Problem of painting genres in Apollon Maikovs artistic criticism | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2011. № 353.

Problem of painting genres in Apollon Maikovs artistic criticism

In the evolution of European aesthetic thought of 1840s, a key role is played by ideas on thenew content of traditional categories of historical poetics. In this context, the problem of genre in Apollon Maikov's articles on exhibitionsin the Academy of Art assumes significance and deserves a special attention. When Maikov mentions the traditional system ofpainting genres, which uses a formal approach of outward relation of the depicted subject to the general theme to divide all art worksinto historical, portrait, battle, landscape, marine and genre paintings, he emphasizes the obsolescence of such approach. In the traditionalunderstanding of the content of each definition, which was influenced by the authority of the earlier theoreticians and historians ofart, primarily by R. Mengs, painting genres were divided into worthy and unworthy, or secondary ones, the same way literature genresused to be divided into high and low ones. Quite naturally, historical, mythological, battle paintings and partially portraits referred to theformer category, while landscape and genre painting were attributed to the "low", or unworthy genres. The cultural process of the19th century witnessed a significant rise of "low" genres, i.e. landscape, genre painting and psychological portrait. Academic theoreticiansand critics of art viewed these changes as a sign of extreme eclecticism and, therefore, of decline of painting, of loss of its previousdignity and perfection. In Maikov's opinion, the position of theorists utterly contradicted the reality, where new perfect works of artwere created that attracted widespread attention and demonstrated that art had embarked upon a new stage of development. The criticasks himself about the reasons of such a contradiction. In this context, the problem of re-evaluating the epistemological essence of certaingenres of painting becomes of special importance for Maikov. Upon re-evaluating the ideas of theoreticians about the decline ofcontemporary art, Maikov comes to a conclusion that artistic criticism, unlike literary criticism, lost the link to the present. Theoreticianswere too reverent of the achievements of painting of the precious epochs and thus lost the historic perception of a work of art. Theyfailed to notice that the "spirit of the age", which determined the content of art at all times, had changed. Under its influence humanconsciousness had also changed, together with the system of values and the nature of person's spiritual needs. As a result, in the mid19th century art practice; there was a deep re-evaluation of the traditional genre forms, with landscape and genre painting becoming theleading genres of the time. Maikov develops a new approach to interpreting the category of genre. It is based on understanding the contemporarytrends in art and a subtle connection between the "spirit of the age" and the subject of depiction. In his reviews and articlesMaikov asserts the vital need for the new interpretation of the content of traditional genre forms. It was for the first time in Russian artstudies that the critic established the bases of the new theory of painting genres.

Download file
Counter downloads: 293

Keywords

художественная критика, эстетика, жанр, историзм, история искусства, «дух века», содержание искусства, artistic criticism, aesthetics, genre, historicism, history of art, "spirit of the age", art content

Authors

NameOrganizationE-mail
Sedelnikova Olga V.National Research Tomsk Polytechnic Universitysedelnikovaov@tpu.ru
Всего: 1

References

[Майков А.Н.] Выставка императорской Академии Художеств в 1849 году // Отечественные записки. 1849. Т. 67. № 11. Отд. II. С. 19-40. (Анонимно).
[Майков А.Н.] Годичная выставка в императорской Академии художеств // Современник. 1847. Т. 6. № 11. Отд. II. С. 56-80. (Анонимно).
[Майков А.Н.] Разбор книг, изданных за границей // Журнал министерства народного просвещения. 1847. Т. 55. № 7. С. 1-30. (Анонимно).
Майков А.Н. Автобиография // РНБ. Ф. 453. Ед. хр. 1.
[Майков А.Н.] Мирянка и отшельница, стихотворения Елизаветы Шаховой. В двух частях. Санкт-Петербург. 1849. В тип. К. Вингеберга. В 8-ю д. л., 546 стр. // Отечественные записки. 1849. Т. 64. № 6. Отд. 6 (Библиографическая хроника). С. 95-100. (Анонимно).
[Майков А.Н.] Греческие стихотворения Н. Щербины // Отечественные записки. 1850. Т. 70. № 6. С. 59-67. (Анонимно).
Седельникова О.В. Статьи А.Н. Майкова о выставках в Академии художеств и их значение в развитии эстетического сознания 1840- 1850-х гг. // Вестник ТГУ. Филология. 2010. № 3 (11). С. 81-96.
[Майков А.Н.] Выставка картин г. Айвазовского в 1847 году // Отечественные записки. 1847. Т. 51. № 4. Отд. II. С. 166-176. (Анонимно).
Аверинцев С.С. Античная риторика и судьбы античного рационализма // Аверинцев С.С. Риторика и истоки европейской литературной традиции. М. : Языки русской культуры, 1996. С. 115-145.
Аверинцев С.С. Риторика как подход к обобщению действительности // Аверинцев С.С. Риторика и истоки европейской литературной традиции. М. : Языки русской культуры, 1996. С. 158-190.
Михайлов А.В. Проблема анализа перехода к реализму в литературе XIX века // Михайлов А.В. Языки культуры. М. : Языки русской культуры, 1997. С. 43-111.
Михайлов А.В. Идеал античности и изменчивость культуры рубежа XVIII-XIX века // Михайлов А.В. Языки культуры. М. : Языки русской культуры, 1997. С. 522-563.
Из архива А.Н. Майкова («Три смерти», «Машенька», «Очерки Рима») / публ. И.Г. Ямпольского // Ежегодник рукописного отдела Пушкинского дома на 1976 г. Л., 1978. С. 39-56.
Майков А.Н. Художественная выставка редких вещей, принадлежащих частным лицам, учрежденная в залах Академии художеств, в пользу бедных // Отечественные записки. 1851. Т. 75. № 4. Отд. 8. С. 129-145 (статья первая); Т. 76. № 5. Отд. 8. С. 19-39 (статья вто
Менгс Антон Рафаэль // Энциклопедический словарь Брокгауза и Ефрона. Т. 19 а. Кн. 38. С. 79-80.
Никулин Н.Н., Целищева Л.Н. Антон Рафаэль Менгс. Государственный Эрмитаж: каталог выставки. Л. : Искусство, 1981. С. 3-9.
Базен Ж. История истории искусства: от Вазари до наших дней / пер. с фр. К.А. Чекалова. М. : Прогресс-Культура, 1995. 525 с.
Менгс А.Р. Мысли о прекрасном и вкусе в живописи (фрагменты) // Мастера искусства об искусстве: Избранные отрывки из писем, дневников, речей и трактатов : в 7 т. / под общ. ред. А.А. Губера. М. : Искусство, 1967. Т. 3. С. 462-466.
Седельникова О.В. Проблема историзма в статьях А.Н. Майкова о выставках в императорской академии художеств // Вестник ТГУ. 2011. № 346. С. 36-39.
Седельникова О.В. Проблема современного содержания произведения искусства в статьях А.Н. Майкова о выставках в академии художеств // Вестник ЧелГУ. 2009. № 43 (181). Филология. Искусствоведение. Вып. 39. С. 123-128.
 Problem of painting genres in Apollon Maikovs artistic criticism | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2011. № 353.

Problem of painting genres in Apollon Maikovs artistic criticism | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2011. № 353.

Download file