Musical-sound characteristics of the artistic image as a tool for cultural landscape analysis | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2012. № 354.

Musical-sound characteristics of the artistic image as a tool for cultural landscape analysis

The urgency of the chosen topic is proved by the fact that modern culturesuffers antinomy of voice and writing, presenting the latter as a phenomenon levelling the power of human reason, killing the author andperson in general. Written culture, defining the dominant vision, gradually made the person forget to perceive the world holistically andharmoniously. Given the critical state of modern society, the search for its value origin, one need to take another look at the nature ofhuman, to renounce the absolute benefits of rationality and fill in the gaps of sensory perception of the world and oneself. As a result ofall the achievements of modern times, the civilized person faces the situation of radical sensory famine and emotional starvation. Henceis the fatal disappearance of the fullness of life and creativity. There is a sense of detachment from life. It is from these endlessly recurringcalls for practice, for real action, for "philosophising with a hammer". The author creates a new understanding of cultural landscape. The aim is to achieve long-term, different state of an object (country, region), not previously achieved, with fundamentally newparameters of this state. The subject of the analysis was the artistic image of the product, as part of the specific cultural and geographicallandscape of Barnaul Altai Territory. The tool for analysis is musical sound characteristics of the artistic image that are able to awakenthe right-hemisphere capacities of human's perception of the world. Representation of a geographical image means searching for andidentifying the direct correspondence between images, symbols and signs, attracted to it, which later allows generating the image of theregion. Recognition of the specificity of the region leads to the formation of regional identity, which itself is an important factor in theway of understanding the role and place of person in the society and the world. Such a simulation of the cultural landscape is connectedwith the alignment of author's logical chain of arguments that perform the role of theory upon which practical analysis of works of art ispossible. The methodological basis of the study is the works of F.W.J. Schelling, A.F. Losev, V.V. Kandinsky, D.N. Zamyatin,N.P. Kolyadenko, O.A. Lavrenova covering the general issues of understanding the world of art, perception of the cultural landscape.An important role in the research is M.Sh. Bonfeld's work, revealing the benefits and specifics of musical thinking.

Download file
Counter downloads: 336

Keywords

символ, образ, культурный ландшафт, неслышимое, музыка, symbol, image, cultural landscape, the unheard, music

Authors

NameOrganizationE-mail
Divakova Natalia А.Altai State Universitynatasha72_72@mail.ru
Всего: 1

References

Исаченко Г.А. Культурный ландшафт как объект дискуссии. URL: http://kultland2003.narod.ru/3-5.html
Каганский В.Л. Культурный ландшафт и советское обитаемое пространство : сб. ст. М. : Новое литературное обозрение, 2001.
Лавренова О.А. Семантика культурного ландшафта: от географических образов к знакам // Философия и культура. 2010. № 12 (36). С. 63-72.
Колбовский Е.Ю. Ландшафт в зеркале культурологии. URL: http://kultland2003.narod.ru/3-5.html
Лосев А.Ф. Музыка как предмет логики // Форма. Стиль. Выражение. М. : Мысль, 1995. С. 405-603.
Раппопорт С.Х. От художника к зрителю: Как построено и как функционирует произведение искусства. М. : Сов. художник, 1978. 237 с.
Лихачев Г.Д. Диалектика взаимодействия эстетического сознания и художественной культуры. Новосибирск : Изд-во НГАВТ, 1995. 197 с.
Коляденко Н.П. Синестетичность музыкально-художественного сознания : дис. … д-ра искусствоведения. Новосибирск, 2006.
Марков М.Л. Интерпретативный анализ дискурса в малой группе. Тверь, 1998.
Сosgrove D. Social formation and symbolic landscape. Totova, N.Y. : Barnes&Noble, 1985.
Кандинский В.В. О духовном в искусстве. URL: http://yanko.lib.ru/gum.html
Никитенко О.Б. Фонологические аспекты музыкального языка : автореф. дис. … канд искусствоведения. Л., 1987. 22 с.
Курт Э. Романтическая гармонии и ее кризис в «Тристане» Вагнера. М. : Музыка, 1975. 551 с.
Курт Э. Основы линеарного контрапункта: Мелодическая полифония Баха. М. : Музгиз, 1931. 302 c.
Аркадьев А. Временные структуры новоевропейской музыки: Опыт феноменологического исследования. М. : Библос, 1993. 106 с.
Михайлова М.В. Молчание как форма духовного опыта (эстетико-культурологический аспект). URL: http://www.phil63.ru/molchanie-kakforma- dukhovnogo-opyta
Башляр Г. Избранное: Поэтика пространства. М. : РОССПЭН, 2004. С. 22-23.
Клеман О. Истоки. М., 1994.
Tuan Yi-Fu. Topofilia (a study of anvironmental perception, attitudes, and values). Minneapolis, 1976.
Бонфельд М.Ш. Музыка как речь и как мышление : автореф. дис. … д-ра искусствоведения. М., 1993. 41 с.
Замятин Д.Н. Культура и пространство: Моделирование географических образов. М. : Знак, 2006.
Синцов Е.В. Доминанты психоидного бессознательного - ядро ментальности народа // Восток и Запад: глобализация и культурная идентичность. Казань : Изд-во Казан. ун-та, 2005.
Аргуэльс Х. Мандала. М. : Благовест, 1993. 128 с.
Налимов В.В., Дрогалина Ж.А. Реальность нереального: Вероятностная модель бессознательного. М. : Мир идей, 1995. 432 с.
Шептунова И.И. Хаос и гармония: Проблема синтеза в искусстве Индии // Синтез в искусстве стран Азии. М. : Наука, 1993. С. 79-99.
Шеллинг Ф.В.Й. Философия искусства. М. : Мысль, 2003. 367 с.
Данилов Ю.А. Гармония и астрология в трудах Кеплера // Ю.А. Данилов. Прекрасный мир науки. М. : Прогресс-Традиция, 2008. 383 с.
Штокхаузен К. Я с удовольствием приехал бы вновь в Москву (интервью С. Савенко) // Музыкальная академия. 1993. № 3. С. 51-55.
 Musical-sound characteristics of the artistic image as a tool for cultural landscape analysis | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2012. № 354.

Musical-sound characteristics of the artistic image as a tool for cultural landscape analysis | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2012. № 354.

Download file