Fatherhood in perception of russian peasants in the Altai region (the latter half of the 19th - the first half of the 20th century)
The main ideas of the article are the following. Delivery of achild was the meaning of life for a man, as well as for a woman. Realization of the fertile function influenced a man's status in thesociety. This dependence began to weaken by the end of the reviewed period. Father was not present at birth of his own child most ofall, because for a man, as for a representative of 'culture', the process of birth was 'natural' and, therefore, oppositional to 'culture'.Father, unlike mother, had no innate love for his child. He obtained it, particularly, through ritual practice. Interrelations between a babyand a father were limited. Men were supposed to place a priority on a son, especially on the first-born, as he was the heir. Loss of fatherwas considered less misfortunate, than that of mother. Sacral relation was set up between a father and a child, as well as between amother and a child during the whole life. The society considered children who were brought up without a father to be flawed, especiallywhen they were born out of wedlock. Father, more precisely - the eldest man in the house, was thought to be the head of the family.Usually he was called 'dad', 'daddy', 'young dad', a grandfather was called 'old dad', and long-standing inhabitants were called'fathers'. The form of address to parents was often 'You'. The role of a father as the head of the family weakened by the end of thereviewed period. It was connected with the strengthening of woman's financial independence and with the disproportion of sex ratio inconsequence of reprisals and wars. According to the Russian tradition mother's upbringing of a child changed to father's governancesince a child learned to walk. Father had the role of a 'moralizer' in the educational process. First of all, he was to influence thebehaviour of sons. Father was considered to be a protector from external forces. His functions were to take care of them, to take pity onthem, to protect them from offenders. He personified fear and punishment irrespective of child's age. Physical means of upbringingwere common. Parents had moral responsibility before God and society for behaviour of their children. This moral responsibility was inexaggerated form among the Old Believers. Parents', including father's, sanctions played a major role. They bent all life energy of achild. There was the priority of parents' word and act against child's ones irrespective of his age. Among the Russians in the AltaiRegion in the second half of the 19th - the first third of the 20th centuries the priority to choose a fiancé or a fiancée for a child mostlybelonged to father. Long-standing inhabitants, except for the Polish and the Bukhtarmins, were notable for being the strictest in thisissue. The legislation of the Russian Federation promoted strengthening of these stereotypes. Choice of a marriage partner wasbecoming a private matter of young people since the coming of the Soviet government, throwing religious ideology back, andstrengthening of adult children's financial independence. The influence of father's authority weakened in this issue.
Keywords
Russians in the Altai Region,
childhood,
upbringing traditions,
fatherhood,
русские Алтая,
традиции воспитания,
детство,
отцовствоAuthors
Kolyaskina Yelena A. | Shukshin Altai State Academy of Education (Barnaul) | istorik8881@mail.ru |
Всего: 1
References
Законы о женщинах / сост. Я.А. Канторович. СПб., 1899.
Зобнин Ф.К. Свадебные обряды и обычаи среди казачьего населения Усть-Каменогорского уезда (этнографический очерк) // Шарабарина Т.Г. Русские свадебные традиции на Рудном Алтае (конец ХIХ - середина ХХ в.). Усть-Каменогорск, 2004. С. 199-219.
Гуляев С.И. Этнографические очерки Южной Сибири // Библиотека для чтения. СПб., 1848. Т. 90, ч. 1. С. 1-58.
ГАТО. Ф. 27. Оп. 1. Д. 66. Формальное следствие Земского заседателя третьего участка Бийского округа по делу об уклонении в раскол крестьян деревни Зевакиной, Усть-Каменогорской волости Евстафия и Федора Шаховых и о своде ими детей своих на блудные сожительства. 1889 г.
Щепанская Т.Б. Дискурсы власти: термины родства // Алгебра родства. СПб., 1999. Вып. 4. С. 211-243.
Старухин Н.А. Из истории старообрядчества и старообрядческих согласий Залесоского района // Залесовское Причумышье: очерки истории и культуры. Барнаул, 2004. С. 77-90.
Швецова М. Из поездки в Ридерский край // ЗЗСОРГО. Омск, 1898. Кн. 25-26. С. 1-27.
Государственный архив Томской области (ГАТО). Ф. 382. Оп. 1. Д. 3. Предварительное следствие мирового судьи первого участка Змеиногорского уезда Томского окружного суда по делу обвинение Кузьмы Федоровича Давыдова по ст. 1534 Уложения о наказании. 1902 г.
Швецова М. «Поляки» Змеиногорского округа // ЗЗСОИРГО. Омск, 1899. Кн. 26. С. 1-92.
Гребенщиков Г.Д. Река Уба и убинские люди (литературно-этнографический очерк) // Русский писатель Георгий Дмитриевич Гребенщиков. [Б.м.], 2007-2008. URL: http://grebensch.narod.ru (дата обращения: 25.06.2008).
Русский семейно-обрядовый фольклор Сибири и Дальнего Востока. Новосибирск, 2002.
Бломквист Е.Э., Гринкова Н.П. Кто такие бухтарминские старообрядцы // Бухтарминские старообрядцы. Л., 1930. С. 1-48.
Гребенщиков Г.Д. Егоркина жизнь // Русский писатель Георгий Дмитриевич Гребенщиков. [Б.м.], 2007-2008. URL: http://grebensch.narod.ru (дата обращения: 25.06.2008).
Шемонаихинский историко-краеведческий музей. Из неописанных фондов. Воспоминания Н.Н. Назаровой-Агафоновой, 1975 г.
