Postmodern music and sound basis of cultural landscape interpretation | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2012. № 362.

Postmodern music and sound basis of cultural landscape interpretation

The author addresses the problem of inexpressible meanings using a synergisticapproach to the analysis of reality. The inexpressible may become a source of an immense diversity of interspecific interactions of art.Rhizomorphism, being one of the characteristics of the nature of human thought, forms symbioses (folds) of art, which create the basisfor its broadcast properties in other areas of culture. Music demonstrates the universal laws most clearly, so music and sound approachto the interpretation of the cultural landscape seems a topical, but understudied area of scientific knowledge of today. As a result ofstudy, the cultural landscape of an area appears as a mobile model generating pure forms. Real space acts as a shell, which canaccommodate different, smaller and more capacious space, existing in its own time. The spatial and temporal rhythm of a geographicallocation, individual cities, forests, grasslands, etc. is packed differently, which can create a virtual ornamental set(s), both big (country,province, territory) and small (elements of urban environment). This will allow to fix new sides, essences of usual phenomena, suggestnew ideas in the philosophy of art and cultural landscape, and in studying the relations of art and culture in general. Music and soundvirtual model of the cultural landscape actualizes the spiritual component of human nature and, simultaneously, provides a furtherdevelopment in the feedback. Cultural landscape, losing its former fixed structural framework, becomes a permanent area of generatingvarious meanings of moving, creating, in turn, the conditions for the development of an active, creative, philosophical position of ahuman in relation to the surrounding culture. This area can have great opportunities of research and practical significance. Starting withthe modeling of music and sound image of a location in the future you can get images of cities, regions and countries. Their comparisonis likely to lead to the identification of the specific and the universal of culture, ethnic background and, consequently, increase the levelof patriotism, ecology of culture and cultural heritage. Comparison of the art-associative (musical sound) version of the culturallandscape with its other forms can lead to a set of integrated and interdisciplinary research.

Download file
Counter downloads: 413

Keywords

постмодернизм, складка, музыкальность, культурный ландшафт, ризома, postmodernism, fold, musicality, cultural landscape, rhizome

Authors

NameOrganizationE-mail
Divakova Natalia А.Altai State University (Barnaul)natasha72_72@mail.ru
Всего: 1

References

Хренов Н. История искусства как научная дисциплина. Некоторые суждения об ее актуальном состоянии и методологических перспективах // Искусствознание. № 1-2/11. С. 33-78.
Синцов Е.В. Невыразимое в искусстве как предмет научной и художественной рефлексии // Перспективы развития современного общества: Искусство и эстетика : материалы Всерос. науч. конф. Казань : Изд-во Казан. гос. тех. ун-та, 2003. Ч. 4. С. 11-20.
Коляденко Н.П. Синестетичность музыкально-художественного сознания : дис. ... д-ра искусствоведения. Новосибирск, 2006. 450 с.
Эко У. Искусство и красота в средневековой эстетике. М., 2000. 243 с.
Делёз Ж., Гваттари Ф. Капитализм и шизофрения. М., 2001. 53 с.
Постмодернизм : энциклопедия. Минск : Книжный дом, 2001. 1040 с.
Князева Е.Н. «Я» как динамическая система // Синергетика: Человек и общество. М. : Изд-во РАГС, 2000. С. 79-89.
Хакен Г. Можем ли мы применять синергетику в науках о человеке? // Синергетика и психология. Тексты: Социальные процессы. М. : Янус- К, 1999. Вып. 2. С. 3-14.
Налимов В.В. Самоорганизация как творческий процесс // Синергетическая парадигма: Нелинейное мышление в науке и искусстве. М. : Прогресс-традиция, 2002. С. 144-149.
Евин И.А. Синергетика искусства. М., 1993. 171 с.
Волошинов А.В. Синергетическая парадигма как явление культуры рубежа XX-XXI веков // Синергия культуры : тр. Всерос. конф. Саратов : Саратовский. гос. ун-т, 2002. С. 9-16.
Рудой Ю.Г. Вероятностные модели в естественных и гуманитарных науках // Языки культуры - языки искусства. М. : Прогресс-традиция, 2000. С. 180-184.
Аршинов В.И., Буданов В.Г. Когнитивная основа синергетики // Синергетическая парадигма в науке и искусстве. М. : Прогресс-традиция, 2002. С. 69-96.
Рыжов В.П. Информационные аспекты самоорганизации в искусстве // Синергетическая парадигма: Нелинейное мышление в науке и искусстве. М. : Прогресс-традиция, 2002. С. 157-171
Хофштадтер Д. Гедель, Эшер, Бах. Самара : Бахрах-М, 2001. 752 с.
Лотман Ю.М. Внутри мыслящих миров: Человек - текст - семиосфера - история. М. : Языки русской культуры, 1999. 464 с.
Лосев А.Ф. Музыка как предмет логики // Форма. Стиль. Выражение. М. : Мысль, 1995. С. 405-603.
Гуссерль Э. Идеи к чистой феноменологии и феноменологической философии. М. : Дом интеллектуальной книги, 1999. Кн. 1. 336 с.
Медушевский В.В. Двойственность музыкальной формы и восприятие музыки // Восприятие музыки. М. : Музыка, 1980. С. 178-194.
Дивакова Н.А. Музыкально-звуковые характеристики художественного образа как инструмент анализа культурного ландшафта // Вестник Томского государственного университета. 2012. № 354. С. 59-66.
Дивакова Н.А. Художественно-ассоциативный культурный ландшафт как предмет исследования // Исторические, философские, политиче- ские и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2011. № 7, ч. 3. С. 66-69.
Дивакова Н.А. Музыкально-звуковой образ культуры Алтая (на примере живописи). Барнаул : АЗБУКА, 2011. 114 с.
Шишкина А.А. Культурное пространство и культурный ландшафт как формы отражения культуры // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2011. № 7, ч. 3. С. 219-223.
Синцов Е.В. Природа невыразимого в искусстве и культуре: к проблеме жесто-пластических оснований художественного мышления в визуальной орнаментике и музыке. Казань : Фэн, 2003. 304 с.
 Postmodern music and sound basis of cultural landscape interpretation | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2012. № 362.

Postmodern music and sound basis of cultural landscape interpretation | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2012. № 362.

Download file