Development of a didactic system model for activating cognitive independence of junior courses engineering students | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2011. № 352.

Development of a didactic system model for activating cognitive independence of junior courses engineering students

Theeducational standard of Tomsk Polytechnic University imposes additional to federal, regional, and university requirements: a modernspecialist must know how to supplement and to renew knowledge, to carry out a search, to make original decisions, to be a creative personalityindependently. As a result, there are consequences for organizing the training process such as increasing of the role of independentwork, individual training, importance of methodological directivity, generating of creative thinking, initiating of the activity ofeducational process participants. To realize these requirements, it is necessary to create specified pedagogical conditions. The conceptpedagogical technology in the educational practice is used at three hierarchically coordinative levels. In accordance with the levels ofpedagogical technology we determine three levels of pedagogical conditions: 1. The general pedagogical (general didactic) level. Thegeneral pedagogical technology characterizes the integral educational process in this region, in an educational institution and a certainlevel of training. It means that the pedagogical technology is synonymous to the pedagogical system: it includes the totality of the content,means and methods of instruction, the algorithm of the activity of subjects and objects of the process. These are methodologicalpedagogical conditions. 2. The object level. The object technology is determined as a particular procedure, i.e., the totality of methodsand means used for realization of the specific content of instruction and training, for example, within the framework of one trainingdiscipline. These are systematic pedagogical conditions. 3. The local (modular) level. The local technology is a technology of differentparts of the training - cognitive processes, solutions of particular didactic problems (such as technology of independent work, technologyof concepts forming). These are content-organizational and motivational-volitional pedagogical conditions. The developed model ofa didactic system includes the requirements of government educational standards, education purposes and result, training material, instructor,student and the pedagogical conditions such as: methodological, systematic, content-organizational, motivational-volitional.

Download file
Counter downloads: 301

Keywords

модель, технология обучения, дидактическая система, model, technology of instruction, didactic system

Authors

NameOrganizationE-mail
Tarbokova Tatiana V.National Research Tomsk Polytechnic Universitytoktv@list.ru
Всего: 1

References

Кларин М.В. Педагогическая технология. М. : Академия, 1989. 176 с.
Беспалько В.П. Слагаемые педагогической технологии. М. : Педагогика, 1989. 190 с.
Загрекова Л.В. Теория и технология обучения. М. : Высшая школа, 2004. 157 с.
Краткий педагогический словарь / Г.А. Андреева, Г.С. Вяликова, И.А. Тютькова. М. : В. Секачев, 2007. 181 с.
Педагогика и психология высшей школы : учеб. пособие / под ред. М.В. Булановой-Топорковой. Ростов н/Д : Феникс, 2002. 544 с.
Виленский М.Я. Технологии профессионально-ориентированного обучения в высшей школе. М. : Педагогическое общество России, 2004. 192 с.
Селевко Г.К. Современные образовательные технологии : учеб. пособие. М. : Народное образование, 1998. 256 с.
Селевко Г.К. Энциклопедия образовательных технологий : в 2 т. М. : НИИ школьных технологий, 2006. Т. 1. 2006. 816 с.
Краевский В.В. Методология педагогики: Новый этап. М. : Академия, 2006. 400 с.
Педагогика: Большая современная энциклопедия. Минск : Современное слово, 2005. 720 с.
Соколова И.Ю., Кабанов Г.П. Качество подготовки специалистов в техническом вузе и технологии обучения. Томск : Изд-во Том. политехн. ун-та, 2003. 203 с.
Каган В.М. Комплексный подход к обучению с применением конспектов-схем. Иркутск : Изд-во Иркут. гос. ун-та, 1980. 117 с.
Бабанский Ю.К. Проблемы повышения эффективности педагогических исследований. М. : Просвещение, 1982. 168 с.
Ильина Т.А. Понятие «педагогическая технология» в современной буржуазной педагогике // Советская педагогика. 1971. № 9. С. 32-39.
Хуторский А.В. Современная дидактика. СПб. : Питер, 2001. 554 с.
Лернер И.Я., Скаткин М.Н. О методах обучения // Советская педагогика. 1965. № 3. С. 56.
Гинецинский В.И. Знание как категория педагогики. Л. : ЛГУ, 1989. 142 с.
Махмутов М.И. Проблемное обучение: Основные вопросы теории : труды действительных членов и членов-корреспондентов АПН СССР. М. : Педагогика, 1975. 368 с.
Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии : учеб. пособие для высших пед. заведений и ун-тов. 2-е изд. М. : Учпедгиз, 1946. 704 с.
Гершунский Б.С. Компьютеризация в сфере образования: Проблемы и перспективы. М. : Просвещение, 1987. 230 с.
Архангельский С.И. Учебный процесс в высшей школе, его закономерные основы и методы. М. : Высшая школа, 1980. 270 с.
Педагогика : учебник для студентов педагогических вузов и пед. колледжей / под ред. П.И. Пидкасистого. М. : Педагогическое общество России, 2002. 608 с.
Сластенин В.А., Исаев И.Ф., Мищенко А.И., Шиянов Е.Н. Педагогика : учеб. пособие для студентов педагогических учебных заведений. 3-е изд. М. : Школа-Пресс, 2000. 512 с.
Тарбокова Татьяна Васильевна : персональная страница. URL: http://portal.tpu.ru/SHARED/t/TOKTV
Тарбокова Т.В. Дидактическая система математической подготовки студентов // Вестник Томского государственного университета. 2007. Т. 300 (І). С. 192-199.
 Development of a didactic system model for activating cognitive independence of junior courses engineering students | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2011. № 352.

Development of a didactic system model for activating cognitive independence of junior courses engineering students | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2011. № 352.

Download file