Герасимов Б. В долине реки Бухтармы: краткий историко-географический очерк // ЗСПЗСОРГО. 1911. Вып. 5.
Чадороу Н. Воспроизводство материнства: психоанализ и социология пола // Антология гендерных исследований. Минск, 2000. С. 29-77.
Некрылова А.Ф., Головин В.В. Роль отца в традиционной народной педагогике // Мир детства и традиционная культура. М., 1994. С. 7-26.
Сафьянова А.В. Положение и роль женщины в семейном и общественном быту в русской деревне Алтайского края (вторая половина ХIХ - ХХ вв.) : дис. … канд. ист. наук. М., 1973.
Курсакова А.В. Обычаи и обряды, связанные с рождением детей в крестьянской семье (по материалам экспедиции в Солонешенский район) // Солонешенский район: очерки истории и культуры. Барнаул, 2004. С. 281-287.
Архив лаборатории исторического краеведения Алтайской государственной педагогической академии. Ф. 1. Оп. 1. Д. 1.: 1996. Третьяковский район, с. Екатериновка, Голованова Е.Л.; 1997. Усть-Пристанский район, Жаглина А.Д.; 1998. Залесовский район, с. Залесово, Репина А.П.; 1999. Заринский район, с. Жуланиха, Голенкова Е.А., с. Среднекрасилово, Гусельникова А.С.; 2000. Мамонтовский район, с. Вяткино, Сологуб Т.Г., с. Мамонтово, Лощилина А.С., с. Островное, Кулакова П.Т., Слащева В.Т.; 2001. Кытмановский район, с. СеменоКрасилово, Тузовских М.Е.; с. Порошено, Титова М.Ф.; 2002. Зональный район. с. Соколово, Рыбникова А.С.; 2003. Бийский район. с. Малоенисейское, Кузовлева, с. Новиково, Иванникова А.К.; 2004. Чарышский район, с. Чарышское, Лямкина Е.И.
Курсакова А.В. Родильно-крестильная обрядность Бийского района // Бийский район: история и современность : в 2 т. Барнаул, 2005. Т. 1. С. 171-185.
Полевые материалы автора. 2001. Кытмановский район, с. Ново-Никольское, Шабалин А.В., с. Мишиха, Гричишкина Е.М., Комисарова Н.Ф., с. Сунгай, Бушина М.Ф., Зуева П.И., Гутова Е.Е.; 2003. Бийский район, с. Верх-Катунское, Пивоварова А.Г., Чеглакова Е.П., с. Марушка, Иовбак Г.Т.; 2004. Чарышский район, с. Маралиха, Белозерских А.Р., Берсенёва Е.П., Ф.Р. Медведева П.К., Унжакова Е.А., с. Маральи Рожки, Домникова Е.Ф., Тарских М.Т., с. Тулата, Полеваева Н.Д., с. Чарышское, Казакова Ф.Р.; 2005. Солтонский район, с. Излап, Еловикова В.С., с. Макарьевка, Антропова А.И., Воронова А.И., Новожилова М.Д., Прохорова Л.Ф., Русанова Т.В., Смирнова А.М., Солохеева А.И., Увыхмина Е.И., с. Сузоп, Пурис А.Н., с. Урунск, Волкова Т.И., Дерягина Е.Ф., Скуратова Е.Ф.; Шелаболихинский район, с. Иня, Тукоева, Чернодарова Л.Ф., с. Ново-Обинцево, Пушкарева Е.М., с. Старо-Обинцево, Волкова М.Г., Елина П.П., Пушкарева Е.В., с. Шелаболиха, Быковская З.И., Митрохина А.Т.; 2006. Восточно-Казахстанская область, с. Выдриха, Борисова З.Е., г. Шемонаиха, Иванова В.П., Капорина М.А., Пичугина А.И., Сабодаж З.Е., Фоменская В.Н.; Тогульский район, с. Ново-Иушино, Ворсина Т.М., Лапина Е.И., Мосина Ф.Е., Рыжкова М.Г., Седых О.Е., Холодкова М.Ф., Чернышова А.П., с. Старый Тогул, Маркина М.Х., Одрова А.Г., Свиридова М.Н, Трепова А.Ф., Хахелева А.Е., с. Тогул, Сальникова А.И., Соскова М.Н.; 2011. г. Бийск, Завершинская П.И., Черданцева Л.Г.
Материалы этнографической экспедиции Алтайской государственной академии образования. 1999. Красногорский район, с. Карагайка, Косарева Е.Г., Черятьева А.Г., Шестакова Е., с. Карагуж, Воронина М.В.; 2000. Петропавловский район, с. Камышинка, Берсенева В.И.; Солонешенский район, с. Соловьиха, Козлова В.А.; 2002, Алтайский район, с. Алтайское, Воронкова М.И., Сорокина А.М; с. Куяча, Серебрянников И.Я.; Целинный район, с. Целинное, Подлесных Д.А.; 2011. Солонешенский район, с. Сибирячиха, Попова И., Чернокова В.Л., с. Топольное, Архипова А.Г., Сысоева В.С., Федорова В.П., с. Туманово, Архипова А.Г., Новикова Н.С., Стрельцова А.Г.
Мотузная В.И. Свадебный обряд староверов Солонешенского района // Солонешенский район: очерки истории и культуры. Барнаул, 2004. С. 255-280.
Гребенщиков Г.Д. Якуня-Ваня // Русский писатель Георгий Дмитриевич Гребенщиков. [Б.м.], 2007-2008. URL: http://grebensch.narod.ru (дата обращения: 25.06.2008).