Power institutions in Tomsk Region: political and legal analysis
The article presents an analysis of features of the structural organization and functioning of the political power in Tomsk Region in 2006-2011. Regulatory legal acts and other official documents of the region, as well as periodicals materials, are investigated. At the heart of research is R.F. Turovsky's technique, according to which in studying the institutional design of the power in the Russian regions it is necessary to concentrate on interaction of governors with legislative assemblies, local governments and territorial bodies of federal departments. Though the Charter of Tomsk Region provides various mechanisms of parliamentary control over executive power, these norms do not work in practice. But the governor has a set of real possibilities of influence on the work of the regional parliament. The right of a legislative initiative of the Governor of Tomsk Region and his control over the United Russia Party faction in the Legislative Duma is one of the most used opportunities of such influence. The head of the region dominates over the bodies of the local government. The proofs are experiences of introduction of the post of city manager in large municipalities and establishment of real control of the governor over election of the mayor of Tomsk. For a long time the governor influenced the process of appointment of heads of federal bodies in the area thus securing their loyalty. Only in the second half of the 2000s this influence was lost. Since then law enforcement agencies of the region became one of the means of federal control strengthening over the area and Tomsk elite. The relations with the federal level of power are the main factor of region's condition and development. In search of the reasons of high stability of the regional power in the article special attention is paid to numerous advisory and coordinating bodies by the Governor and legislative assembly of the region. They are the Council of Public Initiatives (Sovet obtshestvennyh iniciativ), Youth Parliament (Molodezhny parlament), Public Chamber (Obtshestvennaya palata), Council of Municipalities (Sovet municipal'nyh obra-zovaniy), and tens of interdepartmental commissions, coordination councils and committees. Their activity allows to coordinate interests of various groups outside the legitimate representative bodies and to correct the political agenda. Such bodies can provide for the needs of official power institutions to communicate within the structure and get feedback from regional community thus partially replacing public policy. The conclusion is drawn on insufficiency of official documents as the empirical basis of research of regional policy.
Keywords
институты власти,
губернатор,
Законодательная Дума,
местное самоуправление,
координационные и совещательные органы,
power institutions,
governor,
Legislative Duma,
local government,
coordinating and advisory bodiesAuthors
| Shpagin Sergei A. | National Research Tomsk State University | shpagin1972@mail.ru |
Всего: 1
References
Крыштановская О.В. Формирование региональной элиты: принципы и механизмы // Социологические исследования. 2003. № 11. С. 3.
Лапина Н.Ю., Чирикова А.Е. Трансформация российской региональной элиты: вперед в номенклатурное будущее? // Мировая экономика и международные отношения. 2005. № 6. С. 3-4.
Региональная элита в современной России / под ред. Я. Фрухтманна. М. : Фонд «Либеральная миссия», 2005.
Чирикова А.Е. Региональные элиты в современной России. М. : Аспект-пресс, 2010.
Понеделков А.В., Старостин А.М. Региональные административно-политические элиты России: прошлое, настоящее, будущее // Полис. 2008. № 6. С. 86-97.
Подвинцев О.Б. Губернаторы-«варяги» и региональные политические элиты в современной России. URL: http://www.politex.info/ content/view/568/30/ (дата обращения 05.07.2012).
Голосов Г.В. Российская партийная система и региональная политика, 1993-2003. СПб. : Изд-во Европ. ун-та в Санкт-Петербурге, 2006.
Кынев А. Избирательная реформа Владимира Путина и региональные выборы // Неприкосновенный запас. 2006. № 6 (50). С. 117-129.
Кынев А.В., Любарев А.Е. Партии и выборы в современной России: эволюция и деволюция. М. : Новое литературное обозрение, 2011.
ЧувилинаН. Выборы как фактор региональных политико-властных процессов в постсоветской России // Власть. 2009. № 8. С. 14-17.
Гельман В.Я. Региональная власть в современной России: институты, режимы и практики // Полис. 1998. № 1. С. 87-105.
Кузьмин А.С., Мелвин Н.Дж., Нечаев В.Д. Региональные политические режимы в постсоветской России: опыт типологизации // Полис. 2002. № 3. С. 142-155.
Гельман В.Я., Ланкина Т.В. Политические диффузии в условиях пространственно гибридного режима: институциональное строительство и выборы мэров в городах России // Полис. 2007. № 6. С. 86-109.
Гельман В., Рыженков С., Белокурова Е., Борисова Н. Реформа местной власти в городах России, 1991-2006. СПб. : Норма, 2008.
Бирюков С.В. Региональная политическая власть: институты, структуры, механизмы. Кемерово : КемГУ, 2006.
Туровский Р.Ф. Региональные политические режимы в России: к методологии анализа // Полис. 2009. № 2. С. 77-95.
Туровский Р.Ф. Институциональный дизайн российской региональной власти: кажущаяся простота? // Общественные науки и современность. 2011. № 5. С. 82-92.
Томская область. Устав (Основной закон). URL: http://duma.tomsk.ru/page/27/ (дата обращения 05.07.2012).
Кречетова Н. Репутационный капитал. Обращение к гражданскому обществу Томской области. URL: http://ombudsman. tomsk.ru/articles/kapital.html?catID=3 (дата обращения 09.08.2012).
Важнейшие уложения Томской области (аннотированные). 14.04.1994 - 01.01.2009. Томск : Государственная Дума Томской области, 2009.
Закон Томской области «О статусе депутата Законодательной Думы Томской области» № 10-ОЗ от 7 марта 2002 года. URL: http://duma.tomsk.ru/page/775/ (дата обращения 09.08.2012).
Барто А.С. Взаимодействие органов законодательной и исполнительной власти в реализации политических реформ (по материалам Краснодарского края и Ростовской области) : автореф. дис.. канд. полит. наук. Краснодар, 2010.
Томская область в цифрах. URL: http://tmsk.gks.ru/digital/region1/default.aspx (дата обращения 10.10.2012).
Борисов А. Четыре с плюсом, два с минусом // Красное знамя. 2004. 16 марта.
Петров Н. Обилие слабого государства // Pro et contra. Т. 15. 2011. Сентябрь-октябрь. С. 51-66.
Севостьянов А.В. Гражданская активность как катализатор государственной реформы // Гражданское образование. Гражданское участие. Гражданский выбор : материалы Междунар. науч.-практ. конф. / под ред. А.И. Щербинина. Томск : Беляев и Ким, 2011. С. 37-43.
Малыш и Нужный // Томские новости. 2008. 5 июня.
Регламент работы Администрации Томской области. URL: http://old.tomsk.gov.ru/ru/rule/documents.html (дата обращения 15.08.2012).
Закон Томской области от 6 июня 2006 г. № 110-ОЗ «Об Общественной палате Томской области». URL: http://duma.tomsk.ru/page/11200/ (дата обращения 15.08.2012).
43-й депутат - общественное мнение. URL: http://duma.tomsk.ru/page/3034/ (дата обращения 26.08.2012).
Сведения о координационных и совещательных органах при Губернаторе и Администрации Томской области. URL: http://old.tomsk.gov.ru/ru/rule/ (дата обращения 09.08.2012).