Genre originality of play ''Is Love a Mirage?'' by Vyacheslav Ivanov
Vyacheslav Ivanov defined the genre of the play ''Is Love a Mirage?'' either asa tragicomedy or as an operetta-melodrama. This points, first of all, at the complex nature of this literary work. But, in general, it ispossible to designate two poles of it: one is tragic, the other is comic. In the text of the play formal features of operetta are subordinatedto the original author's plan. Firstly, the characters are complicated due to the introduction of socially-philosophical implied sense. Forinstance, the problem of the "superfluous" person and the idea of eternal wandering add not an operetta overtone to the atmosphere ofthe play. Secondly, the author preserves the external love conflict between a representative of wealthy aristocracy and a star of artisticbohemia, which is traditional for a plot of such a genre. But the real plot forming conflict does not have an external but internalcharacter and is built due to the laws of ''new drama'' of the twentieth century. Thirdly, the text realizes motives with more likely tragic,than operetta property. For example, the motive of integrity / not-integrity is obviously out of the operetta paradigm. The melodramaticnature of the play by Vyacheslav Ivanov attracts attention by its ambivalence and ''multilayeredness'', ''growing'' of the tragic through themelodramatic canvas. The play raises the problem of imaginary and authentic reality, which was interesting for Vyacheslav Ivanov longbefore the appearance of ''Is Love a Mirage?'' But the framework of the melodrama genre obviously limits the range of problems of theplay. The characters, conflict typology and even the intrigue of the play go beyond the melodrama frames and take other genre forms.The main characters of Ivanov's melodrama evolve against the genre often producing ambivalent attitudes of the readers, the conflictbecoming tragic. So, ''Is Love a Mirage?'' could only partly be accepted as an operetta or a melodrama. Its plot and composition have anumber of features of a tragicomedy. But the play is believed to have an essential feature: none of the main characters, who should come''per aspera ad astra'' due to the logic of a tragicomedy, settles their internal conflicts at the end of the play. The author believes that apersonality of the twentieth century cannot find the wholeness even in the death as today's deliberate choice of leaving life isinaccessible: a personality has neither physical strength nor soul powers enough for it. This is the root of the original tragic element ofthe modern epoch of destruction and transformations. That is why, there is no overcoming of the tragic situation in the play, it is realisedthrough the comic element. The main character, not ''having reached'' the status of the tragic hero, becomes the tragicomic one. Thesituation, the main character of ''Is Love a Mirage?'' acts in, is put in the context of the events that are tragic by their nature and thereforeit reveals truly catastrophic aspects of existence.
Keywords
Вяч. Иванов,
трагедия,
комедия,
трагикомедия,
Vyacheslav Ivanov,
comedy,
tragedy,
tragicomedyAuthors
Turina Irina I. | National Research Tomsk Polytechnic University | iturina@mail.ru |
Всего: 1
References
Башня Вячеслава Иванова и культура Серебряного века. СПб. : Филол. ф-т СПб. гос. ун-та, 2006. 384 с.
Вяч. Иванов. Материалы и исследования. М., 1996.
Клюс Эдит. Ницше в России. Революция морального сознания. СПб., 1999.
Фридман И.Н. Щит Персея и зеркало Диониса: учение Вяч. Иванова о трагедии // Вяч. Иванов. Архивные материалы и исследования. М., 1999.
Тамарченко Н.Д. Роман и трагедия у Вяч. Иванова и Ницше. URL: http://losevaf.narod.ru/Tamarch.htm
Силард Л. Герметизм и герменевтика. СПб. : Изд-во Ивана Лимбаха, 2002.
Тугаринова Н.С. Концепция трагического в творчестве Вячеслава Иванова : автореф. дис. … канд. филол. наук. М., 2002.
Дорский А.Ю. Эстетика богочеловеческого диалога в твоческом наследии Вяч. Иванова // Диалог в образовании : сб. материалов конф. Сер. «Symposium», вып. 22. СПб. : Санкт-Петербургское философское общество, 2002. URL: http://anthropology.ru/ru/texts/dorsky/
Меркурьева В. Арион на кручах истории. Вячеслав Иванов: Последние московские годы (1917-1920). Мифологема языка. URL: http://ivanovo.ac.ru/win1251/az/lit/mono/dzuvr/02arion.htm
Шелогурова Г.Н. Античный миф в русской драматургии начала века (И. Анненский, Вяч. Иванов) // Из истории русской литературы конца XIX - начала ХХ века. М., 1988.
Топоров В.Н. Миф о Тантале (об одной поздней версии - трагедия Вяч.Иванова) // Палеобалканистика и Античность. М., 1989.
Лосев А.Ф. Проблема символа и реалистическое искусство. URL: http://readr.ru/aleksey-losev-problema-simvola-i-realisticheskoeiskusstvo. html?page=48#
Бояна Сабо. Мифологема семени в трагедии «Прометей» Вяч. Иванова. URL: http://www.utoronto.ca/tsq/22/sabo22.shtml
Федосеева Т.В. Трагедия Эсхила «Прометей Прикованный» и трагедия Вяч. Иванова «Прометей»: история создания и литературная судьба // Сравнительное литературоведение: теоретический и исторический аспекты. М., 2003.
Успенская Эниса. Сопоставительный анализ «Тантала» Вяч. Иванова и «Литургии мне» Ф. Сологуба. Статья первая. Тантал протягивающий руку и Тантал качающийся. URL: http://www.slavica.org/russian/article840.htm.
