Image as instrument for ''Generation Y'' consciousness and behavior management | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2012. № 363.

Image as instrument for ''Generation Y'' consciousness and behavior management

Modern youth or, the so called 'Generation Y', hasbecome the most active social subject of network information-communication society. It happened due to fast development oftechnologies and new media and also to 'natural' interest of young people in everything new. Unlike other social groups which use newmedia, youth is involved in social processes based on a particular type of information. It is image-based information which is managedby nature as it actualizes certain stereotypes and grounds for reputation in young people's consciousness. It brings into focus parallelswith standards of behavior accepted in the society and current trends (in fashion, pop-culture, etc). From socio-philosophical point ofview, image is one of symbolic assets (P. Bourdieu) which is represented in 'formulated' (stereotyped, processable) attitude of a subjecttowards the reality. This attitude determines one's behavior in accordance with the basic values of the society. From socio-psychologicalpoint, image is a form and a result of implementing of three functions typical for modern and ancient people: 1) identification(recognition) by a subject of somebody or something among similar objects; 2) self-identification of a subject (determining one's own'common' and unique characteristics); 3) self-presentation (acknowledged demonstration of one's 'similarity' or 'particularity' (C. Jung).The authors believe that implementation of all the functions occurs simultaneously on three levels of symbolic managerial (imagebased)communication: emotional-evaluative, ethical-aesthetic, and value-objective. The first level allows perceiving and evaluatinginformation applying to subconscious emotional-sensual experience of a managing subject. The second level applies to some aestheticimages and standards of behavior accepted in the society. The third level is about accepting and demonstrating some social status whichcorresponds to objectives and values of a subject. It is possible to suggest that the described mechanism of image functioning as aninstrument for managing consciousness and behavior of 'network' and 'non-network' youth is universal. However, digital technologiesand new media provide with unlimited opportunities for gaining symbolic assets and for self-actualization of 'Generation Y'representatives. They also intensify the managerial resource of the image-based communication. As a result, 'Generation Y' becomesmore and more manageable and programmed by the basic subjects of the strategic (J. Habermas) image-based communication eventhough young people feel more and more 'free' in virtual space. This is one of the major problems of network informationcommunicationsociety, which requires great socio-philosophical reflection.

Download file
Counter downloads: 326

Keywords

имидж, управление, коммуникация, «поколение Y», сетевое общество, новые медиа, image, control, communication, ''Generation Y'', network society, new media

Authors

NameOrganizationE-mail
Spicheva Dina I.National Research Tomsk State Universityspeecheva@rambler.ru
Kuzheleva-Sagan Irina P.National Research Tomsk State Universityipsagan@mail.ru
Всего: 2

References

Хомякова Е.И. Поколение «Y» в контексте социального взаимодействия в современном обществе // Известия Томского политехнического университета. 2011. Т. 319, № 6. С. 153-156.
Кастельс М. Информационная эпоха: экономика, общество и культура / пер. с англ. под науч. ред. О.И. Шкаратана ; Гос. ун-т. Высш. шк. экономики. М., 2000. 606 с.
Тоффлер Э. Третья волна : пер. с англ. М. : ACT, 1999. 784 с.
Нургалеева Л.В. Дихотомия статусной и внестатусной культуры в условиях развития сетевого общества // Гуманитарная информатика : открытый междисциплинарный электронный журнал. 2004. Вып. 1. URL: http://huminf.tsu.ru/e-jurnal/magazine/1/nurgalieva.htm (дата
Луман Н. Общество Общества. Эволюция / пер. с нем. А. Антоновского. М. : Логос, 2005. 256 с.
Назарчук А.В. Сетевое общество и его философское осмысление // Вопросы философии. 2008. № 7. С. 70.
Ван де Берг Дж., Берер М. «Крутые» всегда остаются «крутыми». Брендинг для поколения Y : пер. с англ. СПб. : Питер, 2012. 240 с.
Taylor P., Keeter S. Millennials. A portrait of generation next. Confident. Connected. Open to change [Online]. 2010. 24 Feb. URL: http://www.pewresearch.org/millennials (дата обращения: 14.06.2012).
Рябов Д.Ю. Пассивность и внутренняя опустошенность как источники аддикции к социальным сетям // Материалы Международной научно- практической Интернет-конференции Connect-Universum-2012 «Влияние новых медиа на сознание и поведение молодежи: междисциплинарн
Бурдье П. Символический капитал // Пьер Бурдье. Практический смысл : пер. с фр. М. : Ин-т экспериментальной социологии, 2001. URL: http://gtmarket.ru/laboratory/basis/3069/3078 (дата обращения: 14.06.2012).
Бард А., Зодерквист Я. Netократия. Новая правящая элита и жизнь после капитализма : пер. с швед. СПб. : Стокгольмская школа экономики в Санкт-Петербурге, 2004. 252 с.
URL: http://vespig.wordpress.com/2010/04/19/самые-известные-модные-блоггеры (дата обращения: 14.06.2012).
Бахтин М.М. К методологии гуманитарных наук // Эстетика словесного творчества. 2-е изд. М. : Искусство, 1979. 424 с.
Юнг К. Отношения между Я и бессознательным // Психология бессознательного. М. : АСТ, 2005. 400 с.
Хабермас Ю. Моральное сознание и коммуникативное действие / пер. с нем. ; под ред. Д.В. Склязнева. СПб. : Наука, 2001. 380 с.
 Image as instrument for ''Generation Y'' consciousness and behavior management | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2012. № 363.

Image as instrument for ''Generation Y'' consciousness and behavior management | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2012. № 363.

Download file