Slavophilism transformation into Pan-Slavism as Russian nationalism concept change | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2012. № 364.

Slavophilism transformation into Pan-Slavism as Russian nationalism concept change

In the beginning of the 1870s in the conditions of enhancing thenational movements among the Slavs in Europe and a sharp aggravation of the situation in the Balkans, there was a significant increasein the interest of Russian Slavophiles to the Slavic movement. It would be wrong to say about the serving, with respect to foreign policyinterests of the empire, projects of the Slavophiles, but they responded to Russia's participation in the Eastern question, often requiringassistance to strengthen the liberation struggle of the Slavs. Gradually, the focus of the Slavophile intellectuals moved from Russia toEastern Europe. The theoretical foundation of Pan-Slavism is a gradual transition from the Slavophile idea of the Russian nationalidentity to the Slavic identity. Slavophiles actually abandon the category of the nation and extend the concept of nationality to thelanguage group. But its formation was seen by analogy with the history of the national unification of Germany or Italy, which made itpossible to see the Pan-Slavists' aim to form a much closer ethnic and political unity within the state. Lamansky tried to resolve thiscontradiction considering worlds (Slavic, Romance and Germanic) as the subjects of ethnic processes rather individual peoples. Thus, inhis work equivalent ethnic formations interacted and opposed one another. The logical development was the theory of cultural-historicaltypes by Danilevsky, which, according to Miliukov, replaced the category of "national ethos". At the same time, opportunities for suchan interpretation of nationalism were laid in the early Slavophile approaches to the understanding of the Russian nation. They originallyincluded the Russian and Little Russian and Belorussian ethnic groups, categorically denying their possibility of becoming independentnations. Little Russian and Belorussian peoples were seen as unhistorical, i.e. incapable of independent historical existence. Their futurewas associated with the development within a single state based on the Russian linguistic and cultural traditions declared universal andall-Russian. The preservation of national languages as local dialects and folk culture as a traditional element was allowed. In fact, PanSlavists applied these principles by extending them to all the Slav peoples. While rejecting the accusations in an effort to spread theRussian statehood for all Slavic peoples, and their gradual Russification, Slavophiles emphasized the voluntary nature of the long andgradual evolution of the Slavs into a closer unity. At the same time, they made no secret that only the autocratic state and the OrthodoxChurch are acceptable for the Slavs, treating any other form as the impact of a foreign European tradition, which is fatal for the Slavicidentity. The idea of the necessity of a common Slavic literary language, which the Russian language only could be, meant theinevitability of the universalization of social organization and cultural values, based on the Russian ones.

Download file
Counter downloads: 15

Keywords

cultural-historical types, nationalism, Pan-Slavism and Slavic federation, Slavophiles, культурно-исторические типы, национализм, славянская федерация, панславизм, славянофильство

Authors

NameOrganizationE-mail
Kudriashev Vyacheslav N.National Research Tomsk State Universitykvn62@sibmail.com
Всего: 1

References

Милюков П.Н. Разложение славянофильства: Данилевский, Леонтьев, Вл. Соловьев. СПб., 1893. С. 19-20.
Киреев А.А. Ответ комментатору современной летописи «Русского обозрения» // Соч. М. : Издание А.С. Суворина, 1912. Ч. 2. С. 150.
Киреев А.А. Россия и славяне // Соч. М. : Издание А.С. Суворина, 1912. Ч. 2. С. 128.
Киреев А.А. Народная политика как основа порядка. Ответ г. Леонтьеву // Соч. М. : Издание А.С. Суворина, 1912. Ч. 2. С. 90-91.
Киреев А.А. В защиту «братушек» // Соч. М. : Издание А.С. Суворина, 1912. Ч. 2. С. 122.
Киреев А.А. Наши противники и наши союзники // Соч. М. : Издание А.С. Суворина, 1912. Ч. 2. С. 150.
Киреев А.А. Сущность славянофильского учения // Соч. М. : Издание А.С. Суворина, 1912. Ч. 2. С. 5.
Киреев А.А. Славянофильство и национализм // Соч. М. : Издание А.С. Суворина, 1912. Ч. 2. С. 96.
Киреев А.А. Ответ «Австрийскому славянину» // Соч. М. : Издание А.С. Суворина ЏюAђG И, 1912. Ч. 2. С. 52.
Гильфердинг А.Ф. Славянские народности и польская партия в Австрии // Россия и славянство. М. : Институт русской цивилизации, 2009. С. 129-142.
Гильфердинг А.Ф. Взгляд западных славян на Россию // Россия и славянство. М. : Институт русской цивилизации, 2009. С. 143-156.
Миллер О.Ф. Письмо к г. Спасовичу // Славянство и Европа. СПб. : Тип. Г.Е. Благосветлова, 1877. С. 72-78.
Миллер О.Ф. Речь в Славянском собрании 11 марта 1875 года // Славянство и Европа. СПб. : Тип. Г.Е. Благосветлова, 1877. С. 407-410.
Миллер О.Ф. Русско-славянский вопрос и начало народности // Славянство и Европа. СПб. : Тип. Г.Е. Благосветлова, 1877. С. 79-113.
Ламанский В.И. Национальности итальянская и славянская в политическом и литературном отношениях. СПб. : Тип. А.А. Краевского, 1865. 92 с.
Данилевский Н.Я. Россия и Европа. Взгляд на культурные и политические отношения Славянского мира к Германо-Романскому. СПб. : Тип. братьев Пантелеевых, 1895. 629 с.
Аксаков И.С. Как понимает остзейский немец идеал России // Собр. соч. : в 7 т. М. : Тип. М.Г. Волчанинова, 1887. Т. 6. С. 3-8.
Аксаков И.С. Передовая статья газеты «Русь» 15 ноября 1883 г. // Собр. соч. : в 7 т. М. : Тип. М.Г. Волчанинова, 1886. Т. 1. С. 552-569.
Аксаков И.С. Передовая статья газеты «Москва» 18 ноября 1867 г. // Собр. соч. : в 7 т. М. : Тип. М.Г. Волчанинова, 1886. Т. 1. С. 173-178.
Аксаков И.С. Передовая статья газеты «Русь» 19 октября 1885 г. // Собр. соч. : в 7 т. М. : Тип. М.Г. Волчанинова, 1886. Т. 1. С. 671-682.
Аксаков И.С. Передовая статья газеты «Москва» 2 августа 1867 г. // Собр. соч. : в 7 т. М. : Тип. М.Г. Волчанинова, 1886. Т. 1. С. 159-165.
Аксаков И.С. Передовая статья газеты «Москва» 25 января 1867 г. // Собр. соч. : в 7 т. М. : Тип. М.Г. Волчанинова,1886. Т. 1. С. 117-122.
Аксаков И.С. Передовая статья газеты «День» 28 марта 1864 г. // Собр. соч. : в 7 т. М. : Тип. М.Г. Волчанинова,1886. Т. 1. С. 27-35.
Аксаков И.С. Славянский обзор газеты «День» № 1, октябрь 1861 г. // Собр. соч. : в 7 т. М. : Тип. М.Г. Волчанинова, 1886. Т. 1. С. 3-9.
 Slavophilism transformation into Pan-Slavism as Russian nationalism concept change | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2012. № 364.

Slavophilism transformation into Pan-Slavism as Russian nationalism concept change | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2012. № 364.

Download file