Conceptual approaches to definition of orientation and assessment of public administration quality | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2012. № 364.

Conceptual approaches to definition of orientation and assessment of public administration quality

In the conditions ofmarket economy in Russia the three-sector model (private, public and sector of non-profit organizations) is formed, in which the characterof the relations between the participants of development changes - hierarchical communications give way to interaction of representativesof various sectors as partners equal in rights. The public power thus acts not only as the institute of management which carries outregulation of economic and social processes by means of administrative and market methods, but also as the subject of economic activityin the sphere of public sector. Respectively, there are new requirements to the content and quality of administrative activity. Resultsof the All-Russia monitoring of introduction of administrative regulations and sociological polls confirm the remaining urgency of theproblem of ensuring the quality of territorial administration, especially at the local level. The sources of development of the modernconcepts of quality of public and municipal administration are in economic researches, in public management and quality managementresearches. In this regard there is a particular interest in studying the modern approaches to to problem of quality of public and municipaladministration, and the experience and the results of the administrative reforms carried out in many countries (the USA, Great Britain,Germany, France, etc.) in the 1980-90s. It is necessary to recognize that the theory and practice of New public management allowedto keep the individual welfare of citizens, both the quality of life, and the access to public services and the benefits, in the conditions offree competition. Thus, the public and municipal administration became less expensive; it aimed at achievement of concrete quantitativeand qualitatively measurable results, provided a high level of satisfaction of the citizens receiving public services and benefits. Thechain of concepts ''quality - productivity - efficiency'' became the leading principle of administrative reforms. As a whole application ofNew public management promoted an increase of efficiency of the public and municipal administration, orientation on quality of servicesand their profitability. The quality of territorial administration should be considered as a category in the system of interaction ofthe public power, business and the population. The assessment of quality of the public and municipal administration should not be basedon the current direct results of the authorities' activities, but according to the degree of satisfaction of consumers with the quality andavailability of the state and municipal services. To ensure a decrease in administrative barriers, improvement of quality and availabilityof the state and municipal services, development and application of effective organizational schemes and optimization of mechanisms ofimplementation of functions of executive authorities of local government are necessary.

Download file
Counter downloads: 15

Keywords

quality of public administration, local government, quality assessment, municipal reform, качество государственного и муниципального управления, местное самоуправление, оценка качества, муниципальная реформа

Authors

NameOrganizationE-mail
Avdeeva Tatyana T.Kuban State University (Krasnodar)
Reshetnyak Tatyana A.Kuban State University (Krasnodar)
Всего: 2

References

Путин В.В. Демократия и качество государства // Коммерсантъ. № 20/П (4805). 06.02.2012.
Бабун Р. Итоги муниципальной реформы и проблемы развития местного самоуправления в России // Муниципальная власть. 2011. № 6. С. 61-70.
Арумова Е.С. Организационные схемы и механизмы межмуниципального сотрудничества : автореф. дис. ... канд. экон. наук. Краснодар, 2012. 27 с.
Путин В.В. Регионы должны активнее передавать налоги в местные бюджеты // Муниципальная власть. 2012. № 3. С. 4-7.
Маркварт Э. Хозяйственная деятельность муниципальных образований. Пермь : Пермский институт муниципального управления, 2010. 168 с.
Поршнев А.Г., Разу М.Л., Тихомирова А.В. Менеджмент. Теория и практика в России. 2-е изд., перераб. и доп. М. : ФБК-Пресс, 2003. 528 с.
Лексин В.Н. Качество государственного управления: возможность объективных оценок // Проблемный анализ и государственно- управленческое проектирование. 2009. № 5. С. 100-109.
Друкер П.Ф. Управление в обществе будущего. М. : Вильямс, 2007. 320 с.
Гричук А.Г. К вопросу об эффективности муниципального управления. СПб. : Чиновник, 2004. № 3(31).
Головщинский К.И. Результаты мониторинга качества государственного управления на региональном уровне // Государственное управление в XXI веке: традиции и инновации : материалы 4-й ежегодной Междунар. конф. факультета государственного управления МГУ им. М.В. Ломоносова (24-26 мая 2006 г.). М., 2006. С. 363-369.
Gronroos C. A Service Quality Model and its Marketing Implications // European Journal of Marketing. 1984. Vol. 18, № 4.
Управление качеством : учеб. / под ред. С.Д. Ильенковой. М. : ЮНИТИ, 1998.
Гличев А.В. и др. Прикладные вопросы квалиметрии. М. : Изд-во стандартов, 1983.
ГОСТ Р ИСО 9000-2000. Системы менеджмента качества. Основные положения и словарь. М. : Изд-во стандартов, 2001.
Элинор Остром. Управляя общим: эволюция институтов коллективных действий. М. : ИРИСЭН, Мысль, 2010. 448 с.
Эрхард Л. Благосостояние для всех. М. : Начала-Пресс, 1991. С. 331.
Osbome D., Gaebler T. Reinventing Government. How the Entrepreneurial Spirit is Transforming the Public Sector. N.Y. : A Plume Book, 1992.
Pigou A.C. The Economics of Welfare. L., 1920.
Кейнс Дж.М. Общая теория занятости, процента и денег. М., 1978.
Pareto V. On the Economic Phenomenon. International Economic Papers. L., 1953. № 3. P. 184.
Ежегодный сборник - 2011 // Официальный сайт «Левада-Центр». URL: http://www.levada.ru (дата обращения: 21.08.2012).
Миронов Н. Местные сообщества и местная власть: доверие или отчуждение // Федерализм. 2009. № 1.
Кузьминов Я.И. Всероссийский мониторинг внедрения административных регламентов: срез качества государственных услуг. М. : ГУ-ВШЭ, 2009. 9 с.
Выступление В.В. Путина на II Всероссийский форум сельских поселений 10 июня 2011 года в Саранске // Официальный сайт Правительства Российской Федерации. URL: http://government.ru/docs/15547/ (дата обращения: 21.09.2012).
 Conceptual approaches to definition of orientation and assessment of public administration quality | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2012. № 364.

Conceptual approaches to definition of orientation and assessment of public administration quality | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2012. № 364.

Download file