Вестбрек Ф. Фрагмент неоконченной трагедии «Антигона» Вячеслава Иванова // Vjaceslav Ivanov: poesia e Sacra Scrittura = Вячеслав Иванов: между Св. Писанием и поэзией: VIII Convegno intern. = VIII междунар. конф. (Roma, 28 ott. - 1 nov. 2001) / а cura di A
Шишкин А.Б. Судьба трагикомедии «Любовь - мираж?» // Русско-итальянский архив III. Вячеслав Иванов - Новые материалы. Салерно, 2001.
Титаренко С.Д. Вяч. Иванов в «Зеркале зеркал» Русско-итальянского архива // Русская литература. 2003. № 3. URL: http://az.lib.ru/i/iwanow_w_i/text_0160.shtml
Тахо-Годи Е.А. Немецкий фон «Римских сонетов» Вяч. Иванова (Культура и история сквозь призму поэзии). URL: http://www.portalslovo. ru/philology/369
Грек А.Г. Природа и языковые формы комизма в пьесе Вяч. Иванова «Любовь - мираж?» // Логический анализ языка. Языковые механизмы комизма / отв. ред. Н.Д. Арутюнова. М. : Индрик, 2007.
Гаспаров М.Л. Русские стихи 1890-х - 1925-го годов в комментариях : учеб. пособие. М. : КД Университет, 2004.
Иванов Вяч. Любовь - мираж? // Русско-итальянский архив III. Вячеслав Иванов. Новые материалы / сост. Даниэла Рицци и Андрей Шишкин. Салерно, 2001.
Иванов Д.В. Фрагмент из воспоминаний // Русско-итальянский архив III. Вячеслав Иванов. Новые материалы / сост. Даниэла Рицци и Андрей Шишкин. Салерно, 2011.
Ярон Г. О любимом жанре. М., 1960.
Оливье Р. Либретто оперетт и комедия // Литературное наследство. Т. 73, кн. 1. М., 1964.
Фалькович Е. Необычное в оперетте // Театральная жизнь. 1967.
Янковский М.О. Советский театр оперетты. Л. ; М., 1962.
Бабичева Ю.В. Что ж, либретто, так либретто! // Жанровые разновидности русской драмы: На материале творчества М.А. Булгакова. Вологда, 1989.
Глумов А.Н. Несколько значений термина мелодрама // Музыка в русском драматическом театре. М., 1955.
Волькенштейн В. Драматургия. М., 1960.
Пиотровский А. Мелодрама или трагедия? // Театр, кино, жизнь. Л., 1969.
Жукова Л.Л. В мире оперетты. М., 1976.
Вознесенская Т.И. Поэтика мелодрамы и художественная система А.Н. Островского. М., 1977.
Крымова Н. Театр Арбузова // Арбузов А. Избранное : в 2 т. М., 1981. Т. 1.
Балухатый С.Д. Поэтика мелодрамы // Вопросы поэтики. Л., 1990.
Шабалина Т. Мелодрама : материал из Википедии - свободной энциклопедии. URL: http://encyclopaedia.biga.ru/enc/culture/ MELODRAMA.html
Шахматова Т.С. Традиции мелодрамы в «Чайке» А.П. Чехова // Русская и сопоставительная филология: Исследования молодых ученых / Казан. гос. ун-т; Филол. фак-т ; ред. кол.: Н.А. Андрамонова (отв. ред.), М.А. Козырева, Ю.К. Хачатурова, А.Э. Скворцов. Казань
Ионеско Э. Заметки за и против // Ионеско Э. Противоядия / сост. и авт. предисл. В.А. Никтин. М. : Прогресс, 1992.
Садовская Л.Б. Этико-гносеологические предпосылки культурологи Вяч. Иванова // VII Международные Кирилло-Мефодиевские чтения. 2001 г. URL: http://sobor.by/7km4tenia_sadovskaja.htm
Гоготишвили Л.А. Антиномический принцип в поэзии Вяч. Иванова. URL: http://iph.ras.ru/uplfile/histan/gogotishvili/gogotishvili-antinom.pdf.
Гоготишвили Л.А. Непрямое говорение. URL: http://www.likebook.ru/books/view/7082/?page=1
Астапов С.Н. Антиномизм как способ теоретической репрезентации религиозного сознания (на материале русской религиозной философии первой половины ХХ века) : автореф. дис. ... д-ра филос. наук. Ростов н/Д, 2010.
Фрумкин К.Г. Русская концепция трагедии в русской эстетической мысли первой трети ХХ века. URL: http://credonew.ru/content/view/994/65/
Бентли Э. Жизнь драмы. М. : Искусство, 1978.
Орехова М. Русский романс в контексте художественной культуры XX века. URL: http://www.kovzel.ru/vchera-romans.html
Трагикомеди. URL: http://www.055.help-rus-student.ru/text/088.htm
Рацкий И. Проблема трагикомедии и последние пьесы Шекспира // Театр. 1971. № 2. С. 105-113.
Николаева Л.В. Ранняя драматургия М. Горького в историко-функциональном изучении : проблема интерпретации жанра пьес «Мещане», «На дне», «Дачники» : автореф. дис. … канд. филол. наук. Самара, 2000. URL: http://dno2000.narod.ru/titul.html
Ищук-Фадеева Н.И. Жанры русской драмы. Тверь, 2003. № 2.
Разновидности жанра трагикомедии в русской драматургии второй половины XX века. URL: http://ellib.library.isu.ru/showdoc.php?id=7373