Cluster dynamics of potential economics education development | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2012. № 365.

Cluster dynamics of potential economics education development

A multi-dimensional statistical (dispersing and cluster) analysis of quality of higher school applicants for the integrated group of specialties (profiles) "Economics" on the basis of the results of entry tests of 2011-2012. On the basis of parametrical T-criterion and nonpara-metric U-criterion of Mann-Whitney for two independent samples a conclusion about an insignificant difference of quality of students enrolled by the Unified State Examination mean score in 2011-2012 is made. Despite the exterior stability of quality of students rough local dynamics in distribution of results of the Unified State Examination is revealed in 2011-2012. 14 cluster high-quality dynamic models of higher schools for "Economics" distinguished significantly all clusters by sets of indexes (a mean score of the Unified State Examination, its difference for 2012 and 2011, and the number of the enrolled), state-financed places (X-criterion of Wilks), parametrical F-criterion, rank criterion of Kraskel-Willis, and the median test. Within the analysis homogeneous groups of clusters are selected for each indicator. Qualitative classification of higher schools by "Economics" is made basing on different criteria. Outcomes of similar clustering of higher schools can be considered within the ongoing reform of higher education, for example, when making decisions about optimization of the net of higher schools and their financing.

Download file
Counter downloads: 271

Keywords

многомерный статистический анализ, вступительные испытания, экономическое образование, кластер, multi-dimensional statistical analysis, entry tests, Economics education, cluster

Authors

NameOrganizationE-mail
Akerman Yelena N.National Research Tomsk State Universityaker@tomsk.gov.ru
Mikhalchuk Alexandr A.National Research Tomsk Polytechnic Universityaamih@rambler.ru
Trifonov Andrey Yu.National Research Tomsk Polytechnic Universitytrifonov@mph.phtd.tpu.edu.ru
Всего: 3

References

Боровская М.А., Ястребова О.К., Цветкова А.В., Михалькова Е.Е. Групповые нормативы затрат по специальностям и направлениям подготовки как ключевой этап реформы финансирования вузов // Высшее образование в России. 2012. № 6. С. 3-14.
Гоник И.Л., Москвичев С.М., Иванов Ю.В., Гурулев Д.Н. Различные формы сдачи вступительных испытаний как элемент формирования контингента абитуриентов // Известия Волгоградского государственного технического университета. 2009. Т. 10, № 6. С. 27-28.
Данилов Д.А. ЕГЭ как критерий качества образования // Наука и образование. 2008. № 1. С. 75-76.
Калашникова О.В. Качество высшего образования - основной критерий финансирования вузов в условиях инновационной экономики // Финансы и кредит. 2011. № 4. С. 58-67.
Качество приема в вузы (2010-2012 гг.). URL: http://www.hse.ru/ege (дата обращения: 17.10.2012).
Лапотникова И.Н. Методы математической статистики для оценки результатов ЕГЭ // Ярославский педагогический вестник. 2008. № 1. С. 17-23.
Махмутов А.Х. Современные проблемы реформирования высшего экономического образования // Экономика и управление: научно-практический журнал. 2010. № 3. С. 34-39.
Сальников Н., Бурухин С. Реформирование высшей школы: актуальное состояние и проблемы // Высшее образование в России. 2008. № 8. С. 3-13.
Халафян А.А. Statistica 6. Статистический анализ данных. М. : Бином-Пресс, 2008. 512 с.
 Cluster dynamics of potential economics education development | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2012. № 365.

Cluster dynamics of potential economics education development | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2012. № 365.

Download file