отечественного кино. Апрель. 1995. URL: http://www.russiancinema.ru/template.php?dept_id=3&e_dept_id=5&e_chrdept_id=1&e_chr_id=3650& c
В Иркутской области будут изучать шаманизм // Религия и общество. URL: http://www.newsru.com/religy/28jan2011/shamanism.html
Карташов А.В. Воссоздание Святой Руси. М. : Столица, 1991. 251 с.
Малашенко А.В. Мусульманская цивилизация: движение и инерция // Восток. 1994. № 4. С. 36-44.
Савицкая Ю. Ни джедая, ни бокониста // Lenta.ru. Комментарии: 08.01.2010 г. URL: http://lenta.ru/articles/2009/04/18/jedy/_Printed.htm